به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیین اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران صبح روز سهشنبه ۱۲ دیماه در تالار رودکی با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی و دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، اعضای شورای سیاستگذاری و اعضای شورای علمی و هیات داوری این دوره و جمعی از مدیران فرهنگی، چهرههای دانشگاهی و پژوهشگران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با پخش تیزر اسامی شورای سیاستگذاری ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران شروع شد، قادر آشنا دبیر ششمین جایزه پژوهش سال، ضمن تشکر از حضور مدیران فرهنگی، استادان دانشگاه و پژوهشگران بیان کرد: تلاش ما بر این بود که با همکاری و همراهی اساتید درجه یک کشور این جشنواره را به سرانجام برسانیم که خوشبختانه حضور خوبی را در این دوره شاهد بودیم. ۷ محور در فراخوان اعلام شد که در هر محور حضور قابل توجه پژوهشگران را شاهد بودیم. ۱۲۵ اثر فاخر به دبیر ارسال گردید که از این میان ۵۲ مقاله، ۳۳ اثر پژوهشی ، ۲۰ پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری به این دوره راه پیدا کردند.
وی در ادامه گفت: باید بین پژوهشگران و سیاستگذاران و کنشگران ما ارتباط برقرار شود. در حال حاضر این ارتباط منطقی و سیستماتیک برقرار نیست. ما باید به جایی برسیم که پژوهش مبنای کار سیاستگذاران و فیلمنامه نویسان قرار گیرد.
در ادامه مراسم محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی ضمن قدردانی از دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران گفت: مبنای اصلی هر حرکتی اگر قرار بر ماندگاری آن باشد قطعا پژوهش است. خیلی از برنامههای فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی اگر مبنای پژوهشی نداشته باشند در راز مدت با اشکالات زیادی مواجه خواهد شد. اگر امروز میخواهیم سینمای ایران توسعه پیدا کند باید مبنای بسیاری از تصمیمات پژوهش باشد. خوشبختانه چنین رویکردی در سازمان سینمایی ایران هست اما باید تقویت شود.
وی افزود: امروز پژوهش باید به ما پاسخ دهد که چرا ذائقه مخاطب به سمت تماشای فیلمهای کمدی رفته است؟ امرز یک پژوهش درست هست که می تواند ترسیم کند چرا فیلمهای فرهنگی ما در ارتباط با مخاطب خود دچار مشکل شدند و این چه بیسیاستی در سالهای گذشته بوده که موجب چنین شرایطی شده است؟ امروزه پژوهش باید به ما بگوید که راهبردهای سینمای اسلامی و سینمای امید دربرگیرنده برای عرصه جهانی چه برنامه ریزیهای باید داشته باشد؟ چرا سینمای ما باید با وجود همه دستاوردها جوایز و نیروی انسانی قوی باید در رتبه دوازدهم دنیا قرار گیرد؟ چه کارهایی انجام دهیم که سینمای ملی ایران در ردیف سه کشور برتر دنیا باشد. یک پژوهش درست می تواند به این پاسخ دهد.
رئیس سازمان سینمای در خصوص ضرورت تاسیس اندیشکده سینما گفت: قطعا تاسیس اندیشکده سینما یک ضرورت است. البته خوشبختامه به واسطه توصیه عزیزاتی، چون مسعود نقاشزاده، شاهحسینی و شهاب اسفندیاری در شورای عالی سینما این موضوع مطرح شده است. به هر حال اگر قرار است راهبردهای اساسی در این حوزه شکل گرفته و ما برنامه مدونی در این عرصه داشته باشیم، تاسیس اندیشکده در حوزه سینما امری ضروری است که امیدوارم در شورای عالی سینما این برنامهریزی انجام شود.
خزاعی با گرامیداشت فرارسیدن سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، تصریح کرد: بارها از خودم از سوال کردم که آیا ارزش داشت حاج قاسم سلیمانی جان خود را فدا کند؟ آیا ارزش داشت باکریها، شاطریها، سید رضیها جان خود را که بزرگ ترین سرمایه وجودی هر فردی است برای این انقلاب فدا کنند؟ بله ارزش دارد. ارزش دارد که امروز شما صدای ماندگار انقلاب باشید. ارزش دارد که امروز شما برای جمهوری اسلامی ایران کوچک ترین قدمی در عرصه فرهنگ و هنر بردارید.
وی در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: به همه دوستانی که توسط بعضی دیکتاتورهای رسانهای حتی بعد از مرگشان مورد هجمه قرار میگیرند تبریک میگویم که کاری کردید تا نامتان در تاریخ جمهوری اسلامی باقی بماند. قرار نیست هر بزرگواری که به دفاع از نظام ارزی انقلاب اسلامی می پردازد در زمان زنده بودن او بعضی از دوستان سکوت می کنند ولی در زمانی که فوت می کند شروع به تخریب آن شخصیت می کنند. من قدردان تمامی زحمات بچه های خوب در عرصه انقلاب هستم. همه ی عزیزانی که در این سالها فعالیت کردند که مسائل انقلاب درست تبین شود. به دوستانی که در این راه مسیر اشتباهی را طی می کنند عرض می کنم که ارزشی ندارد که شما صدای دیکتاتورهای غیر انقلاب باشید.
