به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو - نمایش دویست و هشتادمین شب سال روایت جوان غواصی است که در عملیات کربلای ۴ به شهادت میرسد. این نمایش این شبها در تالار سایه تئاتر شهر درحال اجرا است. در همین خصوص با مرجان پورغلامحسین کارگردان نمایش گفتگو کردیم.
کارگردان نمایش دویست و هشتادمین شب سال در ارتباط با شیوه اجرای خاص این نمایش گفت: میکروتئاتر عنوانی است که حسن معجونی روی این نوع اجرای تئاتر گذاشته است. سال ۸۶ ایشان جشنوارهای برگزاری کرد که قرار شد نمایشها در کوچکترین دکور اجرا شوند و به واسطه دوربین مخاطب ببیند در صحنه چه اتفاقی میافتد.
وی افزود: این شیوه میکروتئاتر نام گرفت و خیلیها تلاش کردند از این شیوه استفاده کنند. من هم جز افرادی بودم که اصرار داشتم چند کار به این شیوه اجرا کنم. صحنه کار یک ماکت بسیار کوچکی است. تماشاگر به واسطهی دوربین میتواند صحنهها را دنبال کند. درواقع مخاطب میتواند با تکنیک لایواکشن هرآنچه که در صحنه اتفاق میافتد روی پرده ببیند.
پورغلامحسین درخصوص نکات مثبت و منفی استفاده از این شیوه بیان داشت: این شیوه خیلی در اجرای تئاتر به ما کمک میدهد، زیرا این امکان را فراهم میکند که صحنههای مختلفی را به نمایش بگذارید و یا اجرای صحنههایی که روی صحنه تئاتر امکان پذیر نیست به کمک میکروتئاتر نمایش داده میشود. از طرفی، چون تلفیقی از سینما و تئاتر است یک زاویه دید جدیدی به تماشاگر میدهد.
وی ضمن اشاره به سختیهای استفاده از فناوریهای روز گفت: این امکان وجود دارد که سیستم شما به نحوی در اجرا قطع شود. از طرفی استفاده از این فناوری گران است. به لحاظ فناوری ما در موقعیت خوبی هستیم. تقریبا تکنولوژی نیست که ما با آن رو به رو نشده باشیم، اما مسئله اینجاست که این فناوریها هزینه بر هستند وگرنه در ایران در این زمینه کمبودی نداریم.
کارگردان نمایش دویست و هشتادمین شب سال در خصوص موضوع نمایش گفت: جنگ یک بخش عمدهای از زندگی ما را تشکیل داده است. بخش عمدهای از خاطرات من در دوران جنگ گذشته است و تاثیر آن در زندگی هر کدام از ما انکارناپذیر است. طبعا هر اتفاقی که در جبههها افتاده است یک دُر درخشان برای تعریف داستان آن است. تکنیک میکروتئاتر تکنیک مناسبی برای گفتن داستانهایی است که در حوزه جنگ اتفاق میافتد. زیرا شما علاوه بر آنکه میتوانید فضای انسانی و دراماتیک آنجا را نشان بدهید با کمک این تکنیک میتوانید فضای فیزیکالی که در آنجا جریان داشته است را هم ببینید.
وی درخصوص بازخورد تماشاگران به نمایش گفت: تقریبا ۹۰ درصد مخاطبان از هر طیف فکری که بودند نمایش را دوست داشتند و بابت این قضیه خوشحال هستم. زیرا طبیعی است که مخاطب با گارد وارد سالن شود، اما در نهایت راضی سالن را ترک کند.