به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، علیرضا شاهپری اظهار داشت: کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس تصویب و برای اصلاح برخی از موارد جزئی در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است.
وی افزود: در این راستا هفت سازمان و شرکت به وزارت بازرگانی جدید منتقل میشوند. مطابق لایحه، سازمان توسعه تجارت، شرکت نمایشگاه بین المللی، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و صندوق ضمانت صادرات ایران قطعا به وزارت بازرگانی منتقل میشوند.
مدیرکل امور ساختارهای سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور یادآور شد: بخش تولید در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت باقی میماند و در واقع بخش ذخیره سازی، توزیع و تنظیم بازار به وزارت بازرگانی منتقل میشود.
شاهپوری افزود: در طول سالیان گذشته چندین بار وزارت بازرگانی ادغام و تفکیک شده است. ساختار وسیلهای است که دولت خدمات بهتری به مردم بدهد. در کشورهای مختلف نیز مسئله وزارت بازرگانی و سایر وزارتخانهها و ساختار و سازمانها با توجه به مقتضیات و رویدادهایی که اتفاق میافتاد، دولتها تصمیم بر تغییر آنها میگرفتند.
وی افزود: در حال حاضر در وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۳ سازمان و شرکت و موسسه ذیل این وزارتخانه وجود دارد؛ بنابراین دولت به این نتیجه رسید با توجه به تنظیم بازار و وظایف حوزه بازرگانی که به نوعی مغفول شده است. در نتیجه دولت مصمم شد که این مسئله یعنی نظارت بازار در یک وزارتخانه به نام وزارت بازرگانی متمرکز شود.