گروه بینالملل خبرگزاری دانشجو ـ دکتر علی اصغرسام دلیری، مدیر گروه آموزشی- تربیتی الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان قم؛ «فلسطین»، از نقاط سوق الجیشی و سرزمین تعیین سرنوشت حقطلبان و دنیاطلبان غاصب است. اخبار آن در صدر رسانه های دیداری، گفتاری و نوشتاری؛ اعم از حقیقی و مجازی است. حمایت از «فلسطین»؛ حمایت از ایران، مسلمانان، انسانهای مظلوم، یکتاپرستان و کرامتِ انسانی است.
برپایی پرچم «فلسطین»؛ یعنی، حفظ مرزهای کشورهای خاورمیانه و دفع و دفن شعار «نیلتا فرات» است. «قدس»، مظهر ملیّت جهان اسلام و «بیت المقدس» نقطه تلاقی قدرت شرق و غرب است. «فلسطین»، میدان رزمی است که، پیروزی در آن تفوّق جهانی را در پی دارد و شکست در آن تسلیم و ذلت را. در «فلسطین»، سرنوشت نسلها تعیین می گردد. تاریخ آن، تاریخ مقابلۀ مداوم حَقُّ و باطل است. آخرین رزمکدۀ تمدن نوین اسلامی و توحش غربی است. کشتار دسته جمعی زن و کودک بیگناه، بستن گذرگاهها، ممانعت از ورود غذا و دارو، امدادگران و حتی به شهادت رساندن منادیان صلح، خبرنگاران، کادر درمانی و. مظهر توحش غربی است. رهایی «فلسطین» از چنگال صهیونیست غاصب، از آرزوهای همۀ انسانهای آزادۀ جهان است.
امام خمینی با این نگرش؛ رژیم غاصب اسرائیل را «ریشۀ همة مفاسد» خاورمیانه میدانستند؛ به «محو اسرائیل از صفحه روزگار» میاندیشیدند؛ «روز قدس را روز اسلام»، «آزادی قدس» را از آرزوهای واقعشدنی میدانستند. مقام معظم رهبری هم، فرمودند؛ «نجات فلسطین و محو دولت غاصب صهیونیستی، مسالهای است که با مصالح ملتهای این منطقه از جمله با مصالح کشور عزیزمان ایران سروکار دارد». (خطبۀ نماز جمعه تهران ۲۵/۹/۷۹).
۱) حمایت از فلسطین، حمایت از کرامت انسانی است؛ «لقد کرمنا بنیآدم» (اسراء/۷۰)، «ما آدمیزادگان را گرامی داشتیم».
حضرت امیرالمومنین (علیهالسلام) به مالک اشتر میفرمایند «وَأشْعِرْ قَلْبَکَ الرَّحْمَة لِلرَّعِیَّةِ... فأنَّهُمْ صِنْفان إمَّا أخٌ لَکَ فِیالدِّین وَ إمَّا نظِیرٌ لکَ فِیالخَلق»؛ «مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار بده... (چرا که) مردم دو دسته اند. دستهای برادر دینی تو و دستهای دیگر همانند تو در آفرینشاند». (نهج البلاغه / نامه ۵۳). پیامبر اکرم (صلیالله علیهوآله) میفرمایند؛ «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ! فَلَمْ یُجِبْهُ، فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ»؛ «هرکس ندای استغاثه و یاری طلبی انسانی را بشنود، اجابتش نکند، مسلمان نیست». (وسائلالشیعه، ج ۱۵، ص ۱۴۱).
۲) حمایت از فلسطین، حمایت ازانسانهای مظلوم است؛ وقتی از امام حسن مجتبی (علیهالسلام) سؤال شد؛ «کم بین السماء و الارض؟ قال... دعوة المظلوم و مد البصر». بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟ فرمودند؛ «دعای مظلوم و انتهای دید چشم». (بحارالانوارج ۱۰ ص ۱۳۰).
