به گزارش کروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مراسم سالگرد شهادت شيخ فضل الله نورى، ١٣ مردادماه ۱۴۰۳ در مسجد شيخ فضل الله نورى شوراى اسلامى شهر تهران، با حضور ریاست شورای اسلامی شهر تهران، و جمعی از اعضاى شورا و كاركنان برگزار گردید.
مهدی چمران، رئيس شورای اسلامی شهر تهران، در اين سالگرد در سخنانى خاطر نشان كرد: شيخ فضل الله نورى و صبر مشروطيت، موضوع مهمى است كه امروز ميخواهم از آن استفاده كنم، حوادث تاريخى پر آموزه و درس است ، اگر خاطرتان باشد، چند سال پیش، مقام معظم رهبرى در باب عاشورا سخنرانی بسیار جامع و کاملی در نماز جمعه تهران داشتند كه بعد ها به عنوان عبرت های عاشورا چاپ شد، چرا چاپ شد؟ چون ما میخواستیم به مردم بنماییم که تمام این نشست و برخاست ها و سینه زنی و روضه خوانی ها برای عبرت گرفتن است، وگرنه این ما هستيم كه به شهدا و سيدالشهداء نياز داريم، نه آنها به ما.
وی افزود: انقلاب اسلامى ثمره درك قیام حسینی و عاشورا بود و درست است که انقلاب اسلامى در ٢٢ بهمن به پيروزى رسيد اما در تاريخ تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ بود كه به اوج خود رسيد و از تاسوعا و عاشورا اوج حضور مردم را با خود همراه کرد و پيروزى ما در اثر عبرت گرفتن از عاشوراى حسينى بود، امروز هم همينطور است و در دفاع مقدس هم همينطور بود، همه دنيا در جنگ با صدام بود، ولى ما پيروز شديم چون دنبال خون امام حسين بوديم و همين تفكر به لبنان صادر شد و مشاهده کردیم كه اسرائيلى كه تا مركز بيروت پيشروى كرده بود را، حزب الله از مرز هاى لبنان بيرون كرد، نه تنها لبنان، بلكه فلسطين هم رسيد، سى و پنج سال فلسطين مبارزه كرد و به جايى نرسيد، اما همين گروه حماس و جهاد اسلامى با تفكر حسينى و شهادت طلبى به ميدان آمد و پيروز شد و امروز اسرائيل، در مقابل اين گروه كوچك مستأصل شده!
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به نقش علما در نهضت مشروطیت خاطرنشان کرد: در صبر مشروطيت، علماى اسلامى و به دنبال آنها، مردم بودند، و بالاخره با مبارزات فراوان به پيروزى رسيدند و كسانى هم آمدند كه انقلاب مشروطيت را به انحراف كشاندند که حرف از تغيير زبان و لباس مى زدند، و اگر مقابل رضاخان گرفته نمى شد، ايران مسير آتاتورك را پى مى گرفت و شيخ فضل الله نورى همین خطر را احساس كرد.
چمران با اشاره به هوشمندی شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری یادآور شد: آیت الله شیخ فضل الله نوری، بیان کرد: مصوبات مجلس را پنج نفر فقيه بايد تأييد كنند و این حرکت درست تا دو دوره نيز با حضور و نقش علما در مجلس آن زمان وجود داشت و پس از آن كنار رفت، چمران افزود: ريشه مخالفت با شوراى نگهبان هم در همينجاست.
وی ادامه داد: وجود یک شوراى نگهبانى كه الان ۱۴ نفره است، ضرورى است. و باید از دامن زدن به اختلافات پرهیز کرد، چرا که اختلاف بين مشروطيت خواه ها هم رخ داد و نفوذى ها مسبب اختلاف بين علما شدند و آن درگيرى ها منجر به محاكمه شد که در نهایت به محاكمه علما رسید و اختلافاتى عقيدتى رخ داد.
چمران با اشاره به زمینه های ظهور حکومت پهلوی و روی کارآمدن رضاخان گفت:اصل و ريشه اينجاست : مشروطه به وجود آمد و شانزده سال بعد نتيجه مشروطه، برقرارى عدالت نشد بلكه مسبب ظهور رضاخان قلدر شد که مستبد ترين شاه ايران را روی کار آورد. وی ادامه داد: رضاخان با قلدرى تمام حكومت كرد و بعد از محكم شدن پايه هاى حكومتش، به تمام دين و مذهب پشت پا زد.
