به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، امیر دژاکام کارگردان نمایش «دایره گچی قفقازی» در گفتگو با برنامه«استودیو هشت» درباره جزئیات این اثر نمایشی بیان کرد: ۸۰ نفر هنرمند روی صحنهاین نمایش را اجرا میکنند. مدت نمایش ۲ ساعت است و در تمامی شبهای گذشتهکه اجرا شده، تماشاگران از جای خود تکان نخوردهاند.
وی اضافه کرد: این نمایش شامل شادی، غصه، کمدی، خنده، اکشن و حادثه است وعناصر مختلفی را در خود جمع کرده است. قصه حول ۲ مادر میچرخد، یکی مادری کهمادر واقعی فرزند نیست و دیگری مادری که مادر واقعی است و ماجراهایی این میانرخ می دهد، قصه گاهی مخاطب را به فکر فرو میبرد، گاهی نیز ممکن است به خندهوادار کند. همین تناقض احساسات میتواند در تئاتر بسیار جذاب باشد.
دژاکام درباره بازیگران نمایش گفت: امیر کربلایی زاده و رابعه اسکویی از جمله بازیگرانهستند که هر ۲ کمدین هستند. استفاده از ویژگیهای طنز این بازیگران به جذابیتنمایش افزوده است. سیاوش خیرابی هم دومین بار است با من همکاری میکند، درنمایش «ترانه مادری» حضور داشت و با تمرینات فراوان و حضور مستمر در تمرینات،تلاش بسیار کرد. علاوه بر این، ۶۰ نفر از دانشجویان من نیز در کنار هم بازی میکنند وشما میتوانید بازیهایشان را مقایسه کنید.
این کارگردان یادآور شد: نقشهای اصلی نمایش برعهده ۲ دختری است که معرفیآنها توسط من صورت گرفت. النا امیدی و نگار بابائی که بسیار حرفه ای بازی میکنند.
دژاکام با اشاره به انتخاب بازیگران ناشناخته برای نقشهای اصلی نمایش «دایره گچیقفقازی»، بیان کرد: به نظرم اگر نقش اول یک نمایش را به یک جوان بدهیم، بهتر از آناست که هشت میلیارد تومان به یک بازیگر چهره بدهیم که با ناز و ادا و دیر آمدن نقشبازی کند. بازیگران ستاره بهانهگیر و پرهزینه شدهاند؛ هشت میلیارد تومان برای تئاترطلب می کنند یا دستمزدهای ۲ میلیاردی و یک میلیارد و نیم دریافت می کنند.
وی با گلایه از این روند تصریح کرد: تعجب می کنم که چگونه برخی این پولها رامیدهند تا دوستان روی صحنه تجارت کنند. کسانی که سرمایه دارند، پنج تا ششچهره را کنار هم میگذارند، بلیت یک میلیون تومانی میفروشند و صندلیها را پرمیکنند.
این مدرس تئاتر یادآور شد: تئاتر تجاری در دنیا یک فرمول دارد؛ خوب میفروشد و ازآن سود میبرند، اما اثر هنری نیست. متأسفانه، این روند در کشور ما هم رواج پیداکرده است و به جای آن بچههای تئاتر بیکار شدهاند و گیشههایشان نمیفروشد. تئاترمسموم شده با سمی به نام پول درآوردن.
دژاکام در بخشی دیگر از صحبت هایش گفت: از تئاتر نباید کسب درآمد کرد. اگر مثلافردوسی فکر میکرد از شاهنامه قرار است کسب درآمد کند، یا آقای اکبر رادی فکرمیکرد از نمایشنامه «شب روی سنگ فرش خیس» کسب درآمد کند، ما اکنون چنین آثار فاخر ادبی نداشتیم.
وی اضافه کرد: بسیاری از آثار بزرگ جهانی که عمیقاً شما را به فکر وا میدارند، مثل«دایره گچی قفقازی»، در صورت تجاری شدن از بین میروند. کسب درآمد باید از جایدیگری اتفاق بیفتد. دولت باید بودجه فرهنگی اختصاص دهد. دولت باید بهتماشاگران سوبسید بدهد، یعنی بلیت باید ۵۰ هزار تومان باشد و دولت روی هر بلیت۳۰۰ هزار تومان سوبسید بدهد. در این صورت، ما آثار فرهنگی خواهیم داشت، زیرادولت سرمایهگذاری میکند. امیدوارم این سرمایهگذاری را انجام دهد.
این کارگردان تئاتر با اشاره به بودجه تئاتر در کشور تصریح کرد: الان که ما چیزیاحساس نمیکنیم، کل بودجه تئاتر کشور ۶۰ میلیارد تومان است. ۶۰ میلیارد تومان پول۱۰ قسمت سریال شبکه خانگی است. بله و میدانید که این ۶۰ میلیارد تومان برایسیرجان، بندرعباس و کل ایران است. به انجمن نمایشهای کل ایران باید کمک شود. این مدیرکلهایی که به مسند مینشینند، حتی اگر رستم دستان هم باشند، نمیتواننداین هفت خان را رد کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نگاه ویژهتری به هنرداشته باشد.
وی افزود: این یک استدلال غلط است که می پرسند «چه اشکالی دارد که از تئاتر کسبدرآمد و امرار معاش کنیم؟» هیچ اشکالی ندارد. اما موضوع این است که این هنر برایتجارت کردن خلق نشده، بلکه برای فهم مشترک در جامعه خلق شده است. فهممشترک ما در جامعه میتواند بسیاری از ناهنجاریها را حل کند.
دژاکام در پایان صحبتهایش گفت: در تهران، تمام سالنهای بزرگ ما در تصرف تئاترتجاری درآمده است. دولت تمام امکانات خود را به یک سرمایهدار میدهد که باسرمایهگذاری، مثلاً تالار وحدت را به صورت رایگان در اختیار داشته باشد و ۲۰ میلیاردتومان درآمد کسب کند.
نمایش «دایره گچی قفقازی» نوشته برتولد برشت با ترجمه سیمین امیریان و تهیهکنندگی سعید مرادی هر شب ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنهمیرود.
امیر کربلاییزاده، رابعه اسکویی، سیاوش خیرابی، النا امیدی، نگار بابائی، حمیدرضافلاحی، علی برجی، احمد داودی، محسن امیری، حامد پورمحمد، آرمین خزائلی، سمیهصباغی و … بازیگران نمایش «دایره گچی قفقازی» هستند.
نشر اول : خبرگزاری مهر