به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، دانیال ولوی مقدم؛ یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، شهری است که در دهههای اخیر با رشد سریع جمعیت و توسعه شهری روبهرو بوده است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و قرار گرفتن در مسیرهای ارتباطی مهم، همواره با معضل ترافیک در مناطق مرکزی و دسترسی دشوار به بخشهای حاشیهای مواجه بوده است. یکی از پروژههایی که برای رفع این مشکلات طراحی شد، پل چهارم بشار بود. این پل قرار بود نهتنها بار ترافیکی را کاهش دهد بلکه بهعنوان یکی از زیرساختهای کلیدی، ارتباطات درونشهری و بینشهری را بهبود ببخشد. بااینحال، این پروژه که حدود ۱۰ سال پیش آغاز شد، همچنان با مشکلات عدیدهای روبهرو است.
پل چهارم بشار در ابتدای کار بهعنوان یکی از بزرگترین و مهمترین پروژههای عمرانی یاسوج مطرح شد. این پل با هدف اتصال بخش شمالی شهر به جاده یاسوج-شیراز و کاهش ترافیک سنگین در مرکز شهر طراحی شد. علاوه بر این، قرار بود که با تکمیل این پل، مسیر دسترسی به برخی مناطق حاشیهای شهر به میزان قابلتوجهی کوتاهتر شود. اما از همان سالهای ابتدایی، مشکلات مالی و مدیریتی، سرعت اجرای این پروژه را بهشدت کاهش داد.
یکی از شهروندان قدیمی یاسوج در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، اظهار داشت: وقتی کلنگ این پروژه زده شد، ما امیدوار بودیم که بهزودی شاهد کاهش ترافیک و رونق شهری باشیم. اما امروز، بعد از گذشت یک دهه، نهتنها این مشکلات حل نشدهاند بلکه معضلات جدیدی هم به شهر اضافه شده است.
این پروژه در ابتدا با وعدههای فراوانی همراه بود. مسئولان محلی و کشوری در مراسم کلنگزنی این پل، آن را گامی بزرگ در مسیر توسعه شهری یاسوج معرفی کردند. اما واقعیت این است که در همان مراحل ابتدایی، کمبود بودجه و سوءمدیریت، تأثیر خود را نشان داد. در حالی که مردم منتظر تکمیل سریع پروژه بودند، اجرای آن با تأخیرهای طولانی مواجه شد.
برخی کارشناسان معتقدند که عدم برنامهریزی دقیق و نبود پیشبینیهای لازم برای تأمین منابع مالی، از دلایل اصلی این تأخیرها بوده است.
یکی از کارشناسان شهری در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، در این زمینه مطرح کرد: متأسفانه بسیاری از پروژههای عمرانی در کشور، به دلیل نبود مدیریت کارآمد و عدم نظارت مناسب، به جای حل مشکلات، خود به منبعی برای ایجاد معضلات جدید تبدیل میشوند.
کیوان آشنا، شهردار یاسوج در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، درباره پل چهارم بشار اظهار داشت: ظرف دو سه ماه با تلاش همکارانم، فاز یک زیر بار ترافیک رفت. اتصال پل هزینه بسیار هنگفتی را در پی دارد، اما ۱۰ کیلومتر اول آماده آسفالت کردن است و خود اتصال نیز در حال انجام کار است. پل تا خیابان پیرچوپان اتصالش انجام میشود و مابقی پل معارضاتی دارد که نیاز به همکاری دستگاه نظارتی و قضایی است.
این اظهارات نشان میدهد که باوجود تلاشهای اخیر، مشکلات اساسی پروژه همچنان پابرجاست و تکمیل آن نیازمند هماهنگی بیشتر میان دستگاههای اجرایی و نظارتی است.
بالاخره در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳، پل چهارم بشار طی مراسمی رسمی با حضور وزیر کشور افتتاح شد. این مراسم با تبلیغات گستردهای همراه بود و پروژه بهعنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت معرفی شد. اما در عمل، این افتتاح بیشتر جنبه نمادین داشت، زیرا بخشهای زیادی از پل هنوز تکمیل نشده بود.
یکی از فعالان رسانهای یاسوج در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، اظهار داشت: افتتاح پروژهای که هنوز ناقص است، بیشتر شبیه یک اقدام سیاسی و تبلیغاتی است. مردم یاسوج سالها منتظر تکمیل این پل بودند، اما اکنون شاهد باقی ماندن مشکلات آن هستند.
