به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نیمه شب گذشته پس از اکران فیلم پرواز 175 طبق روال نشست خبری این فیلم با حضور اهالی رسانه و منتقدان و محمدحسین حقیقت کارگردان، سعید شرفی کیا تهیه کننده، جعفر دهقان، اتابک نادری، رضا توکلی، یاسین مسعودی، شاهین باباپور و مجید پتکی بازیگران و سید علی زرآبادی مدیر تولید و رضا انصارین سرپرست جلوههای بصری برگزار شد.
سعید شرفیکیا در ابتدای نشست درباره بودجه ساخت فیلم اظهار داشت: فیلم سینمایی «پرواز 175» با بودجه کاملاً شخصی ساخته شده و هیچ ارگان دولتی برای ساخت آن حمایت نکرده است.
شرفیکیا با اشاره به جایگاه شهدا و همچنین ایثارگران گفت: فکر میکنم موضوع شهدای دفاع مقدس دغدغه همه ما باشد چون این شهدا با فداکاری خود باعث شدند ما امروز اینجا بنشینیم و اگر این افراد نبودند ما این امنیت و آسایش را نداشتیم. همینطور جانبازان که ما به خاطر ساخت این فیلم با مشکلاتشان از نزدیک مواجه شدیم.
به گفته تهیه کننده فیلم پرواز 175 این کار سفارش هیچ ارگانی نبود و علاقه شخصی کارگردان و با عشق به شهدای غواص ساخته شده است.
محمدحسین حقیقت کارگردان این اثر در بخش دیگری از نشست خبری گفت: مسئله دفاع مقدس صرفاً بخشی از تاریخ ما نبوده که به مرور زمان کمرنگ شده و رفته رفته از خاطرهها پاک شود؛ بلکه باید قدردان آن دوره باشیم. تلاش کردیم از شعاری بودن دور باشیم و واقعیتها را بگوییم و البته واقعی به تصویر بکشیم. چون به این باورم که اگر فکر میکنیم چیزی واقعیت است باید آن را عنوان کنیم.
کارگردان پرواز 175 همچنین درباره عدم حضور برخی هنرمندان در جشنواره تاکید کرد: از کسانی که به جشنواره نمیآیند خواهش میکنم از این تریبون استفاده کنند و فضای جشنواره باید به همدلی نزدیک شود.
سینمای جنگ نباید تمام شود
جعفر دهقان از بازیگران این فیلم نیز درخصوص شخصیتی که در این فیلم به تصویر کشیده، گفت: من همیشه دغدغه این را داشتم که سینمای جنگ نباید تمام شود. خوشحالم که هنوز هستند جوانانی که برای فیلم اول اثر دفاع مقدسی میسازند. برای خیلیها فیلم دفاع مقدس فقط در توپ و تانک و فشنگ خلاصه شده اما مهم حرف دفاع مقدس است که هنوز حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
من احساس میکنم کارگردان این اثر میتوانست با هزینه تولید این فیلم یک اثر تجاری بسازد و شبیه به بسیاری از فیلمسازانی که به دنبال درآمد و گیشه هستند، فیلم بسازد. به همین دلیل هم طول نقش برای من اصلاً مهم نبود و اثرگذاری آن اهمیت بیشتری داشت.
اتابک نادری بیان کرد: خوشحالم که ادای دینی به شهدایی کردیم که حتی اسم آنها سر کوچهها نیست. تجربه دلی بود و ربطی به هیچ تکنیک و تجربهای نداشت.
جعفر دهقان گفت: یک سری به آسایشگاه های جانبازهای ما بزنید تازه با مفهوم اینکه ما چرا به این افراد بدهکار هستیم آشنا و متوجه خواهید شد.
