آخرین اخبار:
کد خبر:۱۱۶۵۰۹۱
درباره علی آبادی وزیر پیشنهادی وزارت نیرو؛

طراح ایده افزایش قیمت برای مدیریت مصرف منتظر رای اعتماد مجلس

براساس نامه‌ای که صبح دیروز توسط رئیس مجلس قرائت شد، عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر نیرو توسط دولت چهاردهم پیشنهاد داده شد.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: صحن علنی مجلس شورای اسلامی در ابتدای دیروز شاهد معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بود. بر اساس نامه‌ای که توسط محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس قرائت شد، نام عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو اعلام گشت.

 

علی‌آبادی در یک دوره مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بود. ۱۴ سال مدیرعاملی شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران یا به اختصار مپنا، یکی از سوابق کارنامه او برشمرده می‌شود و در یک دوره نیز به عنوان معاون وزیر نیرو در امور برق، مشغول به کار بود. آخرین و مهمترین سمت وی که اتفاقا در جایگاه وزارت بود، بر می‌گردد به سال گذشته؛ از تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ عباس علی آبادی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم انتخاب شد و تا زمان انتخاب وزیر صمت بعدی، او همچنان جایگاهدار این عنوان است.

 

هنگامی که علی آبادی متصدی معاونت امور برق وزارت نیرو بود، برنامه‌هایی را در جهت اجرایی کردن، درنظر داشت. استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، تکمیل کردن پروژه‌های ناتمام و... قسمتی از ایده‌های وی به شمار می‌رود. واقعی کردن قیمت برق یکی از برنامه‌های علی آبادی بود که احتمالا نشان دهنده این تفکر است که او موافق افزایش قیمت برق است.

 

از کارنامه علی‌آبادی در وزارت صمت چه خبر؟

صندلی وزارت صمت به عنوان یکی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور به مدت یک سال و ۲ ماه در اختیار عباس علی‌آبادی بود. بررسی عملکرد علی‌آبادی نشان می‌دهد که طی حدود ۱۴ ماهی که او مدیریت وزارت صمت را بر عهده داشت، تراز تجاری کشور منفی بود. به‌طوری که تراز تجاری سال ۱۴۰۲ تا منفی ۱۶.۸ میلیارد دلار سقوط کرد. این رقم به حدی پایین است که حتی در ۸ سال جنگ ایران و عراق، یعنی بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ هم ثبت نشده است؛ بنابراین این موضوع نشان دهنده اشتباهات مدیریتی و اخذ سیاست‌های نادرست در این حوزه بوده است.

 

از طرف دیگر و در بخش تولید خودرو، وضعیت جالبی اتفاق نیفتاد. در سال ۱۴۰۲ تولید خودروی داخلی کاهش و واردات خودرو‌های چینی افزایش یافت. به این صورت که با بررسی آمار تولید خودرو‌های داخلی می‌توان فهمید که شرکت‌های داخلی به چشم‌انداز تعیین شده برای خود نه تنها نزدیک نشدند، بلکه میزان تولید خودرو‌های سواری شرکت ایران‌خودرو و سایپا از سال ۱۴۰۱ نیز کمتر بوده است.

 

با دقت در سابقه‌ای که علی‌آبادی در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته است، می‌توان این احتمال را داد که وی در جایگاه وزیر نیرو نیز اقدامات مثمر ثمری انجام نخواهد داد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار