به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، خواجه در تشریح اهمیت علوم زیستی به پایان سلطه نفت بر اقتصاد اشاره کرد و گفت: با اتمام سوختهای فسیلی، سلطه نفت بر اقتصاد پایان میپذیرد. چیزی که در آینده اقتصاد را رشد خواهد داد، استفاده از علم و فناوری است. با پایان سلطه نفت بر اقتصاد در ۵۰ سال آینده شاهد رشد اقتصادی منهای پیامدهای زیست محیطی، رشد اقتصادی منهای هدر دادن منابع طبیعی و رشد اقتصادی ناشی از پیچیدگیهای علم و فناوری خواهیم بود.
وی اضافه کرد: این فناوریها در حوزههای مختلف وجود دارد. اما در جهان به بحث علوم زیستی به صورت ویژه توجه میشود. علوم زیستی شناخت فرایندهای زیستی به کمک سایر علوم برای حل چهار معضل اصلی دنیا یعنی آب، غذا، انرژی و سلامت است. در ۱۰ سال اخیر همه علوم رشد چشمگیری داشتند، اما استفاده از فرایندهای زیستی اهمیت بسیار یافت و حوزههای مختلف علوم از منظر خود فرایندهای زیستی را برای حل معضلات اصلی بشر بررسی میکنند.
خواجه به علوم همگرا با محوریت فرایندهای زیستی اشاره کرد و گفت: علوم زیستی نیز مانند سایر علوم در سالهای اخیر از رشد بسیاری برخوردار شد، اما علاوه بر این رشد، علوم زیستی به کمک سایر علوم رفت و یک هم افزایی و هم گرایی ایجاد شد. به همت ارتباط و پیوند علوم و این همگرایی، علوم زیستی نیز پیشرفت چشمگیری کرد.
وی افزود: نوآوری در علوم زیستی در ۴ سطح کلیدی بیومولکول، بیوسیستم، بیوماشین و بیوکامپیوتینگ، بررسی و ایجاد و حوزههای فعالیت بین رشتهای تعریف شد. نوآوری علوم زیستی در هر یک از سطوح مذکور، دستاوردهای خاص خود را دارد و تاثیر اقتصادی کاربردهای علوم زیستی در آینده بسیار زیاد خواهد بود و بر اقتصاد اثر مستقیم خواهد داشت.
رئیس دانشکده علوم زیستی خاطر نشان کرد: همه باید آماده تغییرات باشیم. سیاست گذاران، نوآوران، کارفرمایان، تجار و ... باید بدون تعصب همت کنند و دست به دست یکدیگر زیرساختهای لازم در کشور را ایجاد کنند. جایگاه کشورمان در علوم زیستی، جایگاه خوبی است، اما این پایان راه نیست. باید برای ساخت آینده و تاثیر اقتصادی کاربردهای علوم زیستی آماده شویم.
وی اظهار داشت: اساتید و دانشجویان برجستهای در علوم زیستی داریم، اما در کنار این به زیرساختهای بهتری نیازمندیم. انقلاب زیستی اتفاق افتاده است و همه باید از پیامدهای آن آگاه و از تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم آن بر اقتصاد مطلع شوند.
خواجه در خصوص دانشکده علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس گفت: این دانشکده در سال ۸۸ تاسیس شد. پنج گروه آموزشی و ۲۷ عضو هیات علمی در آن به فعالیت آموزشی-پژوهشی مشغول هستند. جذب دانشجو همواره از بین نفرات اول کنکور بوده است و رتبههای برتر در این دانشکده مشغول تحصیل هستند. از نظر خروجی و ارائه مقالات علمی نیز بین دانشکدههای علوم زیستی کشور، دانشگاه تربیت مدرس رتبه اول را به خود اختصاص داده و یک برند محسوب میشود.
وی ادامه داد: این موفقیتها مرهون تلاش اساتید، دانشجویان، کارکنان و حمایت هیات رئیسه دانشگاه است. این جایگاه با وجود کمبود شدید فضاهای آزمایشگاهی بدست آمده است. در این خصوص با همت دانشجو امیدواریم طرح توسعه دانشکده علوم زیستی هر چه زودتر به سرانجام برسد و خدمتی ماندگار به جوانان و دانشجویان این حوزه علم باشد.
