به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در این مراسم مدیران این مجموعه از یک عمر فعالیت هنری علی نصیریان هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما قدردانی کردند.
همچنین تندیس این بازیگر برجسته، در این مراسم رونمایی شد.
علی نصیریان در این مراسم، فرهنگ و هنر را غذای روح و جان جامعه خواند و افزود: انسان امروز برای جدایی از روزمرگی به فضای جدیدی نیاز دارد تا به وسیله هنر لذت زیبایی را بچشد. وی با تاکید بر اینکه هنر مفاهیم زندگی را برای انسان بیان میکند، ادامه داد: هنر بهترین مفهوم زندگی را به سادگی و زیبایی به مردم عرضه میکند.
نصیریان به اثرگذاری هنر در بخشهای مختلف زندگی اشاره و بیان کرد: هنر به اندازهای در درک مفهوم اثرگذار است که باید اذعان کرد بخش زیادی از معانی اشعار حافظ با آواز بیبدیل استاد محمدرضا شجریان برای ملت ایران مفهوم پیدا کرده است.
وی هنر را تصویربخش زندگی دانست و گفت: هنر به زندگی مردم جهت میدهد؛ فرهنگ، شناسنامه و هویت مردم است و باید برای پاسداری از آن سنگ تمام گذاشت.
این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: فرهنگ و هنر، بهترین معرف یک ملت و جامعه در عرصه بین الملل است، از این رو توجه به این جایگاه بسیار حائز اهمیت است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سینما و ساختار دراماتیک آن از غرب گرفته شده است، اظهار کرد: امروز سینمای ایران به واسطه تلاشهای هنرمندان و فعالان این حوزه به سطحی از شکوفایی رسیده که در عرصه جهانی حرف برای گفتن دارد.
نصیریان، سواد را محور شکوفایی یک هنرمند عنوان کرد و افزود: هنر یک کار خلاقانه است که بدون داشتن سواد لازم، شکوفایی در این مسیر ممکن نیست؛ بخش مهم دیگر هنرآموزی تمرین و تعلیم است؛ در دهه ۳۰ شمسی که خبری از کتاب و استاد حوزه تئاتر و سینما نبود، هنرمندان با اتکا به استمرار و تمرین، مسیر رشد و شکوفایی را طی میکردند.
وی به نسل جوان و خلاق توصیه کرد که توجه ویژهای به تمرین، تقویت قدرت تخیل و خودآموزی در حوزه هنر داشته باشند.
داریوش مودبیان از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در سخنان خود گفت: استاد نصیریان در ۲۳ سالگی با اثر بل بل سرگشته نه تنها جایزه نخست آن دوره را به خود اختصاص داد بلکه مسیر تئاتر در کشور را تغییر و در مدار پیشرفت و نوآوری قرار داد.
وی ادامه داد: پژوهشهای مختلفی در عرصه هنر انجام شده، اما استاد نصیریان در نمایشنامه نویسی راهی گشود که نمایشنامه نویسان متاثر از این مسیر به پیش رفتند؛ به جرات میتوان گفت که تئاتر در ایران را به ۲ دوره قبل از بل بل سرگشته و پس از آن میتوان تقسیم کرد.
مودیبان با اشاره به اینکه از ۱۴ سالگی علی نصیریان را همراهی کرده است، بیان کرد: به نظرم ارتباط نصیریان با تماشاگر اوج هنرنمایی اوست که بسیار منحصر به فرد است.
وی نصیریان را یکی از نوآورترین کارگردانهای ایران دانست و اضافه کرد:، اما باید اذعان کنم که بازیگری برای استاد بر همه چیز ارجحیت داشت.
این کارگردان، ادامه داد: علی نصیریان یکی از بهترین مدیران هنری کشور نیز بود که بسیاری از سرمایههای هنری این کشور را پرورش داد.