به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، شرکت دانش بنیان نانوپژوهان راگا در زمینه ساخت انواع حسگرها بر مبنای نانوفناوری نظیر حسگرهای گازی، نور، فشار و جرم، ساخت تجهیزات دقیق به منظور مشخصه یابی ویژگیهای سطح، ساخت دستگاه مشخصه یابی الکتریکی با دقت بالا، ساخت دستگاهای مورد نیاز در حوزه نانوفناوری نظیر دستگاههای لایه نشانی، فوتولیتوگرافی و PECVD و همچنین ارائه خدمات مختلف در حوزه نانو فناوری نظیر سنتز نانومواد فعالیت دارد. به عبارتی، زمینه کاری شرکت در حوزه ابزار دقیق، اعم از تولید، جا به جایی و اندازه گیری است.
علی اصغر ثانی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان نانوپژوهان راگا در معرفی محصولاتی که این شرکت در دوازدهمین نمایشگاه ایران ساخت ارائه خواهد کرد، گفت: دستگاه پروفایلومتر از محصولاتی است که از طرف این شرکت در نمایشگاه ارائه خواهد شد. این محصول، زبریها و ضخامتهای ۵۰ نانومتر به بالا را اندازه گیری کرده و در صنایع مختلف اعم از آبکاری درشیرآلات گرفته تا زبری و صافی سطح دندان کاربرد دارد.
وی ادامه داد: از دیگر محصولات ما میکروسکوپهای نوری هستند که کاربردی عمومی دارند و در آزمایشگاههای همه رشتهها مورد استفاده قرار میگیرند و بزرگنمایی ۴۰ برابر تا هزار برابر را با کیفیت بالا ارائه میکنند.به گفته او، در این نوع میکروسکوپها نور از داخل ستون اپتیکی بر روی سطح نمونه تابیده میشود و به همین دلیل امکان مشاهده نمونههای غیرشفاف نظیر فلزات فراهم میشود. این محصول در دسته آنالیز و اندازه گیری تجهیزات پیشرفته آنالیز، میکروسکوپهای نوری و لیزری قرار میگیرد.
ثانی، ترازوهای تا سه رقم اعشار را هم از دیگر محصولات این شرکت در دوازدهمین نمایشگاه ایران ساخت دانست که در آزمایشگاههای شیمی و فیزیک و ... کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه این روزها کوانتوم و محصولات مرتبط با آن در کشور به نوعی در کانون توجه و استفاده قرار گرفته است، افزود: محصولات اپتومکانیک ما از طرفی، چون از نظر فنی مشابه نمونههای خارجی است و از طرف دیگر هزینه آن برای مشتری نصف قیمت نمونه خارجی تمام میشود، با اقبال قابل توجهی مواجه شده است و این مهم باعث شده تا در عمل حجم واردات این حوزه را به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند. از این رو، محصولاتی که شرکت ما در حوزه کوانتوم ارائه میکند، صرفه جویی ارزی قابل توجهی را برای کشور به همراه دارد.
ثانی در خصوص تجربه حضور در نماشگاه ایران ساخت گفت: نمایشگاه در سالهای ابتدای برگزاری آن موفقتر بود تا آنجا که حدود چهار سال پیش ما تا یک و نیم میلیارد تومان هم از نمایشگاه فروش داشتیم، اما رفته رفته این میزان فروش کاهش یافت و کل فروش ما در سال گذشته به ۵۰۰، ۶۰۰ میلیون تومان رسید.
وی ادامه داد: کم شدن میزان حمایتها و تحریمها در این فضا بی تاثیر نیستند، اما با همه این احوال، نمایشگاه در حال حاضر، برای شرکتهایی که در ابتدای راه هستند، گزینه مناسبی است و آن حمایتها باعث میشود تا شرکتها پا گرفته و شناخته شوند.