محمد عزتی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در گفتگو با خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو بیان کرد: مجموعه خاوران از سال ۷۰ با نامهای که شهردار وقت از استاندار آذربایجان شرقی به عنوان قائم مقام شورای شهر (در آن زمان شوراها نبودند و استانداران نقش شوراها را هم برعهده داشتند) درخواست میکند که شهر در حال توسعه است و اجازه دهند که در راستای قانون نوسازی نسبت به تملک و توسعه شهر اقدام کنند.
عزتی ادامه داد: با موافقت استاندار وقت از سال ۷۱ شهرداری نسبت به توافق و تملک اراضی در شرق تبریز یعنی محدوده خاوران کار خود را شروع و در آن منطقه حدود ۸۵۰ هکتار را در قالب توافقات ۱۰ تا ۱۹ درصدی برنامهریزی کرد و در نهایت طرح توسعه آن منطقه را در سال ۷۹ در شورای شهرسازی آن زمان در استان تصویب کرد.
وی گفت: بعد از تصویب شورای شهرسازی استان موضوع به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شد، در فرایندی که داشت طی میشد شورای عالی ۸۵۰ هکتار با ۲۵۰ هکتار از اراضی آذران را هم ترکیب و ابلاغ میکند، بعد مصوبه نوشته شد تا این طرح را کار کنید و در راستای آن پیشنهادات استان مجددا بررسی میشود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز اظهار کرد: در همین سالها یک اتفاقی هم در شهر تبریز رخ میدهد، در طرحهای توسعه سال۱۳۸۱ چهار هزار ۶۰۰ هکتار از اراضی محدوده شهر تبریز در شمال غرب حذف میشود و ضمن موافقت با همین اراضی خاوران که ۸ هکتار بود یعنی ۲۰۰ هکتار خاوران و ۶۰۰ آذران، میگویند که این ابلاغ میشود تا استان مجدداً پیشنهادات خودش را ارائه کند.
وی افزود: یعنی عملاً از محدوده شهر کم میکنند و از آن طرف ۸۰۰ هکتار اضافه میکنند و در نهایت ۳۸۰۰ هکتار از محدوده تبریز کاهش داده میشود، یعنی تبریز از ۲۸۰۰۰ هکتار تقریبا آن زمان به حدود ۲۴۰۰۰ هکتار تبدیل میشود.
عزتی تصریح کرد: از آن زمان شهرداری اقداماتی را انجام داد، این اقدامات قبل از دو قانون یعنی حفظ اراضی زراعی و باغات (که در سال ۷۴ تصویب شد) و آییننامه اجرایی آن (که سال ۸۵ تصویب شد و جهاد را به عنوان مرجع اعلام نظر در خصوص تغییر کاربری اعلام کرد) انجام شد، علیرغم تصویب و توافقات استان هر بار این موضوع در استان مطرح شده است با این عنوان که اینجا اراضی زراعی بوده محدود شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز گفت: یک نکته مهم دیگر اینکه از ۶۰۰ هکتاری باقی مانده در شرق تبریز ۳۰۰ هکتارش به آزادراه تبریز ـ زنجان یا میانه، خط آهن تبریز ـ میانه، حریمهای آن و چند مورد هم حرائم گاز، برق و جادهها تبدیل شد و عملاً این ۶۰۰ هکتاری که مردم مطالبهگری میکنند ۳۰۰ هکتار است، از این ۳۰۰ هکتار هم مستثنیات را اگر کم کنیم ۲۵۰ هکتار باقی میماند و اگر روی همین ۲۵۰ هکتار ما طرح قرار دهیم بر اساس نرمهای شهرسازی خروجی آن در نهایت ۱۵۰ هکتار میشود.
وی با اشاره به دورانی که روند حل شدن پرونده سرعت گرفت، یادآور شد: این موضوع در دولت آقای رئیسی به دلیل مطالباتی که در سفر اول و دوم ایشان به استان داشتند و پیگیریهایی که مجموعه معاونین وزرا و بازرسی ریاست جمهوری انجام دادن به سمت حل شدن رفت.
عزتی اظهار کرد: اما متاسفانه علیرغم پیگیری استانداران (شهید رحمتی و مرحوم رضوی خرم) و ریاست جمهوری، تا یک ماه گذشته پرونده همانطور باقی مانده بود، حدوداً این موضوع یک ماه گذشته به کمیته کار و شورای عالی شهرسازی انتقال داده شد و در آنجا معاون وزرات جهاد علیرغم توضیحاتی که آقای جمالینژاد و آقای قربانی مدیر کل دفتر فنی وزارت کشور که به حق گفتند شما نمیتوانید در مورد اقدامی که قبل از قانون صورت گرفته بحثش را انجام دهید چرا که این اقدامات با نظر استاندار و نماینده دولت در اوایل دهه ۷۰ انجام شده است، در نهایت گفتند که ما مخالف هستیم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز گفت: بنده در جلسه حضور داشتم، آقای بذرپاش یک رایگیری گرفت و با کلیات موافقت و قرار شد که استان طرحی را تهیه کند و به شورای برنامهریزی استان ببرند و با حضور نماینده وزارت جهاد مجدد مطرح شود، این موضوع مطرح و قرار شد ابلاغ کنند و شهرداری هم در اسرع وقت طرح اراضی را به مشاور بدهد تا تهیه و به شورای عالی ارسال شود.
