محمدصادق مهرجو کارشناس ارشد اقتصاد انرژی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره راهکار فائق آمدن بر معضل ناترازی بنزین که باعث شده مجلس برای سال آینده بودجهای برای واردات بنزین تعیین کند گفت: در حال حاضر معضل ناترازیهای بنزین، گاز، آب و برق در کشور ما وجود دارد. تقریبا ۲۰ سال است که کشور ما با ناترازیهای مختلف سوختی مواجه است.
مهرجو در ادامه بیان کرد: بحث ناترازی فرآوردههای سوختی مخصوصاً ناترازی بنزین، گاز و اثرات و تبعات آن در زندگی مردم ما خیلی احساس نمیشود. به عنوان مثال مردم عادی ناترازی گاز را فقط در سال ۸۶ و سال ۱۴۰۲ به میزان خیلی کمتر حس کردند. در زمستان سال گذشته فقط برخی از شهرها مانند تربت جام با قطعی گاز به دلیل سرمای شدید هوا مواجه شدند و گاز ۱۷ هزار مشترک قطع شد.
این کارشناس انرژی در ادامه اظهار کرد: امسال هم برای جلوگیری از مواجهه با این شرایط در این شهرها که در انتهای خط لوله قرار دارند، یک خط لوله مجزا تخصیص داده شد تا با افت فشار گاز در شرایط برودت بالای هوا مواجه نباشیم.
وی ادامه داد: ناترازی برق هم در زمان دولت روحانی مطرح بود و در تابستانها برق به صورت زمانبندی شده قطع میشد. اکنون نیز مردم کم کم در حال احساس ناترازی بنزین در زندگی شخصی خود هستند.
مهرجو با بیان اینکه مردم در حال حاضر تبعات ناترازی بنزین را درک کردهاند و دولت برای رفع ناترازی بنزین مجبور است که اقدام به واردات بنزین کند توضیح داد: در حال حاضر هم در حال واردات بنزین برای تامین نیاز داخل هستیم. حدود ۷ تا ۱۰ میلیون مترمکعب گاز برای تامین ناترازی در شرایط برودت جدی هوا هستیم.
این کارشناس انرژی توضیح داد: سال گذشته به دلیل اینکه ترکمنستان با سرمای شدید هوا مواجه بود، صادرات گازش به کشور ما را قطع کرد و تاثیر همین قطع شدن واردات ۷ تا ۱۰ میلیون متر مکعبی گاز، این بود که در برخی از شهرها با قطعی گاز روبرو شدیم. حتی در قانون بودجه سال آینده ۳ میلیارد دلار برای واردات بنزین در نظر گرفته شده است.
مهرجو در پایان گفت: ما برای اینکه اکتان بنزین را افزایش دهیم، بنزین را از سالهای گذشته به کشور وارد میکردیم. در واقع بنزین با کیفیت به کشور وارد میکردیم برای اینکه کیفیت بنزین داخلی را بالا ببریم. در کشور ۹ پالایشگاه نفت خام و یک پالایشگاه با خوراک میعانات گازی که همان پالایشگاه ستاره خلیج فارس است، داریم. هم اکنون پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۴۰ تا ۴۵ میلیون لیتر بنزین و مقدار کمتری گازوئیل تولید میکند. راهکار دیگر این است که ما تنوعی به سبد سوختی کشورمان بدهیم. در سالهای گذشته تجربه استفاده از گاز را در خودروها داشتهایم. خیلی سال پیش سوخت ال پی جی شروع شد و تبدیل به سیجی شد اما متاسفانه در تاسیس جایگاههای سیانجی تا حدودی تعلل شد اما این روش خوبی برای حل ناترازی بنزین بود.