قدردانی از احمد ضابطی جهرمی مدرس و پژوهشگر پیشکسوت سینمای ایران بخش بعدی مراسم بود.
در بخش دیگر از اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، از دکتر احمد ضابطی جهرمی، پژوهشگر و استاد دانشگاه تجلیل شد.
استاد ضابطی جهرمی در این بخش گفت: حضور در این جلسه برای من باعث افتخار است. من جزو همین جمع هستم، در دوره دوم این جایزه افتخار داشتم که همکاری ناقابلی داشته باشم. خود را دور از این ماجرا ندانستم با این که دوره دوم بود و جایزه گام های اول را برمی داشت. همه همکاران، هنرمندان، افراد متفکر و دانشجویان روحیه قوی نشان دادند که وظیفه خود میدانم از آنها یاد کنم؛ به ویژه از همکاران ستادی که با اخلاق و تعهد به کار خدمت کردند. خدا را شکر که این جایزه به دوره ششم رسیده است. این رویداد روحیه بسیار پویایی در پژوهشگران کشور ایجاد کرد. تا همین دیروز که یک پایاننامه دکترا معرفی شد، این امید در من شکل گرفت که راه درستی در پیش گرفته شده است.
وی ادامه داد: وقتی روز اول این ایده مطرح شد، گفتم ایده درخشانی است. بر حسب عمرم و حوزه خدمتی خود، هر کاری که فکر کنید در سینما تجربه کردهام. چیزهایی هست که به ازای گذر عمر به دست میآید. عمر چیز قابل جبرانی نیست. این شاید آخرین جملاتی باشد که میگویم چون همنسلان من همه به رحمت رفتهاند. همه چیز سینما نظم و احترام است. سینما آدمهای خاصی در تفکر، رفتار و... میخواهد. سینما کار آدمهایی است که به حد پولاد محکم هستند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: هرکسی شایسته تحصیل در سینما نیست و سینما کار آدمهای خاص است. تحصیل و تولید در سینما افتخار است. من به این هنر میگویم وارث، چون وارث همه هنرهاست. تمام ظرفیتها را در خود جمع کرده و برای خلاقیت و کار در این حرفه، دانش بیکرانی لازم است. نمیشود آدمهای ضعیف و لاابالی به سینما بیایند.
وی گفت: سینما یک نظم و سربازی سخت است. شعله این هنر در نوجوانی در ما روشن میشود اما تا آخر عمر همراه ماست. این هنر آرزوی بشر بوده و بهطور خاص ما ایرانیها در هنرهای قبلی خود این ذوق را نشان دادیم. من از تفکر بصری صحبت میکنم؛ سینما یک نوع تفکر بصری است. ما این تفکر را قوی داشتیم. یک نمونه بی نظیر آن سبک خراسانی در شعر پارسی است.
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران گفت: ما امروز با واقعیتی به نام سینما رو به رو هستیم که علارغم تحلیلهایی که سالیان قبل وجود داشت با گسترش صنعت سینمای خانگی و فضای مجازی و شبکههای اجتماعی همانطوری که برخی رسانههای سنتی دچار افت مخاطب شدند به نوعی صنعت سینما هم رو به ضعف میرود. شاید موضوع کرونا این بحث را جدیتر مطرح کرد و این صنعت را به حالت نیمه تعطیل درآورد. اما واقعیت امروز نشان میدهد که صنعت سینما زنده است.
وی ادامه داد: ما با ۵۷۰ سینما در دوسال اخیر شروع کردیم و الان در آستانه ۹۰۰ سالن سینما هستیم. امروز سینمای ایران به شدت مورد توجه است. این سینما به لحاظ اقتصادی به نقطه هزار میلیاردی نزدیک میشود. به لحاظ تعداد بینندهها به عدد ۳۰ میلیون میرسد. ما در چنین جمعی باید سوالات اصلی خود را طرح کنیم.
وزیر فرهنگ در خصوص رابطه صنعت سینما و علم اظهار داشت: در حوزههای مربوط به هنر، علوم انسانی این نگاه به شدت نیازمند تقویت است. پژوهشهای ما در این حوزه باید به سوالات اصلی ما پاسخ بدهند، آینده سینما را ترسیم و آن را بسنجد. تولیدات علمی باید ناظر بر رفع مشکلات ما باشد. ما سالهاست که از دوستانمان میشنویم وقتی وضعیت سینما خوب نیست یک نوع انتقاد وجود دارد و وقتی وضعیت فروش سینما خوب میشود باز انتقادات شکل دیگری میگیرد و میگویند چرا فقط سینمای طنز فروش دارد.
