به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار فراخوان «پانزدهمین» دوره این رویداد سینمایی را در چهار بخش «رقابت اصلی جشنواره»، «فیلمما»، «اکران مردمی» و «جوایز مردمی» اعلام کرد.
در بخش «رقابت اصلی جشنواره» آثار دریافتی با قالبهای داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ، تولیدات تلویزیونی، برنامه اینترنتی، فضای مجازی، تولیدات ویدئویی و تصویری با استفاده از هوش مصنوعی، فیلمِما و فیلمنامه در موضوعات «نهضت جهانی مستضعفین»، «نظم جدید جهانی»، «آرمان روحالله»، «جمهور پیروز»، «عدالت»، «رویای ایرانی»، «حافظه ملی»، «جنگ اقتصادی» و «جنگ فرهنگی» با هم به رقابت میپردازند.
براساس این فراخوان، هنرمندان تا ۱۰ آبانماه فرصت دارند نسبت به ثبتنام اثر خود در پایگاه جشنواره به نشانی Fanoos.AmmarFilm.ir و تحویل اثرشان به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند.
در ادامه متن فراخوان این جشنواره میآید:
«تنها به هنرى باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امریکا و شوروى، را بیاموزد.»
این عبارت، بخشی از پیام حضرت امام خمینی در ۳۰ شهریور ۶۷ خطاب به هنرمندان است. اینک و در آستانه سی و ششمین سالگرد صدور این پیام (منشور هنر انقلاب اسلامی)، در شرایطی به لطف الهی پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار را آغاز میکنیم که «هنر انقلاب» هم، چون پیام و ایدههای اصلی انقلاب اسلامی، محصور در مرزهای رسمی ایران نمانده است. حضور متنوع و گسترده هنرمندان مختلف در حمایت از «طوفان الاقصی» در سراسر جهان، شاهدی است بر این مدعا.
جشنواره مردمی فیلم عمار، در چهارده دورهای که برگزار شده، تلاش داشته صداوسیمای مردمی باشد که در سپهر رسانه، ضریب درخوری نمییابند. مردمی که رسانههای تزویریِ جریانهای زر و زور نتوانسته اند، آنها را به انفعال یا انحراف بکشانند، مردمی که دعوت قرآنی «تَعالَوا إِلى کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ شَیئًا وَلا یَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ» را لبیک گفته اند و بر حول «توحید» و «نفی ظلم و ستم طاغوت ها»، امت مقاومت را شکل داده اند. امت مقاومی که از آمریکای لاتین و آفریقا تا غزه و لبنان و افغانستان امتداد یافته اند و طوفان الاقصی نشان داد که اراده شان نفی ناشدنی است.
حماسههای امت مقاوم، محدود به پیگیری آرمان آزادی قدس شریف و نابودی رژیم اسرائیل نیست، بلکه در عرصه داخلی، مجاهدت برای حفظ و ارتقاء جمهوریت (مشارکت در انتخاباتهای متعدد سال جاری)، مطالبه عدالت (حمایت از مطالبات کارگری و حقوق مستضعفین)، تلاش برای پیشرفت علمی و فناوری، صیانت از خانواده و. را نیز دربر میگیرد.
پانزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، سعی دارد تا بازنمای نقش آفرینی فعالانه و مسئولانهی مردم در مبارزه علیه استکبار خارجی و برای استقلال و پیشرفتِ همراه با عدالت در سرزمین شان باشد. مردمی که نه در محدوده جغرافیایی محدود شده، نه در نژاد، زبان و مذهبی خاص. مردمی که در هر دو صحنهی مبارزه، هم سوژهی هنر هستند، و هم تولیدکننده آثار هنری.