بیشتر بخوانید:
پل چهارم بشار همچنان در رویای افتتاح / وعده ۷ ساله مسئولان یاسوج تحقق نیافته است
ساخت پل چهارم بشار یاسوج پس از ۹ سال در مرحله پایانی/ بالاخره وعده افتتاح داده شد+ فیلم
یکی از بزرگترین چالشهای پل چهارم بشار، نبود سیستم روشنایی مناسب است. این مسئله نهتنها باعث ایجاد خطرات جدی برای رانندگان و عابران شده، بلکه این پل را به محلی برای تجمع افراد معتاد و بزهکار تبدیل کرده است. نبود روشنایی کافی باعث افزایش احتمال تصادفات در شب شده و بسیاری از شهروندان از عبور از این مسیر در ساعات تاریکی اجتناب میکنند.
یک راننده تاکسی محلی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، در این رابطه بیان کرد: عبور از این پل در شب بسیار خطرناک است. هیچ نوری وجود ندارد و ما واقعاً نمیدانیم چه چیزی پیش روی ما است. این شرایط هر لحظه ممکن است منجر به حادثه شود.
نبود نظارت کافی و تأمین امکانات اولیه، باعث شده که پل چهارم بشار به محلی برای تجمع جوانان معتاد و رفتارهای پرخطر تبدیل شود. این موضوع نهتنها باعث نگرانی خانوادهها شده بلکه به وجهه عمومی شهر نیز آسیب رسانده است. بسیاری از ساکنان منطقه از این وضعیت شکایت دارند و خواستار رسیدگی سریع مسئولان هستند.
یکی از شهروندان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، در این رابطه اظهار کرد: این پل بهجای اینکه زندگی ما را بهتر کند، مشکلات بیشتری ایجاد کرده است.
پس از افتتاح رسمی این پل، برخی مسئولان وعده دادند که مشکلات باقیمانده بهزودی برطرف خواهد شد. یدالله رحمانی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از پل چهارم بشار در تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۴ مطرح کرد: قسمت شمالی شهر یاسوج بهوسیله این پل به جاده یاسوج-شیراز متصل میشود. اما در انتهای پل، هنوز کار زیادی باقی مانده است. باید تلاش شود موانع برطرف شوند و بخشهای باقیمانده پروژه به سرانجام برسند تا بخشی از مشکلات ترافیکی این منطقه حل شود.
رحمانی همچنین افزود: از محل منابع استانی و نفت برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده است که باید هرچه سریعتر جذب شود تا گره ترافیکی شهر یاسوج با کمک پل سوم و چهارم باز شود.
پل چهارم بشار تنها یکی از نمونههای پروژههای نیمهتمام در یاسوج و دیگر شهرهای کشور است. این پروژهها، به دلیل ضعف در مدیریت و برنامهریزی، نهتنها باعث هدررفت منابع مالی میشوند، بلکه اعتماد عمومی را نیز خدشهدار میکنند.
یکی از کارشناسان در این زمینه معتقد است: پروژههای عمرانی زمانی میتوانند موفق باشند که مدیریت اصولی و تأمین مالی مناسب داشته باشند. در غیر این صورت، این پروژهها به منبعی برای مشکلات اجتماعی و اقتصادی تبدیل میشوند.
تأمین بودجه پایدار؛ دولت باید از طریق منابع مطمئن و پایدار، بودجه موردنیاز را تأمین کند تا روند اجرای پروژهها با تأخیر مواجه نشود.
نظارت و مدیریت کارآمد؛ نظارت دقیق بر روند اجرا و انتخاب پیمانکاران متخصص، میتواند از مشکلات بعدی جلوگیری کند.
جلب مشارکت بخش خصوصی؛ استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی میتواند روند اجرا و تکمیل پروژهها را تسریع کند.
شفافیت در اطلاعرسانی؛ ارائه اطلاعات شفاف و دقیق به مردم درباره وضعیت پروژهها، میتواند اعتماد عمومی را افزایش دهد.
پل چهارم بشار که قرار بود یکی از نمادهای توسعه شهری یاسوج باشد، به دلیل مشکلات مدیریتی و کمبود بودجه به نمادی از پروژههای نیمهتمام تبدیل شده است. شهروندان یاسوج بهدرستی انتظار دارند که این پروژه هرچه سریعتر تکمیل شود و به اهدافی که در ابتدا برای آن تعیین شده بود، دست یابد. بازگشت اعتماد عمومی به عملکرد مسئولان، تنها در گرو اقداماتی واقعی و ملموس است.