محمد علی زلفی گل صبح امروز در حاشیه اجلاس روسای دانشگاهها در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دستورات این جلسه بررسی و توضیح در مورد دستورالعمل پرداخت پژوهانه جامع به اعضای هیات علمی بود. این پژوهانه در حوزههای مختلف و شامل بخشهای علمی، فرهنگی و هنری و ورزشی اعطا میشود. قبلا این پژوهانه را نداشتیم، پژوهانهای که در دانشگاهها ابلاغ میشد جنبه پژوهشی صرف داشت، در این دستور العمل که اخیرا در هیات امنا تصویب شده و طی دو سال گذشته روی آن کار شده و ابلاغ خواهد شد، برای هر فعالیت عضو هیات علمی امتیاز خاصی قائل شده ایم و به دانشگاههای سراسر کشور ابلاغ میکنیم.
تخصیص پژوهانه به ازای میزان فعالیتهای علمی اعضای هیات علمی
وی ادامه داد: این پژوهانه به ازای میزان فعالیتهای اعضای هیئت علمی تخصیص داده میشود. در این آیین نامه این مجوز را به اعضای هیات علمی میدهیم که ۲۰ درصد پژوهانه را به فعالیت فرهنگی دانشجویان اختصاص دهند.
وزیر علوم بیان کرد: همچنین دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد تدوین شده و به دانشگاهها ابلاغ میشود. هدف از این دستورالعمل ایجاد یک جریان علمی سازنده در دانشگاهها است اعضای هیات علمی آن را مدیریت و دانشجویان در عین رفاقت، رقابت علمی میکنند. همچنین به افراد برگزیده امتیازاتی از جمله خوابگاه، استفاده از امکانات رفاهی و تغدیه بسته به میزان موفقیت انها تخفیف میدهیم تا بتوانند به میزانی که فعالیت داشتند از مزایا برخوردار شوند.
زلفی گل افزود: بحث دیگر دستورالعمل تعاملات علمی بین المللی است، اگر عضو هیات علمی ما خارج از تقویم آموزشی در تابستان و در تعطیلات بین دو ترم خواست از امکانات علمی و پژوهشی کشور دیگر استفاده کند چه مسیری را باید طی کند و چه تسهیلاتی برای او ارایه میکنیم تا بتوانیم دیپلماسی علمی و فناوری را شکل دهیم. یا اگر یک استاد دانشگاه تصمیم گرفت یک استاد و پژوهشگر خارج از کشور را دعوت کند و برای دانشگاه و دانشجویان و گروه آموزشی کارگاه آموزشی بگذارد و سخنرانی علمی داشته باشد چه امکاناتی را در اختیار استاد قرار میدهیم تا تعاملات علمی را برقرار کنیم.
به گفته وزیر علوم بحث هم افزایی هم در اجلاس با روسای پژوهشگاه و پارکهای علم و فناوری مطرح است، زیرا هر کدام کارکردهای خاصی دارند و باید برنامه ریزی کنیم چطور ارتباط برقرار کنیم.
وی تاکید کرد: اجلاس روسای دانشگاهها به نوعی هماهنگی و هم رسانی است و علم کشور را راهبری میکند.
زلفی گل در مورد مهارت محوری نیز گفت: یکی از برنامههای که در قالب برنامه توسعه هفتم کشور در مجلس در حال تصویب و بررسی است این است که از ظرفیت برنامه هفتم توسعه ببشتر استفاده کنیم. در برنامه یک بند توسط دولت پیشنهاد شده و وزارت علوم و بهداشت را مکلف کرده ظرف ۶ ماه بعد از تصویب برنامه توسعه هفتم دستورالعمل را تدوین و به تصویب هیات وزیران برسانند که بر اساس آن دانشگاهها بتوانند مسیر خود را در راستای آموزش نیازمحور و مهارت محور مدیریت کنند.
منافع آموزش عالی با منافع صنایع خصوصی و دولتی همسو میشود
وی ادامه داد: بحث مهارت محور کردن آموزش در آموزش عالی نیاز به عزم فرابخشی دارد چراکه برای کارورزی، کاربینی و کارآموزی دانشجویان نیاز دارند سایر وزارتخانهها و صنایع خصوصی و دولتی به آنها کمک کنند و دانشجویان ما را بپذیرند. تحقق این هدف راههای مختلفی دارد، در قانون توسعه هفتم پیش بینی کردیم اگر مصوب شود و دستور العمل آن تدوین و به تصویب هیات وزیران برسد، شرایطی را میبینیم که منافع آموزش عالی با منافع صنایع خصوصی و دولتی همسو میشود.
جایزه بخش خصوصی برای اعطای بورس صنعتی
زلفی گل ادامه داد: وزارت علوم یک بندی را در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده که بر اساس آن پرداخت حقوق به بورسیههای صنایع خصوصی و دولتی مشمول معافیت مالیاتی بشود. یعنی صنعت خصوصی و دولتی و وزارتخانهها که رتبههای برتر را بورس کردند مبلغ بورس پرداخت میکنند و معافیت مالیاتی برای آن صنعت ثبت میشود تا عامل ترغیب کنندهای باشد که بتوانیم استعدادهای برتر و داوطلبان کنکور را در دانشگاههای مطرح بورس کنیم. این باعث گاهش میزان مهاجرت نخبگان به خارج از کشور شود. وزارت علوم پیشنهاد داد که پرداخت حقوق دانشجویان بورسیه توسط شرکتهای خصوصی و ... معاف از پرداخت مالیات شود.
وی ادامه داد: هم افزایی روسای دانشگاهها با پارکهای علم و فناوری موضوع مهمی است و وزارت علوم در ابن زمینه برنامه ریزی کرده است.