۳) حمایت از فلسطین، حمایت از موحدان جهان است؛ طبق آیۀ؛ «ءامن الرسول بما انزل الیه من ربه و المؤمنون کل ءامن بالله و ملائکته و کتبه و رسله لا نفرق بین احد من رسله» (بقره/۲۸۵). پیامبر (صلیالله علیهوآله) و مؤمنان به اَنبیاء و کتابهای آسمانی مؤمناند و تفاوتی بین پیامبران نیست! مؤمنان بر خلاف «کسانی که میخواهندبین خدا و پیامبرانش جدایی بیافکنند و به بعضی ایمان بیاورند و بعضی را انکار کنند»؛ «و یریدون ان یفرقوا بین الله و رسله و یقولون نؤمن ببعض و نکفر ببعض». (نساء/۱۵۰). به همۀ انبیاء الهی و کتب آسمانی ایمان دارند و به همه احترام میگذارند. انسانهایی که معتقد به وحدانیت خدا باشند، دارای احترام ویژهای هستند مردم فلسطین را همین موحدان تشکیل میدهند، چه یهودی و چه مسیحی و چه مسلمان.
۴) حمایت از فلسطین، اهتمام به اُمور مسلمانان جهان است؛ رسول گرامی اسلام (صلیالله علیهوآله) فرمودند؛ «من اصبح ولایهتم بامور المسلمین فلیس منهم». کسی که شب را به روز آورد (روزگار بگذراند) و به امور مسلمانان رسیدگی نکند (اهتمام نداشته باشد)، مسلمان نیست. (الکافی، ج ۲، ص ۱۶۴، ح ۵).
۵) حمایت از فلسطین، حمایت از مسلمانان است؛ مسلمانان بخاطر پایبندی به اسلام از کرامت مضاعفی برخوردارند. اکثریت اهل فلسطین مسلماناند. امام صادق (علیهالسلام) فرمودند؛ «یحق علی المسلمین الاجتهاد فیالتواصل و التعاون و التعاطف و المؤاساة لاهل الحاجة و تعاطف بعضهم علی بعض». مسلمانان موظفند در راه رسیدگی و کمک به نیازمندان کوشا و نسبت به یکدیگر عطوف و مهربان باشند و از پرداخت کمکهای مالی به همدیگر مضایقه نکنند و به هنگام گرفتاری، یار و یاور هم باشند. (اصول کافی، ج ۲، ص ۱۷۵)
۶) حمایت از فلسطین، حمایت ازجامعه اسلامی است؛ تعرض به فلسطین، تعرض به جامعۀ بزرگ اسلامی است. فتح فلسطین به منزلۀ فتح دروازۀ خاورمیانۀ اسلامی است. حمایت از فلسطین، حمایت از جامعۀ اسلامی است. بنابراین؛ حمایت ما از آنان حمایت از خودمان است.
* امام خمینی فرمودند؛ «هدف از ایجاد اسرائیل، تنها با اشغال فلسطین پایان نمیپذیرد؛ آنها در این نقشهاند که تمامی کشورهای عربی را به همان سرنوشت فلسطین دچار کنند». (صحیفه نور، ج ۵، ص ۱۹۳). «اسرائیل قناعت نمیکند به آنجایی که هست؛ قدم قدم پیش میرود». (همان، ج ۱۸، ص ۹۳). «سران کشورهای اسلامی باید توجه داشته باشند که این جرثومۀ فساد را که در قلب کشورهای اسلامی گماشتهاند، تنها برای سرکوب ملت عرب نمیباشد، بلکه خطر و ضرر آن متوجه همۀ خاورمیانه است». (همان، ج ۱، ص ۲۰۹).