دبیرخانه جشنواره ضمن گرامیداشت یاد همه شهدای جبهه جهانی مستضعفین، آغاز پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار را در بخشهای ذیل اعلام میکند:
الف) بخش رقابتی
قالبها:
• فیلم داستانی (کوتاه، نیمهبلند، سینمایی، تله فیلم و سریال)
• فیلم مستند
• پویانمایی
• نماهنگ
• تولیدات تلویزیونی (برنامه ترکیبی، برنامه استعدادیابی، برنامه واقعیتنما، مستند مسابقه، گزارش خبری و…)
• برنامه اینترنتی
• فضای مجازی: تولیدات کوتاه صوتی و تصویری (پادکست صوتی، ویدئوکامنت و ...)، تولیدات انسان رسانهای (ولاگ، صفحه اینترنتی و…)
• فیلمنامه (طرح، سیناپس یا فیلمنامه کامل داستانی، سریال و پویانمایی، طرح فیلمنامه مستند)
• تولیدات ویدئویی و تصویری با استفاده از هوش مصنوعی
موضوعات:
همه آثاری که دارای رویکردِ همسو با مبانی انقلاب اسلامی باشند با موضوعات روز و مورد نیاز جامعه میتوانند در بخش رقابتی شرکت کنند، ولی موضوعات ذیل به عنوان اولویتهای محتوایی جشنواره، پیشنهاد میشوند.
نهضت جهانی مستضعفین
۱) رویشهای جدید در جبهه جهانی مستضعفین در غرب آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین، قفقاز و …
۲) تحولات فلسطین و الهامبخشی قدس در مبارزات امت اسلامی
۳) نقش حاج قاسم سلیمانی در شکلگیری جنبشهای مقاومت در جهان اسلام
۴) دستاوردها و چالشهای محور مقاومت در لبنان، عراق، سوریه، یمن و ...
۵) حمایتهای جهانی از مردم مظلوم غزه
۶) معرفی تاریخی و گفتمانی با گروههای مقاومت و رهبران شان در نقاط مختلف جهان. نظیر: جهاد اسلامی، حماس و فتح (فلسطین)، انصاراللله (یمن)، حشدالشعبی، کتائب حزب الله، النجباء، عصائب اهل حق و سپاه بدر (عراق)، حزب الله و جنبش اَمَل (لبنان)، سازمان امامیه و مجلس وحدت مسلمین (پاکستان) و گروههای مردمی دیگر
۷) تاریخ مبارزات ضد استکباری و استقلال طلبانه مردم آمریکای لاتین و آفریقا
۸) روایت شخصیت و مجاهدتهای حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و اسماعیل هنیه
۹) افغانستان؛ از جنایات آمریکا تا فرصتها و تهدیدهای پس از اشغال
۱۰) خون شریکی: روایات فعالیتهای مشترک مهاجران غیر ایرانی با مردم ایران (تجربه دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت، آبادانی و پیشرفت کشور، مبارزه در راه عدالت و استقلال و آزادی)
۱۱) تاثیرات اربعین حسینی بر آینده امت اسلامی
نظم جدید جهانی
۱) ضعف جبهه غرب در دنیا و افول آمریکا و برآمدن قدرتهای جدید
۲) تقویت جبهه خودی و فرصتهای ایران برای نقشآفرینی در نظام جهانی
۳) اولویتهای اصلاحی کشور برای اثرگذاری در نظم جدید و پیچ تاریخی
۴) بازخوانی نحوه تغییر نظم جهانی در دورههای گذشته و نقشآفرینی مردم و نخبگان در آن
۵) بازخوانی اقدامات نظام سلطه برای حفظ نظم قدیم
۶) فعالیتهای نمادین، تبئینی و یا میدانی مردمی در راستای برهم زدن نظم کنونی و ایجاد نظم عادلانه در جهان
۷) انفعال جریان غرب زده از واقعیت تغییر نظم کنونی جهان
آرمان روح الله (روایت مقابله انقلاب اسلامی با فتنهها: ۱۳۷۸، ۱۳۸۸، ۱۴۰۱ و ...)