چمران افزود: از مادر خود به ياد مادرم، که برایم فرار از پاسبان ها را به قصد رفتن به روضه های یواشکی روایت می کردند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: ريشه انحراف از آنجا شروع شد و اينجا دو عبرت وجود دارد:اول آنكه اگر از موازين دينى عدول كنيم و برخى را بپذيريم و برخى را نپذيريم، نتيجه ش آمدن شخصى مثل رضا خان مستبد خواهد بود! دين خدا و كلام الهى و قرآن، گزينشى و انتخابى نيست.
وی گفت: در صدر اسلام نيز به پيغمبر مى گفتند بعضى از احكام بر ما سخت است، برخى را بردارو برخى را بگذار، پيامبر چنين بحثى نداشت و تمام دين و احكام را بايد دنبال كنيم.مسئله دوم اختلافات درونى است، كه هم بحث مشروطيت است و هم نهضت ملى شدن صنعت نفت.كه بنده در سنين يازده سالگى، در اين مبارزات فعال بودم.
چمران با اشاره به نهضت مشروطیت و نهضت صنعت ملی شدن نفت یادآور شد:دو تجربه تلخ داريم كه اولی به اعدام شیخ فضل الله منجر مى شود.
چمران ادامه داد: در آن زمان گفتند ديگر مخالفت با مشروطيت تمام شد و اختلاف بين علما آنقدر بالا گرفت كه منجر به دو دستگى و اعدام شيخ فضل الله نورى شد. و رضاخان از اين موقعيت سوء استفاده كرد و پايه هاى حكومت خود را مستحكم كرد، و ديگر تجربه تلخ، اختلاف بين آيت الله كاشانى و مصدق و ملى گرايان و تجربه نهضت صنعت ملى نفت بود كه از اين اختلاف هم انگليس ها سوء استفاده كردند و کودتای 28 مرداد را رقم زدند. وی خاطر نشان کرد: همه اين نشست و برخاست ها براى آموختن و عبرت گرفتن از اين درس است كه اختلاف و تشتت در مبانى، موجب شكست و انحراف است.نتيجه آنست كه در صدر مشروطيت اين اختلاف پيش آمد و فضل الله به شهادت رسيد ما شكست خورديم و رضا خان سركار آمد و در بار دوم و در نهضت صنعت ملى نفت انگليس دو سال هم نتوانست دولتى ملى را تحمل كند و كودتا كرد و گذشت بر ما، آنچه ما مشاهده كرديم، چمران افزود: اما ما با انقلاب حول محور امام متحد شديم و يكدلى و يك زبانى ما مسبب پيروزى شد.
چمران با اشاره به جنایات رژیم جعلی اسرائیل گفت: چرا بايد اسرائيل چنين قتل عامى را رقم بزند و اینچنین کودکان و زنان را به قتل برساند و نسل کشی کند؟ إن شاء الله این رژیم هرچه زودتر از بين خواهد رفت.
وی با اشاره به سعی دشمن در ایجاد دو دستگی و تشتت و مقابل هم قرار دادن مردم در برابر هم گفت: امروزه هدف دشمنان این است که كارى كنند تا مردم بجاى نشانه گرفتن آمريكا و اسرائيل، در مقابل هم قرار گيرند و براى هم سنگ پرت كنند و میان ملت ما دو دستگی رقم بخورد. اينكه سعى مى كنند ما را تكه تكه كنند به همين هدف است كه ما را مشتط و متفرق و دو دسته كنند و به علت همین هدف نیز با هزارن سايت و شبكه فارسى زبان ما را نشانه گرفتهاند.
چمران در پایان گفت: مسير وحدت، مسير دنبال روى از رهبرى است و اين همه دشمنى با ولى فقيه بخاطر همين است.اميد ما به خداست و چشم به خداوند متعال دوخته اييم، و اميدواريم از اين درس هاى تاريخ، عبرت بياموزيم.