* مقام معظم رهبری فرمودند؛ «هدف نهایی اسرائیل و آمریکا، تسلط بر منطقۀ بسیار مهم خاورمیانه است». (دیدار با مردم قم، ۱۹/۱۰/۱۳۸۷). «هر حادثهای که در فلسطین رخ دهد، به طور مستقیم به سرنوشت کشورهای اسلامی مربوط است. ملتهای مسلمان برای فلسطین هر کار بکنند، به نفع خود کردهاند. وقتی با نقشۀ استعمار، این قطعۀ خونین از پیکرۀ دنیای اسلام جدا شد، نظر استعمارگران تسلط بر کل منطقه بود». (میلاد پیامبر (ص) و امام صادق (ع)، ۹/۳/۸۱).
۷) حمایت از فلسطین، حفاظت ازمرزهای جغرافیایی کشورهاست؛ علاوه بر حفظ مرزهای اعتقادی، فرهنگی و سیاسی، هر مسلمانی موظف است، برای حفاظت از مرزهای جغرافیایی خود، آمادگی لازم و کافی را داشته باشد. «و أعدوالهم ما استطعتم من قوه». (انفال/۶۰). «هر نیرویی که در قدرت دارید، برای مقابله با دشمنان، آماده سازید؛ و اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا بوسیلۀ آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید». در آیۀ ۲۰۰ سورۀ آلعمران آمده است؛ «یا ایهاالذین ءامنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون». «ای کسانی که ایمان آوردهاید! استقامت کنید؛ و در برابر دشمنان، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید».
۸) حمایت از فلسطین، حمایت از ایران اسلامی است؛ مقاومت مردم فلسطین، مقاومت مردمی است که، مانند انقلاب اسلامی ایران از اهل بیت (علیهم السلام) و به خصوص از امام حسین (علیهالسلام) درس ایستادگی و عزتمداری را آموخته است. مردم فلسطین و مبارزان حماس، حکم سربازانی را دارند که ضربهزدن به آنها، ضربهزدن به ایران تلقی میشود. کدام ملت و دولتی است که از سربازان خط مقدم خود حمایت و دفاع نکند؟!
۹) حمایت از فلسطین، حمایت از شیعه و تشیع است؛ حمایت از فلسطین، از مصادیق «تألیف قلوب» است. نتیجۀ حمایتهای ملت ایران، در این خبرها قابل ملاحظه است؛
* مائیر دغان – رئیس موساد – گزارش داد، شماری از پیروان و رهبران سنی جنبش ضدصهیونیستی به مذهب تشیع گرویدهاند.
*سایت شبکۀ هفت تلویزیون یمن نوشت: بعد از جنگ ۳۳ روزه، هزاران جوان سنی که در صدد فرار از بحرانهایی که عربها با آن روبرو هستند میباشند، به تشیع گرویدند.
*کتاب «صاد» که بر اساس گزارش یک استاد دینشناسی در مدرسۀ عالی صهیونیستی تنظیم گردیده، هشدار میدهد؛ تشیع در مناطق عربی پر جمعیت به خصوص در منطقۀ النقیب در حال گسترش است و روند گرایش جوانان اهل سنت به تشیع و میزان رشد جمعیتی شیعیان، به زودی به تأسیس یک دولت شیعی در منطقه النقیب یا بئرالسبع میانجامد. باید برای آن فکری کرد.
* کتاب «شیعه و سنی، غوغای ساختگی» از نوشتههای شهید دکتر فتحی شقاقی، مجاهد اهل سنت فلسطینی است که در دفاع از شیعه و اثبات ضرورت وحدت اسلامی کم نظیر است.
* پیام «اسماعیل هنیه»؛ «هنوز دعای خمینی کبیر که از خداوند مسألت مینمودند توفیق سفر به قدس شریف و اقامۀ نماز در آن را پیدا کنند، در گوشمان طنینانداز است، از خدای بزرگ میخواهیم که با فراهم آوردن این فرصت برای رهبر معظم رهبری، برای اقامۀ نماز در قدس آزاد شده و رها از لوث دشمن اسرائیلی، این آرزوی قلبی حضرت امام (ره) را تحقق ببخشد». (به مناسبت روز قدس- مهر ۸۷)