به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سارباناندا سونوال، وزیر بنادر و کشتیرانی، آبراهههای هند و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، پس از آیین امضای قرارداد تجهیز و بهرهبرداری از پایانههای کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند در یک نشست خبری حضور یافتند و به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در رابطه با نقش بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب، گفت: بندر چابهار در شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب نقش بسیار راهبردی دارد. این مسیر از بندر چابهار شروع و به زاهدان و شمال ایران میرسد و از بندر سرخس خارج میشود که به کشور ترکمنستان میرسد. همچنین از مسیر افغانستان میتواند کالاها را انتقال دهد.
وی در پاسخ به سوال دیگر دانشجو، گفت: همه تلاش ما این است که راه آهن چابهار-زاهدان تا پایان سال به بهرهبرداری برسد و در خدمت توسعه ترانزیت کشور قرار گیرد.
وی ادامه داد: بخشی از رشد ۵۸ درصدی ترانزیت در کشور مدیون رشد نرم افزارهای مربوط به این حوزه است.
رشد ۱۵۴ درصدی خط کانتینری ایران، چین و هند
بذرپاش گفت: خط کانتینری بین ایران، چین و هند در جریان است و در سال ۱۴۰۲ میزان ترانزیت این خط بیش از ۱۵۴ درصد رشد داشته است. این رشد در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد و با توسعه بندر چابهار امیدواریم که شاهد رشد بیش از پیش این میزان ترانزیت باشیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تکمیل ظرفیتهای کشتیرانی نیز به صورت جدی در دستور کار است و در تلاشیم تا با مذاکرات مشترک، ایجاد یک شرکت کشتیرانی مشترک را در دستور کار قرار دهیم که میتواند به صورت جدی به توسعه تجارت در این بندر و بنادر مختلف کمک کند.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در خصوص میزان سرمایه گذاری در این بندر گفت: در مجموع برای تامین مالی تاکنون عدد ۳۷۰ میلیون دلار توافق شده است و امیدواریم این عدد افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: امیدواریم با توسعه بندر چابهار میزان ترانزیت از این بندر به صورت جدی افزایش پیدا کند و با وجود این که اکنون بیشتر ترانزیت کشور از بندر شهید رجایی صورت میگیرد، برنامههایی در دست اجرا داریم که میزان ترانزیت از بندر چابهار را به صورت جدی افزایش دهیم که رشد ۱۵۴ درصدی ترانزیت از خط کانتینری ایران و چین و هند، میتواند گواهی بر این امر باشد.
بذرپاش ادامه داد: این یک شروع است برای روابط بیش از پیش بین دو کشور و امیدواریم با این قرارداد شاهد توسعه روابط ایران و هند باشیم.
وی همچنین در خاتمه در پاسخ به این که آیا موضوع توسعه گردشگری نیز در بندر چابهار در دستور کار قرار دارد، گفت: تبدیل شدن به منطقه گردشگری نیز یکی از اهداف تعریف شده در بندر چابهار بود و تعریف شهرهای ساحلی که میتوانند ظرفیتهای مختلفی را در حوزه گردشگری ایجاد کند، در این منطقه در دستور کار قرار دارد.