وی افزود:، اما مصوبهای که ابلاغ شد، حالا من نمیدانم باید از دبیرخانه وزرات بپرسید که چرا در خروجی صورتجلسه به این صورت آوردند که به غیر از اراضی ۱ و ۲ در اراضی ۳ کار صورت بگیرد، یعنی عملاً مصوبه با ظاهر خوش نوشته به غیر از اراضی یک و دو ما بقی طراحی شود.
عزتی گفت: در آن روز هم مالکان آمدند شهرداری که ما چیکار کنیم، در شرایطی که هنوز این مصوبه شورای عالی به شهرداری ابلاغ نشده است، یعنی تا به امروز نتیجه مصوبه شورای عالی که حالا کلیاتی در جلسه تصویب شد و یک تفسیری را در خروجی مصوبه گذاشتند و نمیدانیم معاون جهاد وقتی میآیند نظرشان چه خواهد بود.
وی افزود: از ۶۰۰ هکتار، ۳۰۰ هکتار دولت در آنجا تصرف کرده است، خود شهرداری آمده برای هموفیلیها یک مجموعه بیمارستانی را مصوب و در شورای برنامهریزی پروانه گرفته است، ساختمانهای اداری بعضی از نهادها ساخته شده، اطراف این اراضی در روستا و حریم روستاها ویلاسازی شده غیرمجاز انجام و آب، برق و گاز و دیگر خدمات داده شده، اما وقتی ما میخواهیم برای اراضی که از دهه ۷۰ توسط شهرداری نگه داشته شده و اگر ول کرده بود توسط اشخاص خاص به قطعات ۵۰۰ و هزار متری تبدیل و الان هم خدمات گرفته بودند، کار انجام دهیم گرفتار این موضوعها هستیم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در پاسخ به این سوال که چه مقدار از ۶۵۰ هکتاری که به تهران طی نامهنگاری برای تغییر کاربری ارسال شده است باقی مانده، گفت: از ۶۵۰ هکتار درخواستی برای الحاق به محدوده ۳۰۰ هکتارش عملا تحت تصرف آزادراه و... است و مابقی آن یعنی ۳۵۰ هکتار باقی مانده.
وی در ادامه بیان کرد: اگر ما ۱۹۰ متر زمین مسکونی مورد نیاز را در ۵ هزار و ۲۰۰ نفر مالک ضرب کنیم حدود ۱۰۰ هکتار میشود.
عزتی در خصوص اینکه وقتی برای ۵ هزار و ۲۰۰ مالک فاز ۲ خاوران ۱۰۰ هکتار زمین مورد نیاز است، چرا ۶۵۰ هکتار توسط شهرداری نامهنگاری شده است گفت: چون اتوبان از وسط این اراضی رد شده و همین اتوبان و خط آهن اراضی را از وسط نصف کرده است، حالا نمیشود که بگویم این اتوبان که در وسط اراضی است در حریم بماند، اما اگر شورای عالی بگوید من صرفا این پهنهها را الحاق میکنم و اتوبان در حریم بماند ما حرفی نداریم و بیایند فقط با ۲۵۰ هکتار (۱۵۰ هکتار طرح و ۱۰۰ هکتار شبکه معابر) موافقت کنند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در پاسخ به این سوال که با توجه به عمل نکردن شهرداری به تعهداتش با مالکان باید اراضی اصلی کشاورزان را طبق متن مصالحه به خودشان برگرداند، اظهار کرد: یک مشکل وجود دارد، یک زارع در آن زمان ۱۰ هکتار زمین به شهرداری داده است و دو هکتار مسکونی قرار بوده بگیرد، حالا این دو هکتار را ۲۰ تا امتیاز کرده و به چند نفر فروخته است، این امتیازها هم چندین بار دست به دست و مثلا ۱۰ بار معامله شده، الان ما میخواهیم بگویم این ۱۹۰ متری که آقای فلانی امتیازش را در دست دارد بیاورد و از این ۱۰ هکتار تحویل بگیرد، عملا نمیشود چرا که نمیدانیم کجای ۱۰ هکتار سهمش میشود و از طرفی در اراضی باغی طبق قانون باید قطعات ۵ هکتاری تفکیک شود در حالی که ۱۹۰ متر مسکونی به آن مقدار کشاورزی نمیرسد.
بیشتر بخوانید:
ارسال طرح جدید اراضی فاز ۲ خاوران تبریز به استانداری تا ۸ شهریور +فیلم
شورای برنامهریزی استان آذربایجان شرقی نسبت به الحاق اراضی فاز ۲ خاوران تبریز اعلام موافقت کند
کار نادرست شهرداری تبریز در خصوص اراضی فاز ۲ خاوران/به معاونت شهرسازی ماموریت دادم تا مساله را حل کنند
بذرپاش: موضوع زمینهای شهرک خاوران یک مشکل کهنه تاریخی است/ به معاونت شهرسازی ماموریت دادم تا مساله را حل کنند
«صدای آمریکا ـ voa» صدایی غیر مردمی و بیدغدغه از ایران/ چرا در فاز ۲ خاوران خبری از مقصر اصلی یعنی شهرداری منطقه ۹ تبریز نیست؟