به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن هرمزی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی اظهار کرد: شورای فعلی شهر تهران با نگاهی ویژه به حمل و نقل عمومی مصوباتی تعیین کرد و بر این اساس در بودجه امسال ۲۸ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی اختصاص داده شد.
وی ادامه داد: این در حالی بود که طی سالهای اخیر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مورد اهمیت نبود و این مسئله باعث مشکلات عدیدهای شد بنابراین شورای شهر دوره ششم نگاه ویژهای به این موضوع به خرج داد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه رقم ۲۸ همت (۲۸ هزار میلیارد تومان) رقمی بیش از ۵۰ درصد بودجه شهرداری را تصرف میکند، اما آنچه اتفاق افتاده رقمی دو برابر این عدد است، تصریح کرد: ما در سه حوزه برای خود تکلیف ایجاد کردیم؛ به عنوان مثال در حوزه مترو روزی که مدیریت شهری را برعهده گرفتیم ۱۳۹ ایستگاه مترو فعال داشتیم و خطوط ۶ و ۷ متروی تهران افتتاح نشده بود، اما در سال گذشته و جاری خط ۶ را به سرانجام رساندیم، خط ۷ را هم امسال تکمیل خواهیم کرد و با این اتفاق روزانه ۶۰ هزار مسافر بیشتر جا به جا میکنیم.
وی گفت: به این ترتیب منطقه کمبرخوردار شمال غرب تهران را وارد مدار کردیم، این در حالی است که در دورههای قبلی خط ۶ مترو به صورت جزیرهای افتتاح شده بود و ما به افتتاح ایستگاههای میانی آن پرداختیم.
هرمزی در ادامه با بیان اینکه طبق آمار ۱۱۶۷ دستگاه واگن قطار مترو داریم، اظهار کرد: تأمین این تعداد واگن طی ۲۵ سالی که از بهرهبرداری مترو میگذرد صورت گرفت و قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن که با بیتوجهی دولت قبل مواجه شد، با کمک دولت فعلی در مهرماه امسال به سرانجام رسید البته تعداد این واگنها افزایش پیدا کرد و به ۷۹۱ دستگاه واگن رسید و ساخت آن نیز آغاز شده است.
وی همچنین به ساخت قطار ملی اشاره کرد و گفت: تأییدیه قطار ملی روز گذشته از سوی یک شرکت لهستانی صادر شد؛ دولت نیز ساخت ۱۱۳ دستگاه قطار ملی را تقبل کرده است و بهزودی تولید آن آغاز میشود. تفاهم ساخت ۲۵۹ واگن هم امضا شده که جمعاً با واگنهایی که از چین وارد میشود تعداد واگنهای جدید مترو به ۱۱۶۳ دستگاه میرسد که برابر با تعدادی است که در طی ۲۵ سال به ناوگان متروی تهران افزوده شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران خاطرنشان کرد: قدم نخست شهرداری تهران این بود که با کمک دولت موضوع واگنهای مترو را تعیین تکلیف کنیم تا سرفاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم؛ در حال حاضر میانگین سرفاصله حرکت قطارها ۷ دقیقه است که با افزایش واگنها به ۴ دقیقه کاهش مییابد، این در حالی است که استاندار جهانی فاصله حرکت قطارها حدود ۳ تا ۴ دقیقه است.
وی با اشاره به حوزه اتوبوسرانی شهر تهران نیز گفت: در دوره قبلی تنها ۱۳۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شده، در حالی که اکنون بیش از ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی غیرفعال و فرسوده قطعی است و کیفیت ناوگان هم ۸۰ درصد فرسودگی دارد؛ بر این اساس نوسازی ناوگان را در دستور کار قرار دادیم و در سال جاری قرارداد بازسازی ۳۰۰۰ و تولید ۱۰۰۰ هزار دستگاه اتوبوس داخلی منعقد کردیم.
هرمزی گفت: علاوه بر این با توجه به نگاه ویژه شهردار تهران و وزیر صمت به برقیسازی تهران، قراردادهای تأمین اتوبوسهای برقی را نیز دنبال میکنیم.
وی با بیان اینکه امیدواریم تا پیش از پایان سال، تعدادی از اتوبوسهای برقی را وارد مدار خدمترسانی کنیم، افزود: قرارداد واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را امضا کردهایم و خوشبختانه حل مسائل زیرساختی برقیسازی پایتخت با کمک دولت در حال انجام است.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: طبق قراردادهای سفر اخیر تیم مدیریت شهری به چین بهزودی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰ هزار ون برقی به تهران اضافه خواهد شد.
وی با بیان اینکه خودروهای جدید با باتری کار میکنند و زیرساخت آن در حال تکمیل است، گفت: دنیا به سمت برقیسازی حرکت میکند و ما باید به سمت آنچه به نفع مردم است و آلودگی هوا را حل میکند، حرکت کنیم. در این دوره تقریباً تا به امروز مجموعا ۶۲۵۰ دستگاه تاکسی بازسازی و در سال جاری بیش از ۱۱۰۰ دستگاه نوسازی شده است.
هرمزی اظهار کرد: تعدادی از تاکسیها در حال خدمترسانی به مردم نیستند که در صدد تعیین تکلیف آنها هستیم؛ علاوه بر این تا ۶ ماه آینده به برقیسازی ناوگان و بازگردانی این دسته از تاکسیها به خطوط اقدام میکنیم.
به گزارش تسنیم، پیش از این مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه درباره علت تأیید قطار ملی توسط یک شرکت لهستانی اعلام کرد «با توجه به اینکه ما صاحب چنین صنعتی نبودهایم و سابقه چنین فناوری را نداشتیم، بهدنبال یک شرکت باتجربه و معتبر خارجی بودیم که فرایند مهندسی، طراحی و اجرای نخستین قطار ملی ایرانی را صحهگذاری کند و این اطمینان را کسب کنیم که کار انجامشده و فرایند طیشده کاملا درست است و اگر احیانا مشکلاتی وجود دارد، آنها را شناسایی و مرتفع کنیم».
«در همین راستا یک مشاور بینالمللی لهستانی را استخدام کردهایم و در کنار این موضوع، تستهای روتین و رایجی هم داریم که یک قطار قبل از حضور در خط باید آنها را پشت سربگذارد، که این امر به موازات تست شرکت خارجی در حال انجام است».