به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عباس هاشمی امروز در نشست خبری بررسی چالشهای لوازم خانگی، اظهار داشت: سهم کل صنعت لوازم خانگی از GDP کشور ۱۳ درصد است، اما مالیاتی که صنعت پرداخت میکند نزدیک به ۶۷ درصد کل مالیات کشور است؛ با توجه به اینکه باید به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم قطعا حمایت از صنعت و توسعه پایدار اهمیت ویژهای دارد و باید برای توسعه متوازن همه چیز با هم همخوانی داشته باشد؛ این در حالی است که این وضعیت سفره صنعت را کوچکتر و میزان ارزش افزوده را کمتر میکند و این وضعیت علامت مثبتی برای سرمایهگذاری کشور نیست.
وی افزود: وضعیت کشور ما طبق آمارهای جهانی در شاخصهای کسب و کار، حکمرانی مطلوب، رشد سرمایهگذاریهای مولد رتبهبندی شده و جایگاه جهانی مشخص است، اما وضعیت ما در این شاخصها وضعیت خوبی ندارد، لذا باید آسیبشناسی و هدفگذاری کنیم.
هاشمی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه رشد اقتصاد به صورت عمومی ۸ درصد پیش بینی شده است و رشد بخش صنعت ۸.۵ درصد پیش بینی شده است، اظهار داشت: تحقق این مسایل و هدف گذاریها نیازمند الزاماتی است که باید آن را مهیا کرد.
وی بیان داشت: اندازه بازار لوازم خانگی در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۹۰ میلیارد دلار بوده است که براساس برآوردهای انجام شده ۳۶۰ میلیارد دلار آن مربوط به لوازم خانگی بزرگ بوده است این در حالی است که میانگین رشد اقتصادی دنیا ۷ درصد است لذا پیش بینی میشود که اندازه بازار لوازم خانگی در سال ۲۰۲۶ به ۸۰۰ میلیارد دلار برسد بنابراین ما باید برای دستیابی به سهم خودمان از این بازار برنامهریزی کنیم.
گردش مالی ۶.۵ میلیاردی بازار لوازمخانگی ایران
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار داشت: گردش بازار لوازم خانگی داخلی نیز با توجه به تکثر محصولات سالانه بین ۶ تا ۶.۵ میلیارد دلار است که ۲.۵ میلیارد دلار آن مربوط به لوازم خانگی حجیم است.
وی اظهار داشت: برای کیفی کردن تولیدات و رقابتی شدن آنها یکسری سیاستها باید اعمال شود به عنوان مثال در برخی گروهکالایی مزیت بالایی داریم، اما در برخیها مزیت پایینی داریم لذا باید بر اساس سیاستگذاری و هدفگذاری عمل کنیم تا با سیاستهای جهانی پیش رویم.
وی افزود: اعتقاد انجمن این است که باید به صورت سیستماتیک به زنجیره ارزش و تأمین جهانی متصل شویم و این موضوع محقق نمیشود مگر با گسترش تعاملات؛ تعاملات محدود ما را به اهداف بزرگ نمیرساند و برای اینکه بخواهیم به اهدافمان طبق برنامه هفتم توسعه دست یابیم باید تعاملات گسترده بینالمللی داشته باشیم.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار داشت: کشور اکنون به این نتیجه رسیده است که باید اقتصاد تکمحصولی را کنار گذاشت و به بحث توسعه صادرات صنعتی تکیه داشت، بنابراین استراتژی انجمن نیز که بر اساس پیروی از سیاستگذاریهای وزارت صمت تعمیق ساخت داخل است به خصوص به موضوع قطعهسازی بسیار اعتقاد داریم و قطعهسازهای ما در ۵ سال اخیر توفیقات خوبی را نیز به دست آوردهاند، اما باید اقتصاد کشور را در زنجیره تأمین جهانی تعمیق دهیم و به آن وصل کنیم.
هاشمی در رابطه با عمق ساخت داخل در حوزه لوازم خانگی اظهار داشت: به صورت دقیق در این مورد نمیتوان عددی را اعلام کرد، زیرا محصول به محصول متفاوت است، ولی به نظرم حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد در این زمینه داخلیسازی داریم.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران بیان داشت: در حال حاضر در اغلب کشورهای دنیا تولیدکنندگان ۳۰ تا ۴۰ درصد اجزا و قطعات خود را برونسپاری میکنند و حتی در صنایعی مانند خودرو این برونسپاریها انجام میشود. حتی اگر تولید به اسم یک کشور باشد، باز هم در زمینه تولید آن محصول برونسپاری صورت میگیرد؛ بنابراین ما نیز باید به این موضوع توجه داشته باشیم و به دلیل مشکلاتی که برای صادرات کالاهایمان به لحاظ تحریمها و انتقال مالی وجود دارد باید از این موضوع بهره بگیریم و بیش از این که بر روی ساخت کشور تأکید داشته باشیم برند خود را معرفی کنیم تا بتوانیم کالاهایمان را در سطح جهانی عرضه کنیم.
وی با انتقاد از شیوه فعلی پیمانسپاری ارزی اظهار داشت: تا زمانی که این شیوه در کشور وجود داشته باشد، صادرات ما چشمگیر نخواهد شد، زیرا از صادرکننده خواسته میشود تا ارز خود را در سامانه نیما عرضه کند و عرضه ارز در سامانه نیما به منزله عرضه ارز به ارزانترین قیمت است و این در حالی است که در دنیا ارز صادراتی گرانترین ارز محسوب میشود؛ بنابراین با این شرایط انگیزه از بین میرود.
هاشمی افزود: با توجه به اینکه مواد اولیه یک محصول صادراتی از بازار آزاد با ارز آزاد تأمین میشود لذا محصول قابل رقابت در بازارهای جهانی نیست و با این شیوهها به توسعه پایدار و صادرات پایدار نمیرسیم.
۳۵ درصد لوازمخانگی موجود در بازار خارجی است
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در رابطه با میزان قاچاق در بازار لوازمخانگی بیان داشت: در این خصوص نیز به طور قطع نمیتوان درصدی را اعلام کرد، اما حدود ۳۵ درصد از کالاهای موجود در بازار خارجی است که بخشی از آن از طریق واردات قانونی مانند کولهبری و رویههای مجاز وارد میشود و بخشی هم به صورت قاچاق وارد کشور میشود.
وی در رابطه با قیمت لوازمخانگی اظهار داشت: قیمت نهادهها و مواداولیه افزایش یافته است و به اندازه کافی مواد اولیه در بورس عرضه نمیشود که این موضوع به معضلی برای تولیدکنندگان تبدیل شده در نتیجه ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی از بازار آزاد تأمین میشود، بنابراین ضمن اینکه انجمن موافق افزایش بی رویه قیمتها نیست و معتقد است که مکانیزم عرضه و تقاضا باید بازار را به تعادل برساند، اما با این وجود ۵ ماه است که درخواست افزایش قیمت توسط تولیدکنندگان به سازمان حمایت داده شده است که پاسخی نیز برای آن دریافت نشده است.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار داشت: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است، بسیاری از واحدهای فروش ما فروش اعتباری دارند تا نیاز هموطنان را تأمین کنند.
وی همچنین بیان داشت: در جلسهای که به تازگی با معاون اول رئیسجمهوی برگزار شد الزامات صادرات پایدار صنعتی مطرح شد، صادرات پایدار لوازمخانگی الزاماتی دارد که از جمله آن میتوان به حمایت دستگاههای ذیربط و حرکت هماهنگ آنها و تقویت برندهای و تأمین ساخت داخل اشاره کرد.
در این برنامه همچنین از سند جامع صنعت لوازم خانگی رونمایی شد این مجلد با توجه به رویکردهای دولت و نگاه بخش خصوصی با تکیه بر اجزا و قطعات صنایع انرژی بر و صنایع غیر انرژی بر تهیه شده است.