خواجه در توضیح برنامههای آتی دانشکده به خصوص در حوزه ارتباط با صنعت گفت: حوزههای فعالیت به سمت مباحثی که پیش از این متذکر شدم، پیش میرود و تربیت نیروی انسانی متخصص و تشکیل شرکتهای فناور و دانش بنیان که توان جذب بودجههای خوبی دارند، بطور قابل ملاحظهای در حال انجام است. در حوزه ارتباط با صنعت معتقد هستم که ارتباط بین دانشگاه و صنعت باید از سمت صنعت به سوی مراکز علمی و دانشگاهها باشد. در واقع صنایع باید مسائل و معضلات خود را به دانشگاه بیاورند و این مشکلات در قالب رساله و پایان نامهها و پروژههای کاربردی مورد بررسی قرار گیرد و راه حل توسط دانشگاهیان به صنایع و کارخانجات ارائه شود.
وی در ادامه گفت: این یک ارتباط دو طرفه است. دانشگاهها میتوانند در حوزه مشاورههای کلان به صنعت و برگزاری کلاسهای آموزشی در صنایع، فعال باشند. علاوه بر این اساتید در سیاست گذاریها نقش داشته باشند و سیاست گذاران از حضور اساتید فرهیخته و صاحب نظر برای سیاست گذاریهای علم و فناوری استفاده کنند. صنایع در آینده پیچیدهتر خواهند شد و معضلات آنها نیز پیچیدهتر میشود. صنایع برای پیشرفت باید با دانشگاهها ارتباط مستمر و موثر داشته باشند.
خواجه اظهار داشت: با وجود مشکلات در کشور و بحث تحریم ها، پتانسیل حرکت رو به جلو و پیشرفت علمی در دانشگاهها را داریم. معضلات وجود دارد، اما نباید از علم و دانش و اهمیت آن غافل شویم. همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنان خود روشنگری کردند و فرمودند:"نباید حاشیهها جلوی پیشرفت علمی را بگیرد"، باید به تلاش در عرصههای مختلف علمی برای ارتقاء دانشگاه و کشور ادامه دهیم.
رئس دانشکده علوم زیستی به کمبود بودجه پژوهشی اشاره کرد و افزود: همانطور که در صنعت سرمایه گذاری ثابت و سرمایهگذاری در گردش داریم، در دانشگاهها نیز باید به هزینههایی که برای تربیت نیروی انسانی خوب و تحقیقات پایان نامهها و رسالهها انجام میشود، دید سرمایهگذاری داشته باشیم و با وجود کمبود بودجه به بخش پژوهش بودجه مناسب تری اختصاص دهیم.
وی تصریح کرد: با پیشرفت علوم دو اتفاق حادث میشود. اول اینکه تجهیزات قدیمی، مستهلک و گران قیمت، فقط باید تعمیر شوند و قادر به خرید تجهیزات نو نیستیم و دوم اینکه با پیشرفت علوم، به یکسری تجهیزات جدید نیاز پیدا میکنیم که در کشور وجود ندارد و برای پیشرفت علمی باید خریداری شود. همچنین در بحث تهیه مواد، به جز کمبود و گران بودن با تقلبی بودن برخی مواد مواجه هستیم.
خواجه پیشنهاد داد: برای حل مشکل مواد آزمایشگاهی، یک سایت معتبر فروش مواد مورد نیاز آزمایشگاهها که مورد تایید وزارت علوم باشد، راه اندازی شود. در بحث تجهیزات و دستگاههای آزمایشگاهی نیز میتوان در سطح ملی آزمایشگاههای عظیم و مجهز به وسایل پیشرفتهی روز دنیا راه اندازی کرد که به تمام دانشگاهها سرویس دهند و تجهیزاتی که دانشگاهها به تنهایی قادر به تهیه آن نیستند در آزمایشگاههای ملی در سطح کشور مستقر و به همه خدمات ارائه کنند. در خصوص تعمیر تجهیزات گران قیمت آزمایشگاهی نیز باید هماهنگی و نظارتی بر بازار تعمیرات وجود داشته باشد تا از فعالیت افراد سود جو و ناکارآمد در این زمینه، جلوگیری شود.
وی در پایان تاکید کرد: دانشکده علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس با وجود اساتید برجسته توان ورود به حوزههای پیشرو مانند هوش مصنوعی را دارد. دانشکده علوم زیستی همواره در مباحث علمی و فناوری پیشرو است و اگر دانشگاه هزینه و زیرساختهای لازم را فراهم کند توان اینکه در این حوزه جریان ساز باشد، وجود دارد.