قائم مقام بسیج اساتید گفت: استادان باید به تربیت اخلاقی دانشجویان نیز توجه کنند. از استاد لاییک انتظاری نیست که به دانشجویان تربیت و رشد اخلاقی آموزش دهد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدرضا ابنالدین حمیدی قائم مقام بسیج اساتید، شب گذشته در نشست روسای کانونهای بسیج اساتید و چهرههای برجسته دانشگاهی و آیین رونمایی از اندیشکده نفت و انرژی که در محل دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت استاد بسیجی برای کمک به انقلاب علم٬ تربیت و تدریس است و اگر بنا باشد از ظرفیت استادان بهره ببریم راهی جز پژوهش نیست تاریخ بشریت همواره به پژوهش نیازمند بوده و انقلاب اسلامی نیز جدا از تاریخ بشریت نیست.
قائم مقام بسیج اساتید عنوان کرد: رویکرد نظام آموزش عالی دهه اول بعد از انقلاب اسلامی آموزشی بود. بعد از جنگ رویکرد پژوهشهای کاربردی اتخاذ شد و در دو دهه اخیر نیز رویکرد اندیشکدهای غالب شده است.
ابنالدین با بیان اینکه اندیشکدهها بهدنبال پیداکردن راهبرد حل مسائلی است که به روشهای عادی میسر نیست گفت: در سطح استانها اندیشکده برای عبور از موانع و نشان دادن راههای پیشرفت استان تعریف شده است، اما در سطح ملی انتظار ما حل راهبردی مسائل اصلی و ملی است.
وی با بیان اینکه پیشبینی ما این است که تا پایان سال حدود ۱۰۰ اندیشکده راهاندازی شود عنوان کرد: تاکنون ۴۲ اندیشکده راهاندازی شده و برای هر استان نیز تشکیل دو اندیشکده تعریف شده است.
قائم مقام بسیج اساتید خطاب به مسئولان کانونهای بسیج اساتید دانشگاهها خاطرنشان کرد: باید کانونهای دانشگاهی تهران جدی گرفته شود. در حوزههایی که گروههای علمی٬ استادان بارز و مزیت نسبی بیشتری وجود دارد باید پیشگام شد.
ابنالدین با بیان اینکه نباید از مشکلات کشور به راحتی گذشت اظهار کرد: اساتید بسیجی لازم است به شبکهسازی بپردازند و در حوزههای تخصصی تجمیع شوند.
وی با لزوم تشکیل سه گروه علمی در هر اندیشکده تاکید کرد: انتظار است هر استاد یک زیر پروژه را تحویل بگیرد و به همراه دانشجویان تحصیلات تکمیلی پازل پروژه کلان را کامل کنند.
قائم مقام بسیج اساتید با تاکید بر لزوم تعامل استادان و دانشجویان بسیجی گفت: استادان باید به تربیت اخلاقی دانشجویان نیز توجه کنند. از استاد لاییک انتظاری نیست که به دانشجویان تربیت و رشد اخلاقی آموزش دهد.
ابنالدین با تاکید بر لزوم تشکیل حلقههای علمی عنوان کرد: هر پروژه ملی احتیاج به پیوست فرهنگی و اجتماعی دارد باید بررسی شود هر پروژه چه مشکلات و آسیبهای اجتماعی خواهد داشت. تا سال ۹۵ بیش از ۲۰۰ استاد٬ آموزش پیوستنگاری فرهنگی دیدهاند که میتوان از آنها در اندیشکدهها استفاده کرد.
وی با اشاره به انتظاراتی که از اندیشکدهها وجود دارد، گفت: هر اندیشکده بعد از مطالعات اولیه باید مشخص کند سیاستی که به آن دست یافته چیست و بعد از آن باید برای اینکه راهحل مورد نظر به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود گزارش ژورنالیستی ارائه دهند.
قائم مقام بسیج اساتید در پایان خاطرنشان کرد: لازم است هر کانون بسیج اساتید دانشگاهی یک گروه تحلیلگر سیاسی آموزش دهد. در شرایط فعلی نیاز به کانون فکری احساس میشود که به سرعت در هوشیارسازی مردم کمک کنند.