گروه استانها خبرگزاری دانشجو، صید و صیادی به عنوان مهمترین فعالیت مردمان قشم، نسل به نسل از نیاکان آنان به دست فرزندان امروز جزیره رسیده ، اما چند وقتی است کمبود بنزین و نابسامانی توزیع آن فعالان این صنعت را با بیکاری مواجه کردهاست.
هزینههای سنگین زندگی صیادان جزیره قشم تنها از مسیر ورود این مردان دریا دل به دریای پر تلاطم تامین میشود و سوخت بنزین قایقهای صیادی مهمترین نیاز آنان برای امرار معاش خانواده و همچنین تامین ماهی مورد نیاز مردم و در نهایت تامین خوراک کارخانههای فرآوری ماهی دراین جزیره است که انتظار میرود مسئولان کشور به دور از هرگونه شعار و تنها با نگاه عادلانه و واقعبینانه به این موضوع، در این زمینه تصمیمگیری کنند.
میزان مصرف سوخت قایقهای صیادی تابع فرمول خاصی است
البته میزان مصرف شناورهای صیادی به مسافت طی شده و اینکه در کدام مسیرهای دریایی صید ماهی انجام میشود هم بستگی دارد؛ برای مسیرهای نزدیکتر به ساحل روزانه ۲۵۰ لیتر سوختگیری و برای راههای دورتر ۴۰۰ لیتر سوختگیری انجام میشود و سهمیه یک هزار و ۲۰۰ لیتری فعلی، پاسخگوی تنها بخش کوچکی از نیاز صیادان برای تامین سوخت قایقها است.
با توجه به نقش بخش صیادی در اقتصاد خانوادههای قشمی، هرگونه مشکل در مسیر فعالیت این بخش علاوه بر آسیبهای اقتصادی میتواند آسیبهای اجتماعی و فرهنگی را نیز به دنبال داشته باشد و از همین رو باید با بررسی تمام جوانب نسبت به اتخاذ هرگونه تصمیم در این بخش اقدام شود و در عین حال نباید فراموش شود که تامین سوخت قایقهای صیادی با نرخهای آزاد و گران علاوه بر اینکه به اقتصاد و معیشت خانواده صیادان صدمه میزند منجر به افزایش نرخ ماهی هم خواهد شد؛ ضمن اینکه اگر قیمت ماهی متناسب با افزایش هزینه صید افزایش نیابد عملا صیادان توان کار با شرایط موجود را ندارند و بیشتر آنها به دریا نمیروند.
بیش از ۱۵ هزار صیاد قشمی چشمانتظار سهمیه واقعی بنزین
مدیرعامل اتحادیه صنایع شیلاتی منسجم شهرستان قشم گفت: با توجه به آغاز فصل صید و صیادی بیش از ۱۵ هزار صیاد جزیره قشم که در چرخه اقتصادی این منطقه مهم کشور فعالیت میکنند، چشمانتظار سهمیه واقعی بنزین هستند.
علی اسلامی رمچاهی اظهار داشت: بیکار شدن این تعداد صیاد قشمی ضربه سختی به کانون خانواده آنان وارد خواهد کرد و تعطیلی کارخانههای فرآوری ماهی و نیروهای این مجتمعهای اقتصادی هم از دیگر عواقب بیکاری این قشر زحمت کش است.
وی یادآور شد: ماهیان مورد نیاز واحدهای صنعتی توسط صیادانی تامین میشود که از نیمههای شب بیش از 5 هزار قایق را با هدف صید ماهیان ماتو به عنوان خوراک اصلی کارخانههای فرآوری ماهی به دریا میاندازند.
مدیرعامل اتحادیه صنایع شیلاتی منسجم شهرستان قشم با تقدیر از تلاش فرماندار این شهرستان برای رسیدن به یک راه حل مناسب در توزیع بنزین صیادان قشمی، همچنین از وزارت جهاد کشاورزی، مسئول شیلات کشور و استاندار هرمزگان درخواست کرد با مدیریت بهینه در تعیین سهمیه مورد نیاز سوخت این قشر زحمت کش، مانع از بیکاری فعالان این صنعت شوند.
