به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسن بختیاری رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در نشستی که در سالن شهید شهریاری سازمان بسیج اساتید کشور و با موضوع حکمرانی برگزار شد، در خصوص اساس شکلگیری و اهداف و برنامههای مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی سخن گفت و فلسفه شکلگیری آن را ناظر بر کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی کشور دانست.
وی گفت: در اوایل ۱۳۹۷ با پیشنهاد سرلشکر باقری و سردار وحیدی و طی دیداری که محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) داشتند مقدمات ایجاد مجموعهای برای کمک به افزایش کارآمدی نظام حکمرانی ایجاد شد.
بختیاری در معرفی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی بیان کرد: این مدرسه یک مجموعه آموزشی و پژوهشی برای کمک به افزایش کارآمدی نظام حکمرانی کشور و در چارچوب تدابیر مقام معظم رهبری است.
وی در ادامه و در تشریح مراحل تهیه طرح و اساسنامه آن که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است، عنوان کرد: رهبری فرمودند این کار خوب است.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی نقطه تمرکز این مرکز را افزایش دانش و مهارتها و تربیت حکمرانان دانست و افزود: ما مرکزی برای تربیت حکمرانی برای کل نظام حکمرانی کشور که مبتنی بر آرا و اندیشههای، ولی فقیه باشد نداشتیم و نداریم. مراکزی که هستند عمدتا در مجموعه دولت هستند و با تغییر دولتها، رویکردهای مراکز تربیت مدیران و حکمرانان تغییر میکند؛ لذا تشکیل این مدرسه از ضرورتهای انقلاب تشخیص داده شد.
وی در خصوص دستور کار این مدرسه نیز بیان کرد: آنچه در دستور کار ما است. برگزاری دورههای تربیت و آموزش حکمرانان، تولید محتوا و متون آموزشی برای تربیت حکمران و تولید علم و نظریهپردازی در حوزه حکمرانی اسلامی و از این موارد است.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی سپس بخشهایی از رسالت مدرسه حکمرانی را عنوان کرده و افزود: گروههای هدف مدرسه عالی حکمرانی مقامات سیاسی کشور و حکمرانان بخشی و محلی هستند که در قوای مختلف مشغول به کار و فعالیتند. در حال حاضر مدرسه عالی حکمرانی یک دانشکده حکمرانی دارد و یک پژوهشکده حکمرانی و تقریبا در حد یک دانشگاه به اصطلاح معمولش، در حال شکلگیری است.
وی گفت: ریاست شورای سیاست گذاری این مدرسه را سرلشکر باقری برعهده دارند. تا به حال امورات مربوط به تربیت مدیران راهبردی کشور در حوزه دفاعی_امنیتی به طور کل در دانشگاه دفاع ملی انجام میشد، اکنون با تفکیکی که صورت گرفته است، دانشگاه دفاع ملی تنها متمرکز بر حوزه دفاعی _ امنیتی است و آنچه در حوزه پژوهش و آموزش برای بخش کشوری انجام میشود به مدرسه عالی حکمرانی منتقل شده است.
بختیاری سپس از تشکیل شورای راهبردی در این مدرسه سخن گفت و بیان کرد: اعضای این شورا شامل وزیر کشور، وزیر علوم، رئیس سازمان اداری استخدامی کشور از مجموعه دولت و نیز معاون راهبردی قوه قضائیه، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، مدیر حوزههای علمیه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده، ولی فقیه در سپاه، رئیس دانشگاه امام حسین (ع) و رئیس دانشگاه امام صادق (ع) است که مدیریت مدرسه را هدایت میکنند.
وی سپس عنوان کرد: برای آنکه موضوع آموزشهای عالی در حکمرانی در سطح کشور چارچوب و ضوابط خود را داشته باشد، رهبری معظم انقلاب فرمودند کار تربیت حکمرانان منحصرا توسط این مرکز انجام شود و هر مرکزی که تمایل به کار در حوزه حکمرانی را دارد با این مدرسه همکاری نماید. وزیر علوم هم دستور دادند از واگذاری این رشته به دانشگاههای دیگر خورداری شود و کمیتهای در سطح وزارتخانه تحت عنوان کمیته حکمرانی و با مسئولیت معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شد، تا هر دانشگاهی بخواهد رشته حکمرانی را در سطح آموزش عالی داشته باشد از مسیر این کمیته مجوز خود را دریافت کند.