نویسندهها برای پیشکسوتان سینما؛ فیلمنامه بنویسند
رضا توکلی نیز گفت: محمدحسین حقیقت کارگردان خلاقی بود. پیشکسوتان عرصه هنر ما کمتر در این مدل کارها دیده میشوند. نکته اساسی من این است که چرا اصل اساس می آیند برای رابرت دنیرو 80 ساله فیلم مینویسند و برای آن چیزی میسازند؟ نویسنده ها باید برای بزرگ ترهای سینمای ما بنویسند.
توکلی در ادامه افزود: اتفاقاً جای آقای هاشم پور اینجا خالی است. آثار عجیب و غریبی درباره جنگ داریم که نتوانستیم هیچ کدام از آنها را به تصویر بکشیم. دستمریزاد به آقای حقیقت که با پول خود چنین فیلمی ساخته است. سینمای ما باید همه ژانری داشته باشد ولی این هزینه ها را به چه کسانی می دهند؟ چرا به باتجربه ها کار نمی دهند؟
امیدوارم آبادی به آبادان بازگردد
یاسین مسعودی بازیگر دیگر این فیلم گفت: قرار بود که یاسین یک رگه هایی از طنز داشته باشد. بدون یک دکور در آبادان می توان فیلم جنگی در آنجا ساخت. امیدوارم آبادی به آبادان بازگردد.
در ادامه رضا انصارین سرپرست جلوههای بصری نیز با اشاره به برخی سختیهای جلوههای ویژه در اثر و تاکید بر اهمیت آن؛ گفت: درباره بخش فنی فیلم، نخ تسبیح فیلم را سعی کردیم به صورت جلوههای بصری آماده کنیم. در خدمت فیلم هر کجا که نیاز بود از این قابلیت استفاده کردیم.
زرآبادی مدیر تولید گفت: کار سختی بود و تعدد لوکیشن داشت. محمدحسین حقیقت جوانترین فیلمساز جشنواره است ولی آدم بسیار بزرگی است.
فاصله از فضای مرسوم دفاعمقدسیها
محمدحسین حقیقت درباره سختیهای کار دفاع مقدسی گفت: طبیعتاً کار اول در حوزه دفاع مقدس سختیهای خود را دارد ولی تلاش کردیم از فضای مرسوم فاصله بگیریم و از کسانی که بخشی از خود را در جنگ جای گذاشتند، بپردازیم. ما با هر عقیده و آرمان و سلیقه ای باید یک نکته مشترکی داشته باشیم که برای همه قابل احترام باشد. واقعاً از شهدا گفتن ترس ندارد.
حقیقت همچنین درباره الگوبرداری از یک نمایش گفت: من نمایشی را ندیدم و رسماً اعلام میکنم این اثر از جایی الگو گرفته نشده و داستانی بود که شکل گرفته است. به اسم شعار واقعیتها را انکار نکنیم.
این کارگردان گفت: تمام داستان و زنجیروارههای داستان چیزی نبود که بخواهیم به جایی اشاره کنیم. این مفهوم مادرانه یک مفهوم کلی است.
حقیقت با اشاره به پروسه نوشتن فیلمنامه افزود: فیلمنامه یک پروسه 2 ساله را طی کرده و ما به مناطق مختلفی از کشور سفر کردیم و خیلی از مواردی که شما در فیلم میبینید را به عینه دیدیم.
وی ضمن تاکید مجدد به شخصی بودن بودجه ساخت فیلم گفت: بعضی از دوستان نسبت به این فیلم کم لطفی کردند و بیان کردند که مشخص است این فیلم مستقل نیست و به جایی وصل است. ولی این را اینجا میگویم که این کار بدون ریالی بودجه دولتی و با سرمایه شخصی ساخته شده است.
کارگردان فیلم پرواز 175 در پایان تاکید کرد: این امر کاملاً متداول است که ردیفهای بودجه برای نهادهای مختلف وجود دارد که باید در فیلمسازی هزینه شود ولی اگر دغدغه ها درست بررسی نمی شود، باید آنها را بررسی کرد.