چراغ قایقهایی صیادان قشمی خاموش است
رضوانی، دبیر مجمع مطالبه گران شهرستان قشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره مشکلات صیادان این جزیره در تامین سوخت قایقهای صیادی، گفت: به دلیل نابسامانی در سهمیهبندی و توزیع عادلانه بنزین، شاهد خاموشی موتور بسیاری از قایقهای صیادان قشمی هستیم.
عبدالرحیم رضوانی بیان کرد: متاسفانه از سوی مسئولان تصمیمگیر کشور در این حوزه، هیچ نشانی دال بر رفع مشکل صیادان جزیره قشم مشاهده نمیشود و این روزها صیادان قشمی و خانوادههایشان در هراس و دلنگرانی از بیکاری و تامین معاش خانواده به سر میبرند.
وی با اعلام اینکه صیادان جزیره از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند، ادامه داد: بیشتر فعالان این عرصه تجهیزات مورد نیازشان از جمله تور ماهیگری، موتور و قایق را به ویژه در زمان صید، به صورت اقساطی خریداری میکنند تا بتوانند در یک بُرهه زمانی خاص (فصل صید) بخشی از مبلغ وسایل خریداری شده را تامین نمایند.
به گفته وی، بی توجهی مسئولان نسبت به سهمیه سوخت مورد نیاز صیادان قشمی، موجب شده تا آنان نگران سررسید بدهی وسایل خریداری شده خود و همچنین مشکل تامین مایحتاج زندگی خود باشند.
سختی تامین سوخت آزاد برای صیادان
یکی از صیادان جزیره قشم درباره سختی تامین سوخت آزاد برای صیادان گفت: مشکل این روزهای فعالان حوزه دریا محور در قشم به عدم تامین سوخت آزاد که به مشکل غیرقابل حل تبدیل شده مربوط میشود.
احمد اسلامی افزود: هر قایق صیادی در قشم به طور میانگین حدود یک هزار و ۲۰۰ لیتر سوخت سهمیهای دارد، اما این میزان بنزین برای یک ماه فعالیت صیادی بسیار ناچیز است.
وی یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات ما به محدود بودن جایگاههای عرضه سوخت و ناهماهنگی فروشندگان بنزین آزاد مربوط میشود که حاضر نیستند بنزین آزاد ۳ هزارتومانی را به صیادان بفروشند.
این صیاد جزیره قشم با تاکید بر اینکه کمبود بنزین مورد نیاز صیادن موجب بیکاری بیش از ۱۵ هزار نفر در بخش صید و صیادی قشم میشود، تصریح کرد: نبود بنزین همچنین بیش از ۲۰ هزار نفری که در چرخه صنایع مختلف دریامحور از جمله در حوزه خُشک کردن ماهی، شرکتهای پودر ماهی، کارگران سردخانههای آبزیان و پودر ماهی، کامیونداران و افرادی که در شرکتهای صادرات ماهی در قشم فعالیت میکنند را تهدید میکند.
با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب پیوسته بر حمایت از فعالیتهای دریامحور تاکید داشته و دارند، از کارگزاران نظام و دولت مردمی انتظار میرود پیش از بزرگتر شدن مشکل صیادان جزیره قشم و دیگر فعالان حوزه دریامحور همانند آنانی که در بخش گردشگری دریا فعالیت میکنند، راهکاری دقیق و کارشناسانهای ارائه شود.
مسئولان دست اندرکار باید برای تخصیص مناسب و عادلانه سوخت بنزین سهمیهای برای این نوع مشاغل سخت و زیان آور تدابیر ویژهای بیندیشند چرا که صیادان سالها است از مشکلات دیگری مانند هزینههای سرسام آور پرداختی حق بیمه ، ناامنی شغلی و درآمد اندک رنج میبرند.
دولت تاکنون برای بسیاری از مشاغلی که به نوعی نیازمند مصرف سوخت هستند تعیین تکلیف کرده و آنها را مورد حمایت قرار داده، ولی برای صیادان که امرار معاششان وابسته به همین شغل است، تصمیم عادلانه و کارشناسی شدهای در جهت تامین سوخت قایقهای صیادیشان اتخاذ نکرده است.