به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فاطمه کتابی؛ دانشگاه فرهنگیان متعهد به ارائه آموزش با کیفیت بالا به معلمان آینده است. به همین منظور ارزیابی تکمیلی این دانشگاه با دقت بیشتری از سوی مدیران دانشگاه پیگیری میشود.هدف از این آزمون، سنجش دانش و مهارتهای داوطلبان در زمینههای مرتبط با آموزش و پرورش است که در این گزارش مراحل ارزیابی تکمیلی را با جزئیات بیشتری بررسی میکنیم.
اردستانی، سرارزیاب گفت: در ابتدا مدارک و مستندات داوطلبان بررسی میشود. ثبت تمرین تحلیلی، ارائه شفاهی، بحث گروهی و آزمون روانشناختی از مراحل ارزیابی تکمیلی است که داوطلبان پس از پذیرش در دانشگاه فرهنگیان موظف به طی کردن آن هستند. داوطلبان پس از تحویل مدارک فردی، سوابق تحصیلی، مدارک علمی و فرهنگی آنها پس از مطابقت با اصل مدرک تحویل گرفته میشود.
ایوب ابراهیمی، رئیس مرکز نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان گفت: در بخش تمرین تحلیلی هموراه یکسری مباحث را که از جنس مطالعه موردی است به افراد داده میشود و پس از مطالعه سناریو، داوطلبان تحلیلهای خود را ارائه میدهند. این مرحله با حضور یک ارزیاب انجام میشود.
داوطلبان ۴۰ دقیقه زمان دارند سناریو داده شده را مطالعه کنند و ۱۰ دقیقه زمان دارند تحلیل و درک خود از مسئله را جمع بندی کنند.
یکی از مسائل مهم معلمی برخورداری از تفکر تحلیلی و حل مسئله است. علاوه بر آن معلم بادید تفکر واگرا داشته باشد و یک مسئله را از چند مرحله بررسی کند و درک خود از موضوع را بیان کرده و پیشنهاداتی مرتبط با آن ارائه دهد. این تمرین یک فرد را از چند جنبه بررسی میکند.
مهارتهای کلامی و غیر کلامی در بیان، تفکر تحلیلی و حل مسئله در همه جانبه نگری، انعطالف پذیری و مسئولیت پذیری از جمله مواردی است که در مرحله تمرین تحلیلی مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد.
امتیاز دهی این مرحله بر اساس شاخصهایی است که از قبل تدوین شده و سناریوها ظرفیت به چالش کشیدن همه جنبهها را دارد.
در کانونهای ارزیابی ارکان متفاوتی وجود دارد که یکی از آنها ابزارها هستند. ابزارها به گونهای طراحی میشوند که کمترین سوء گیری را داشته باشد. ارزیابها بر اساس یک طیف مشخص که از قبل آموزش دیده اند؛ عمل کرده و ابزار شناسایی و شناخت یک فرد از منظرهای مختلف را بررسی و طبق آن امتیازی برای داوطلب قائل میشوند.
بحث گروهی، سومین ایستگاه ارزیابی تکمیلی
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان افزود: در بحث گروهی معمولا مسائل چالشی حوزه تعلیم و تربیت در مدرسه، دوران دانش آموزشی و مسائلی که نوجوانان با آن مواجه هستند مطرح شده و داوطلبان در رابطه با آن در حضور ارزیاب با یکدیگر گفتگو میکنند.
در این مرحله هر کدام از ارزیابها بر اساس مشاهدات خود سرنخهایی از مولفههای شایستگی داوطالبان را یادداشت کرده و بر اساس آن امتیازی برای فرد قائل میشوند.
در بحث گروهی یکی از اصلیترین شایستگیها بر اساس مهارتهای ارتباطی است که داوطلبان باید بتوانند گفتگوی ساده، روان و شفاف در عین حال با محتوا داشته باشند.
سنجش مهارتهای ارتباطی از جمله انعطاف پذیری، احترام متقابل و مسئولیت پذیری، نحوه حل مسئله، تصمیم گیری، قضاوت نوع جویی و خلاقیت در مرحله «بحث گروهی» بررسی شده و امتیاز داده میشود.
آزمون روانشناختی به عنوان یکی دیگر از مراحل ارزیابی تکمیلی است که نشان میدهد یکی از محورهایی که فرد را از حیث ابعاد شخصیت بررسی کرده و داوطلب از نظرسلامت روانی کفایت و کیفیت لازم برای معلمی را دارد ویا خیر این آزمون است. همچنین بر اساس تحلیل روانشناختی این آزمون مشخص میکند که افراد برای کدام گروهها مناسب هستند.
به گزارش دانشجو، شورای عالی انقلاب فرهنگی در یکی از مصوبات خود تصمیم گرفت کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان را مصوب کند. در این فرایند سهم کنکور ۱۵ درصد، آزمون اختصاصی ۱۰ درصد، ۵۰ درصد براساس سوابق تحصیلی و ۲۵ درصد هم مربوط به کانونهای ارزیابی تکمیلی است که خود دانشگاه انجام میدهد.