بختیاری سپس به تشکیل کارگروه حکمرانی و ساختار آن اشاره کرده و برخی اقدامات آموزشی را که در این مدرسه صورت گرفته تشریح کرد.
برگزاری دورههای عالی حکمرانی، آموزش استانداران، فرمانداران و مدیر کلان در استان و شرکت بیش از ۱۰۰۰ نفر از مدیران در دورههای این مدرسه، برگزاری آموزشهای غیرحضوری و مجازی با سامانه حکمران یار و نیز فعالیت در حوزه تربیت حکمرانان آینده و استفاده از اساتید برجسته در امر تولید محتوای حکمرانی برای دورهها و استفاده از دانش روز در سطح کشوری و بینالملل، شناسایی و بهرهگیری از بیش از ۴۹۰ نسخه از کتابهایی که به زبان غیر فارسی در حوزه حکمرانی در جهان، طراحی نقشه موضوعی مطالعات حکمرانی و تدوین ۳۷ جلد کتاب با اندیشههای فکری امامین انقلاب، برگزاری نشستهای علمی در سطح کشوری و بین الملل و انجام پروژه نظام حکومتی الگو ۱۱۲ رساله خاتمه یافته در این خصوص جهت ارائه محصول به دستگاههای مختلف، راهاندازی آزمایشگاه حکمرانی، ترجمه و تالیف کتب، همکاری با مراکز فعال حوزوی و دانشگاهی انعقاد تفاهمنامه همکاری در حوزه تولید علم حکمرانی برای استفاده از ظرفیتهای موجود کشور از دیگر اقدامات مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی بود که بختیاری بیان کرد.
وی همچنین از برگزاری چهارمین همایش حکمرانی متعالی در ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: پیش از برگزاری این همایش ۹۰ نشست تخصصی در ۹ استان برای ۱۰۰ دستگاه اجرایی و علمی برگزار شده و ۱۹۰ سخنرانی علمی در نشستها که بیش از ۴۰۰۰ نفر در آن شرکت کردند مطرح گردیده است. در این همایش مقالات برگزیده استانی و ملی ارائه شد.
محمد رضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در نشست حکمرانی که در این سازمان برگزار شد، گفت: مدرسه حکمرانی به دنبال تربیت حکمران و ارتقای توانمندی مدیریتی حکمرانی است، سازمان بسیج اساتید نیز با تشکیل کارگروههای تخصصی برای رصد عملکرد حکمرانی و کمک به شناسایی نظام مسائل کشور در ابعاد گوناگون و پیدا کردن راه حل مسائل و کمک به پیاده کردن راه حلها و همچنین پایش حکمرانان، برنامه و جهت گیری خوبی دارد؛ بنابراین این دو جریان میتوانند یکدیگر را همپوشانی کنند.
وی افزود: بسیج اساتید با ظرفیتهایی که دارد، میتواند در اجرای دورههای حکمرانی به مدرسه حکمرانی شهید بهشتی کمک کند.
معرفی استاد و مدرس از بین اساتید بسیجی، تهیه و تدوین متون و محتوای دورهها با توجه به نیاز بخشهای مختلف حکمرانی در کشور و همچنین کمک به برگزاری دوره در بستر بسیج اساتید میتواند از جمله محورهای این همکاری مشترک باشد.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: هدف ما کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی کشور و انشاءالله تشکیل دولت اسلامی مدنظر مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب است.
وی در ادامه ضمن اعلام آمادگی همه جانبه بسیج اساتید برای همراهی با این مرکز پیشنهاد کرد در ساختار سیاست گذاری و در کمیتههای مختلف مدرسه حکمرانی شهید بهشتی نمایندهای از بسیج اساتید حضور یابد تا ارتباط کشوری مورد نیاز را ایجاد کرده و در بدنه دانشگاه به این مدرسه کمک کند.
مردانی بسیج اساتید را امینترین و بهترین مجموعهای معرفی کرد که میتواند در بدنه دانشگاه در کنار مدرسه حکمرانی باشد.
گفتنی است در ادامه این نشست معاونین و اعضای شورای مرکزی بسیج اساتید موضوعات پیشنهادی و دغدغههای خود را با رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی دانشگاه دفاع ملی مطرح کردند.