۱) نقش اغتشاشات ۱۴۰۱، فتنه ۸۸ و… در برملا شدن اهداف استکبار و افزایش فشارها بر مردم ایران
۲) افشاگری طراحی، پشتیبانی مالی و رسانهای و تسلیحاتی دستگاههای امنیّتی _ رسانهای غربی
۳) دروغ، سانسور و تحریف در رسانههای جهانی و داخلی
۴) جریانشناسی حضور اشرافیت در فتنه ۸۸ و بلوای ۱۴۰۱،
۵) واکاوی ریشههای اجتماعی- فرهنگی و رسانهای فتنه ۸۸ و بلوای ۱۴۰۱،
۶) سلبریتی زدگی و دیکتاتوری رسانهای
۷) روایت شهدای مدافع حرم جمهوری اسلامی ایران (شهید آرمان علیوردی، شهید روح الله عجمیان و…)
۸) روایت نقشآفرینی مردم، دانشجویان و… در مقابله با فتنهها
جمهورِ پیروز
۱) روایت کنشگری مسئولانه مردم در ایام انتخابات با هدف افزایش مشارکت و انتخاب آگاهانه
۲) روایت فعالیتهای مردمی و مبتکرانه در معرفی و تبلیغ در رقابتهای انتخاباتی
۳) روایت حضور خودجوش در گردهماییها و تشییع شهدای جبهه مقاومت و خدمت (تشییع شهیدان آیت الله رئیسی دکتر امیرعبداللهیان و هیئت همراه، شهید اسماعیل هنیه و ...)
۴) روایت فعالیتهای ضداستکباری و ضد صهیونیستی
۵) چالشها و دشمنان انتخابات و مشارکت عمومی
۶) روایت امید و خودباوری مردم در عبور از محدودیتها برای رسیدن به منافع جمعی
۷) روایت قهرمانیها و تعاون اجتماعی شکل گرفته در امدادرسانی حوادث (مبارزه با ویروس کرونا، سیل، زلزله و…)
۸) فعالیتهای آتش به اختیار و خودجوش مردمی در راستای جهاد تبئین
عدالت
۱) نظارت و مطالبهگری مردمی بهترین روش مبارزه با بیعدالتی و فساد
۲) شفافیت ابزاری برای تحقق نظارت مردمی
۳) رویکرد حل مسئله و ارزیابی دستگاهها در تحقق هرچه بیشتر عدالت
۴) نقش تعارض منافع در ایجاد ناکارآمدی
۵) نقش سازمانهای فرهنگی (صداوسیما، سازمان تبلیغات و…) در تبئین گفتمان عدالت
۶) پیوست عدالت در قوانین و مقررات و برنامههای دستگاهها
۷) نقد و بررسی نظام بانکی و ساختار مالی
۸) چالشهای عقب ماندگی در عدالت
رویای ایرانی (روایت پیشرفت)
۱) الگوهای مطلوب و تمدنی پیشرفت در اجتماع، اقتصاد، سیاست و علم
۲) الگونگاری تجربههای موفق پژوهشکدهها و شرکتهای دانشبنیان
۳) روایت پیشرفت در عرصههای کلان و راهبردی (هستهای، فضایی، نانو بیوتکنولوژی، پزشکی و…)
۴) معرفی نمونههای موفق مدیریت جهادی
۵) روایت تلاشهای صورت گرفته مردمی، تشکلهای رسمی و مدیران ملی و منطقهای برای تحقق و رفع موانع پیشرفت
۶) روایت موفقیتها و قهرمانیهای ورزش کشور
۷) روایت پیشرفت در حوزهی فنآوریهای نرم و فرهنگی و نقش رسانهها در پیشرفت
۸) روایت کنشگری در راستای حل مسئله (بومی و منطقه ای، ملی یا جهانی) توسط گروههای مردمی، دانشجویی و دانش آموزی
حافظه ملی
۱) تاریخ فرهنگی-اجتماعی انقلاب اسلامی (آثار، چهرهها، مراکز، وقایع و جریانها)
۲) بازنمایی مقاومت فرهنگی در مقاطع مختلف تاریخی (کشف حجاب رضاخانی، ممنوعیت روضه خوانی و…)
۳) یادآوری مقاومت و ایثارگری ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس (جبهه و پشت جبهه)
۴) جریانشناسی اشرافیت سیاسی و زیادهخواهی جریان غربگرا در سیاست، فرهنگ و اجتماع
۵) جنایات مستکبرین (آمریکا و ...) در تمام نقاط جهان (اعم از ایران، آمریکا، کشورهای عربی و آفریقایی)
۶) نقش استعمار و استکبار در پسرفت جوامع اسلامی
۷) نقش فرهنگ عامه در تقابل تاریخی با استعمار
۸) بررسی کارنامه جریان غربزده و غربگرا در مواجهه با تجاوزگری اسرائیل و مظلومیت مردم فلسطین
جنگ اقتصادی
۱) عناصر و مراکز پیشرو در کماثرسازی و بیاثرسازی تحریمهای اقتصادی
۲) الگوهای موفق بومی در عرصه اقتصاد
۳) فرصتهای منطقهای و جهانی در شرایط جنگ اقتصادی
۴) نقش ناکارآمدی ساختاری در ضعف اقتصادی
۵) روایت قهرمانان جنگ اقتصادی
۶) نقش مردم در تحول وضعیت اقتصادی
۷) تولید به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور
۸) روستا و ظرفیتهای اقتصاد ایران
۹) الگوهای سبک زندگی دینی در اقتصاد (قرضالحسنه، وقف، تعاون و …)
۱۰) ظرفیتهای تعامل اقتصادی با کشورها و ملتهای همسو
جنگ فرهنگی
۱) هویت زن انقلاب اسلامی و چالشهای جریان غربگرا با آن
۲) تجربه زیسته و الگوی خانواده ایرانی اسلامی
۳) شاکله شخصیتی و هویتی نوجوانان
۴) مواجهه جریانات متحجر و مقدسنما با انقلاب اسلامی از شروع نهضت امام خمینی (رَحْمَتْ الله عَلیه) تاکنون
۵) حرکتهای آتشبه اختیار و خودجوش مردمی در حوزههای فرهنگی و هنری
۶) ظرفیتشناسی و بررسی تجربههای موفق مساجد انقلابی در تاریخ معاصر ایران
۷) ظرفیتهای جبهه فرهنگی و هنر انقلاب در مواجهه با جنگ نرم
۸) بازنمایی تعارضها و معیارهای دوگانه غرب و جریان غربزده در مواجهه با جنگ روسیه و اوکراین و موارد مشابه
ب) بخش «فیلمِما» (نهضت مردمی تولید محتوا (در این بخش، عموم مردم، به ویژه نوجوانان میتوانند با هر نوع دوربین تصویربرداری یا تلفن همراه از سوژههای محیط زندگی خود فیلم بسازند و در رقابت شرکت کنند. جهت تولید یک اثر بهتر، علاقهمندان میتوانند از جزوه آموزشی آماده شده به این منظور (دریافت از اینجا) کمک بگیرند.
ج) اکران مردمی
اکرانهای مردمی یکی از ارکان اصلی جشنواره مردمی فیلم عمار است که طی آن، نیروهای خودجوش مردمی در سراسر کشور، برای دیدهشدن فیلمها و آثار مردمی، کوشش میکنند. اکران مردمی جشنواره عمار، یک ایده راهبردی برای ارتقای کمی و کیفی فیلمسازی و سینمای انقلاب اسلامی و جلوگیری از انحراف آن است. بر این اساس تاکنون فیلمهای جشنواره عمار در محیطهای مردمی به نمایش درآمده است. همچنین جمع زیادی از مردم در پشتیبانی مالی، حمایت رسانهای، تأمین مکان یا تجهیزات اکران مردمی، شناسایی سوژه یا نقد آثار مشارکت کردهاند.
دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، ضمن تقدیر از همه کسانی که تاکنون بار اکرانهای مردمی را بیهیچ چشمداشتی بر دوش کشیدهاند، از عموم مردم عدالتخواه و ضداستکبار، فعالان فرهنگی، دانشجویان، دانشآموزان، ائمه جماعت مساجد، هیئات مذهبی و هرکسی که امکان نمایش فیلمها را برای مردم دارد دعوت میکند تا از طریق تارنمای جشنواره، در بخش اکران مردمی ثبتنام کرده و یاریگر سینمای انقلاب اسلامی باشند.
به این منظور، دبیرخانه جشنواره، اولویتهای سال جاری شبکه مردمی جشنواره عمار شامل: نمایش فیلم (پاتوقهای ثابت نمایش فیلم)، برگزاری مراسم آیینی عمار (افتتاحیههای استانی و شهرستانی)، نهضت نقد آثار (تولید محتواهای تبلیغی آثار جبهه فرهنگی)، اکرانمردمی آنلاین، پاسداشت پیشکسوتان جهاد، مبارزه، فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی و نمایش آثار بومی را اعلام میکند که تفصیل آن در فراخوان مجزا اعلام خواهد شد.
ه) جوایز مردمی
جشنواره مردمی فیلم عمار با هدف نزدیکسازی تولیدات سینمایی به زندگی و دغدغههای واقعی مردم، بخش «فراخوان جوایز مردمی» را از دوره نهم جشنواره آغاز کرده است. در این دوره نیز جشنواره از همه مخاطبان (تشکلهای مردمی، مؤسسات و افراد حقیقی) دعوت میکند موضوعات و دغدغههای مدنظر خود را در حوزه تولید آثار، در قالب فراخوان از سینماگران بخواهند و به فیلمسازانی که بهترین اثر را در این موضوعات تولید کردهاند هدیهای مادی (نقدی و غیرنقدی) یا معنوی اختصاص دهند.
مقررات بخش رقابتی:
۱) برای شرکت در جشنواره، ثبتنام اثر در Fanoos.AmmarFilm.ir و دریافت کد پیگیری از این سامانه، الزامی است.
۲) صاحبان آثار فیلم، بایستی نسخه باکیفیت آثار را بهصورت فیزیکی (ارسال پستی یا تحویل حضوری به دبیرخانه) یا بهصورت مجازی (قراردادن لینک بارگیری اثر در فرم ثبتنام) به دبیرخانه جشنواره تحویل نمایند.
۳) آثار ثبتنامی، نباید در دورههای پیشین جشنواره شرکت کرده باشند.
۴) فیلمهای ارسالی به دبیرخانه باید دارای فرمت ۲۶۴ (حداقل ابعاد ۱۹۲۰*۱۰۸۰) باشند. (نحوه تهیه خروجی مذکور در اینجا (۵) اخذ تأییدیه از تهیه کننده جهت شرکت اثر در جشنواره بر عهده ثبتنامکننده است.
۶) دبیرخانه جشنواره با حساسیت نسبت به حفظ آثار، در اکران عمومی آنها در دیماه و بهمنماه ۱۴۰۳ در سراسر کشور مختار است. همچنین در صورت اعلام رضایت فیلمساز در فرم ثبتنام، دبیرخانه امکان اکران مردمی آثار را در طول سال داراست.
۷) قوانین اختصاصی هر بخش از جشنواره بهصورت کامل، در صفحه اول فرم ثبتنام اثر قرار داده شده است.
زمانبندی:
ثبتنام و تحویل اثر: از ۱۷ شهریورماه تا ۱۰ آبانماه ۱۴۰۳
نمایش مرکزی آثار بخش مسابقه به صورت حضوری در سینما فلسطین تهران و نمایش برخط آثار منتخب در بسترهای جشنواره: دیماه ۱۴۰۳
اکرانهای مردمی فیلمهای منتخب (در همة شهرها و روستاهای کشور بصورت حضوری و مجازی): از آذر ۱۴۰۳ تا پاییز ۱۴۰۴