به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در روز هشتم از چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر محمدجواد موحد، تهیهکننده فیلم «باغ کیانوش» در گفتوگو با خبرگزاری دانشجو در مورد چگونگی آغاز این پروژه اظهار کرد: من در سال ۹۸ با رضا کشاورز در باشگاه فیلم سوره آشنا شدم. ما پنج-شش فیلم کوتاه باهم کار کردیم. به این نتیجه رسیدم که یک فیلمساز پیدا کردیم که میتواند با لحن جذاب و بهروز، برای نوجوانان کار بسازد. تعداد کسانی که توانایی چنین کاری را دارند، کم است. به همین دلیل در سال گذشته تصمیم گرفتیم یک فیلم سینمایی مناسب نوجوان، با رضا کشاورز بسازیم.
وی ادامه: پس از رفتوآمد طرحها، نهایتا کتاب «باغ کیانوش» را دیدیم و من آن را به رضا پیشنهاد دادم و او پس از مطالعه، کتاب را پسندید. ما به این نتیجه رسیدیم که همین کتاب را کار کنیم. حدود چهار-پنج ماه درگیر فیلمنامه بودیم تا اینکه پیشتولید را شروع کردیم و این پیش تولید، مفصل بود.
تهیهکننده «باغ کیانوش» به انتخاب بازیگر نوجوان اشاره کرد و گفت: ما برای بازیگر نوجوان، حدود ۵۰۰ نفر را بررسی کردیم. در نهایت از دل این تعداد، این بازیگرانی که در اثر بودند و کارشان هم خوب است، به دست آمد. ما در مهر پروژه را شروع کردیم.
موحد: واقعیت این است که سینما دائما نیاز به ریکاوری، روح و فکر تازه دارد. به همین دلیل است که وقتی تعداد اثر فیلمسازها از یک عددی عبور میکند، انگار که دیگر حرف جدیدی برای گفتن ندارد. با پولی که یک فیلمساز پیشکسوت کار میسازد، شاید بتوان سه یا چهار فیلمساز جوان را وارد پروسه تولید کرد. البته این افراد، باید مستعد نیز باشد. اگر فرد با استعداد باشد، خروجی او نفس تازهای به سینما میدهد. انگار که شما یک فیلم جدید میبینید.
وی پیرامون جهانبینی موجود در «باغ کیانوش» خاطرنشان کرد: ما در جهانبینی این اثر تلاش کردیم نگاه یک نوجوان را اتخاذ کنیم. بچههای سیزده-چهارده ساله امروزی، به زندگی مقداری به شکل بازی نگاه میکنند، مقداری شور و هیجان دارند، یک مقدار دوست دارند قهرمان باشند و... در فیلم ما این موارد وجود دارد؛ تخیل هست، پویانمایی هست و حالتی ماجراجویانه دارد.
این تهیهکننده در پاسخ به سوالی در مورد ۳ اثری که در بخش اصلی قرار نگرفتند گفت: بنظر من جشنواره ضرر کرد که این چند اثر در بخش سودای سیمرغ قرار نگرفت. جشنواره حتما از نبود «بی بدن»، «آپاراتچی» و «باغ کیانوش» در بخش مسابقه، آسیب میبیند.
موحد در پایان اظهار داشت: من معتقدم این مسیری که در هیئت انتخاب وجود دارد و براساس آن تعیین میشود که کدام اثر در چه بخشی باشد، غلط است. ای کاش هیئت داوریای که اکنون نسخه نهایی آثار را میبیند، در مورد اینکه کدام اثر در کدام بخش باشد نظر میداد.