کد خبر:۱۱۰۸۷۷۴
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

۷۰ درصد مسائل فنی راه‌آهن رشت- آستارا از سوی روسیه نهایی شده است/ در صورت تعلل، منتظر روس‌ها نمی‌مانیم

 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۷۰ درصد مسائل فنی راه‌آهن رشت- آستارا از جمله تعداد پل‌ها در طول مسیر، مسائل مربوط به بارگذاری میان ایران و روسیه نهایی شده و برای ۳۰ درصد باقی مانده نیز برنامه زمان بندی از سوی این کشور ارائه شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی درباره روند پیشرفت مراحل مربوط به طراحی و ساخت راه‌آهن رشت- آستارا افزود: توافق‌نامه‌ای با روسیه امضا شده تا این کشور برای احداث و تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا وام دولتی در اختیار ما قرار دهد.

وی خاطرنشان‌کرد: این توافق‌نامه شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت‌نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینه‌ها، برنامه زمان بندی اجرا و... است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور، همچنین از امضای نقشه‌های اجرایی راه آهن رشت- آستارا خبر داد و گفت: پس از نشست‌های فنی و تخصصی فراوان توسط کارشناسان دو کشور، نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید.

وی تاکید کرد: برنامه‌هایی پیش‌بینی شده که در صورت تاخیر روس‌ها، هزینه‌های این خط ریلی از طریق منابع داخلی تامین شود و تکمیل آن وابسته به مشارکت روس‌ها نباشد.

خادمی بیان‌داشت: دولت روسیه یک شرکت برای اجرای پروژه معرفی معرفی کرده و ایران نیز برای نهایی کردن مباحث طراحی و فنی و همچنین برآورد قیمت‌ها و به توافق رسیدن دو کشور درباره آن‌ها، ۶ ماه به روسیه فرصت داده است.

وی یادآور شد: از این فرصت ۶ ماهه، ۲.۵ ماه باقی مانده و در این مدت مطالعات منطقه‌ای و بازدید‌های محلی برای ارائه طرح نهایی و قیمت نیز انجام می‌شود تا در صورت تایید ایران، عملیات اجرایی آغاز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسیده است.

وی ادامه‌داد: تاکنون دو کشور درباره مسائلی مثل نقاط اجباری، تعداد پل‌های مسیر ریلی، شرایط و طول ایستگاه و محوطه آن‌ها و همچنین شرایط بارگذاری به نتیجه رسیده اند و ۷۰ درصد مسائل فنی این پروژه حل شده است.

خادمی اظهار داشت: در جلسه اخیر برنامه زمان‌بندی برای ۳۰ درصد باقی مانده و کار‌های اولیه و امور فنی از سوی روسیه تهیه و تحویل شده است تا در مدت ۶ ماه تعیین شده تعهدات خود را اجرا کنند.

وی تاکید کرد: به‌منظور بررسی زوایای مختلف این همکاری در حوزه هزینه‌های اجرایی در محل اجرای این پروژه، می‌توان از تخصص و توان شرکت‌های ایرانی برای اتمام هرچه سریعتر این بخش نیز استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، ابرپروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد و بر این اساس می‌تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

قرار است راه‌آهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار