به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو،خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در مراسم معارفه سرپرست جدید راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان با اشاره به لزوم توسعه راههای روستایی گفت: احداث حدود ۲۷ هزار کیلومتر معادل راه ٣ هزار و ۵۰۰ روستای کشور باقی مانده که بیشتر آنها در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان واقع هستند.
او افزود:عقب ماندگی استان کرمان در حوزه راههای روستایی قابل باور نبود.
مقبلی به موقعیت خاص ترانزیتی استان کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور اشاره و تاکید کرد: بیشترین بار را از بنادر جنوبی کشور داریم که از جادههای استان کرمان عبور میکنند؛ کرمان نیز به لحاظ پهناور بودن و اهمیت جایگاه شبکه ارتباطی و حمل و نقل این استان، خاص است.
مدیر کل اسبق راه و شهرسازی استان کرمان تصریح کرد:استان کرمان حلقه واسط بنادر جنوبی با هسته مرکزی کشور و ۲۵ پایانه مرزی صادراتی ایران به شمار میرود.
معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور افزود: بالای ۴۰ هزار وسیله نقلیه روزانه از شبکه پیچیده جاده بندرعباس - سیرجان به سمت یزد تردد میکنند که وجود این جاده دغدغه زیادی برای استان کرمان دارد.
او در ادامه گفت: ضمن آنکه مسیر رفسنجان - زرند و شرق کشور نیز به پایانههای ما منتهی میشود و از نقش ترانزیتی برخوردار است.
مقبلی اعلام کرد: این جادهها اهمیت استان کرمان را نشان میدهند، ضمن اینکه بسیاری از جادههای این استان نقش فرااستانی و فراملی دارند و ما باید از این ظرفیت بالا استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: کرمان را به عنوان بهشت معادن کشور میشناسند که ظرفیت بالای حمل و نقلی را مطالبه میکند؛ تنوع کانیهای فعال معدنی در این استان و شرکتهای فولادی، حمل و نقل گستردهای را میطلبد، زیرا ما بیشترین بار را در استان کرمان داریم.
او با اشاره به اینکه بیشترین اعتبارات حوزه احداث و نگهداری راههای روستایی را امسال برای جبران عقب ماندگی به استان کرمان تخصیص میدهیم اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ بیش از چهار هزار میلیارد ریال (غیر از حوزه اداره کل راهداری جنوب استان کرمان) به امور راههای استان تخصیص یافته است.
در پایان این مراسم از خدمات احسان عراقی زاده به عنوان مدیرکل پیشین راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان قدردانی و علی عبداللهی، معاون این اداره کل به عنوان سرپرست معرفی شد.
شایان ذکر است وظیفه احداث و نگهداری راههای روستایی از سالهای ۹۸ و ۹۹ از شرکت ساخت و توسعه راهها به سازمان راهداری کشور سپرده شده است.