وی ادامه داد: امروز یک فیلم پویانمایی بالای ۵۰ میلیارد تومان در سینمای ایران فروخته است. این پویانمایی نه طنز بوده و نه در گونهای انتقادی نسبت به وضع موجود قرار داشته است. بایستی دقیق در این خصوص توجه شود.
اسامی برگزیدگان این رویداد بدین شرح است:
بخش پایاننامه
۱. لوح تقدیر بخش پایاننامه دکترا به همراه هدیه نقدی به الهه کسمایی مولف پایاننامه «فرهنگ فیلمهای پایاننامه دانشکده سینما (چهاردهه سینمای آنالوگ)» اهدا شد.
۲. لوح سپاس و تندیس پایاننامه برگزیده کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به امین یوسفی مولف پایاننامه «نظارت بر فیلمهای سینمایی از منظر حقوق بشر»، به خاطر اهمیت حقوق مخاطب در سینمای ایران و ضرورت پرداختن به پژوهشهای دانشگاهی با موضوع حقوق معنوی مخاطب اهدا شد.
۳. لوح تقدیر بخش پایاننامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به محمد سعید جوبند مولایی مولف پایاننامه «گونهشناسی کاراکترهای فیلمهای کمدی سینمای دفاع مقدس با استفاده از تیپهای شخصیتی پیشنهادی اسکات سدینا (مطالعه موردی فیلمهای لیلی با من است، گاهی به آسمان نگاه کن، اخراجیهای ۱ و ۲ و ضد گلوله) اهدا شد.
۴. لوح تقدیر بخش پایاننامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به لیلا ناصربخت مولف پایاننامه «بررسی زیبایی شناسانه تصاویر رویا و خاطره در سینمای پس از انقلاب اسلامی» اهدا شد.
بخش مقاله
۱. لوح سپاس و تندیس مقاله برگزیده به همراه هدیه نقدی به علی اوصانلو و علی شیخ مهدی نویسندگان مقاله «تحلیل نحوه بازنمایی معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی در فیلمهای سینمایی ایران با رویکرد نظریات استوارت هال» بهخاطر انسجام در شاکله مقاله و استفاده از منابع معتبر و انطباق با اولویتهای موضوعی جایزه پژوهش سینمایی سال اهدا شد.
۲. لوح تقدیر بخش مقاله به همراه هدیه نقدی به کرم حبیبپورگتایی به خاطر مقاله «بررسی نقش سینمای ایران در تغییر شاخصهای توسعه اجتماعی» اهدا شد.
۳. لوح تقدیر بخش مقاله به همراه هدیه نقدی به مصطفی دری و نواب حضرتی، نویسندگان «مجموعه مقالات فقه در سینما» اهدا شد.
بخش پژوهش
۱.لوح سپاس و تندیس پژوهش برگزیده به همراه هدیه نقدی به سیاوش صلواتیان مولف پژوهش «آسیبشناسی سیستم نظارت در سینمای ایران با رویکرد نگاشت نهادی و ارائه پیشنهادی اصلاحی» بهخاطر روشمندی، هدفمندی و سودمندی برای سینمای ایران اهدا شد.
۲. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به فروزنده جعفرزاده مولف پژوهش «روند تحول مسائل و مشکلات مرتبط با گسست نسلی در ایران، در فیلمهای سینمایی ۴۰ سال گذشته» اهدا شد.
۳. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به مجید کیانیان مولف پژوهش «تحلیل تحولات فنی صدا و تصویر در صنعت سینمایی دیجیتال جهان (از آغاز تا تحولات پیش روی)، به سوی راهبرهای اجرایی در سینمای ایران» اهدا شد.
بخش طرحنامه (پروپوزال)
لوح سپاس و تندیس این بخش به همراه هدیه نقدی به سارا مومنی نویسنده طرحنامه «تدوین راهبردهای رسانهای مبتنی بر تحلیل تصویر خانواده ایرانی در سینمای ایران» اهدا شد.
بخش جنبی
۱. لوح تقدیر بخش جنبی به همراه هدیه نقدی به علی نقی طاهری، بهخاطر مجموعه فعالیتها در حوزه پژوهشهای سینمای بومی استان خوزستان و پژوهش «سیاه، سفید، خاکستری، روایت خوزستان در سینمای ایران» اهدا شد.
۲. لوح تقدیر بخش جنبی به همراه هدیه نقدی به پانتهآ خاموشی اصفهانی و زهره فتحی، بهخاطر مجموعه فعالیتهای پژوهشی در حوزه سینما و تالیف مجموعه کتابهای «بانوان سینماگر ایران» اهدا شد.
حسن بلخاری قهی، محمدرضا حسنایی، مجید شاهحسینی، رامتین شهبازی، توحید محرمی، مسعود نقاشزاده، بهمن نامور مطلق، از اساتید حوزه سینما و فرهنگ و هنر داوری آثار رسیده به ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران را برعهده داشتند.