به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام رضا عزت زمانی روز چهارشنبه -۲۱ شهریور- در نشست خبری رویداد ملی شهید دارایی با اشاره به برگزاری دوره «توانمندسازی محله پیشرفت» از بهمن سال ۱۴۰۲ گفت: این دوره به همت بنیاد هدایت برای امامان محله و کنشگران مسجدی سراسر کشور آغاز شد که دارای چند مرحله است و آخرین مرحله آن از جمعه -۲۳ شهریور- به مدت یک ماه برگزار میشود.
وی از سلسله نشستهای آموزشی آرمان، سلسله نشستهای شهید اصلانی و سلسله نشستهای شهید شهرکی به عنوان مراحل اول تا سوم این دوره یاد کرد و گفت: قرار است از برگزیدگان این عملیات در نشست ملی شهید دارایی که در مشهد مقدس برگزار میشود، تجلیل شود.
عزت زمانی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره ملاک انتخاب توانمندی گروه و همراهی آنها با بیناد هدایت گفت: در مجموع بیش از ۸۰ هزار مسجد در کشور وجود دارد و ما در مرحله اول از میان ۲۰ هزار مسجد فعال، هزار مسجد را انتخاب کردیم و توانایی پشتیبانی مالی از این تعداد مسجد را داریم. ما تقریبا به تمام مساجد کشور سر زدیم و شناسایی کردیم و از میان حدود هزار مسجد، ۷۰۰ مسجد انتخاب شد و در نهایت ۷۰ مسجد تا آخر با ما همراهی کردند.
وی افزود: در ابتدای این طرح برای افراد گزینش شده یک دوره آموزشی در قم برگزار شد و این افراد بوم مسجد خود را با عنوان پیشرفت محله طراحی کردند تا در ادامه بوم خود را عملیاتی کنند و نکته مهم این بود که یک گروه بتواند پای یک مساله بایستد و لذا از میان ۷۰۰ مسجد برای الگونمایی به عنوان تیمهای برگزیده ۷۰ مسجد انتخاب شدند.
معاون سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: مهمترین مساله در این دوره برای ما تیم سازی، ساخت گروه، باور به کار جمعی و رفع گرههای ذهنی است. چون اصیلترین عنوان جهاد تبیین، باز کردن گره ذهنی در هر حوزهای است. یعنی باور کنیم که خودمان باید مشکلات را حل کنیم و به قلهها برسیم و اگر این مساله حل شود، صدها مساله دیگر حل خواهد شد.
عزت زمانی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره پیوست رسانهای طرح توانمندسازی محله پیشرفت گفت: اگر منظور از پیوست رسانهای تولید باشد، باید بگویم بله ولی اگر منظور تبیین و انعکاس طرح در رسانه است، قبول داریم که در این فضا ضعیف هستیم ولی یکی از اعضای این تیم میتواند در کنار امام مسجد به عنوان رسانه فعالیت است. البته تاکنون گزارشهایی در این زمینه تولید شده ولی در انعکاس آن ضعیف عمل کرده ایم.
وی درباره اجرای این طرح با توجه تعدد متولیان مسجد گفت: سند ملی مسجد را در سازمان تبلیغات به کمک نهادهای مختلف طراحی کردیم که مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفت و چند ماه پیش در مشهد با حضور مسئولان اصلی مرتبط با مسجد مثل سازمان اوقاف و امور خیریه، بسیج و حوزههای علمیه و سپس با محوریت امامان جمعه، استانداریها و شهرداریها که به گونهای با مسجد در ارتباط هستند، طراحی شد.
معاون سازمان تبلیغات ادامه داد: این سند در نهایت در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و وظیفه هر نهادی ابلاغ شد. مثلا وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی عبارت است از توانمندسازی و گفتمان سازی امامت؛ حوزههای علمیه به تربیت امام جماعت میپردازند و سازمان بسیج به دنبال تربیت نیروی انسانی و همراهی کردن شبکه مردمی برای کنشگری است. البته شورای سیاست گذاری ائمه جمعه به عنوان ستون خمیه متولی این کار است.
وی با اشاره به فلسفه وجودی مسجد در اسلام و این الگوی پیامبر اکرم (ص) که مسجد را محور تمام فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی قرار میداد، اظهار داشت: ما معتقدیم انسان دارای یک حکمرانی اختصاصی است و حضرت امام خمینی (ره) فرمود اسلام برای حل مسائل به دنبال راهی است که منفعت مالی و آسایش را فقط برای یک قشر خاص دنبال نمیکند.
عزت زمانی افزود: در این نوع حکمرانی، مسجد دارای جایگاه اساسی است و شبکه امامت در درون مسجد میتواند مرکز برقراری پیوندهای اجتماعی میان مردم باشد و استعدادهای آنان را شکوفا کند. ما تلاش کردیم امام جماعت مسجد را با عنوان امام رشد دهیم با این عبارت که او امام محله است و باید برای تمام محله برنامهریزی کند.