به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، لیلی عاج با پیشینه هنری و تئاتر ،نویسندگی و کاگردانی فعالیت خود را در عرصه هنرهای نمایشی آغاز کرد و با آثاری تأثیرگذار در تئاتر به شهرت رسید.
او متولد سال ۱۳۵۷ است و نمایشهایی همچون کجایی ابراهیم که در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت، «خواب زمستانی»، «قند خون»،« بابا آدم» و «کمیته نان» را کارگردانی کرده است. آثار عاج اغلب دغدغههای اجتماعی و انسانی را با زبانی صریح و ملموس روایت میکنند.
پرداختن به معضلات اجتماعی در تئاتر لیلی عاج در نمایش «قند خون» به زندگی کارگران بیکار کارخانه قند ورامین پرداخت و در «کمیته نان»، زندگی و مصائب کولبران را به تصویر کشید. این آثار بازتابی از تعهد اجتماعی و نگاه تیزبین او به مشکلات قشرهای فرودست جامعه است.
همچنین در سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، عاج برای نمایشنامه «سالی که دوبار پاییز شد» رتبه اول مسابقه نمایشنامهنویسی را کسب کرده و جایزه بهترین متن را دریافت کرد.
لیلی عاج نخستین فیلم بلند سینمایی خود به نام «سرهنگ ثریا» را در سال ۱۴۰۱ کارگردانی و نویسندگی کرد. این فیلم در چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد و موفقیتهای چشمگیری کسب کرد:
جایزه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تکریم فیلمسازان زن در هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت نیز «سرهنگ ثریا» در بخش بهترین کارگردانی فیلمهای بلند نامزد شد و در نهایت، جایزه ویژه هیئت داوران به لیلی عاج اهدا شد.
سبک و نگاه هنری لیلی عاج با رویکردی متعهد و دغدغهمند در آثار خود، چه در تئاتر و چه در سینما، به مسائل اجتماعی عمیق میپردازد و تلاش میکند صدای بیصدایان باشد. آثار او، چه در قالب نمایشنامههای متنی و چه فیلمنامههای سینمایی، به خوبی فرهنگ بومی و مشکلات معاصر جامعه را منعکس میکنند.
پس از موفقیت «سرهنگ ثریا»، فیلم جدید خود با عنوان «همسایه حسین» را در دست تولید دارد. او اعلام کرده است که کار پژوهش و نگارش نهایی این پروژه تا پایان تابستان ۱۴۰۲ به پایان میرسد و پیشبینی میشود این اثر نیز مانند فیلم پیشین او بازتاب گستردهای داشته باشد.
لیلی عاج در یکی از دیدارهای فرهنگی زنان و دختران با رهبر انقلاب، از کیفیت پایین برخی ترجمهها و آثار درامنویسی گلایه کرد و دلیل این روند را انتخاب آثاری آساناجرا توسط برخی کارگردانان دانست. وی با ابراز نگرانی از این وضعیت، خواستار توجه به آثار بومی و کیفی شد.
در پایان این دیدار، او در سخنانی صمیمانه از رهبر انقلاب خواست که به جای انگشتر او نصیحتی هدیه دهند؛ جملهای که نشاندهنده اهمیت عمیق ادبیات و کلمات در نگاه این هنرمند است.
لیلی عاج، چه در تئاتر و چه در سینما، چهرهای متعهد و خلاق است که با نگاهی واقعگرایانه به مسائل اجتماعی میپردازد. او با خلق آثاری همچون قند خون، کمیته نان و سرهنگ ثریا توانسته است جایگاه ویژهای در هنر معاصر ایران به دست آورد و به عنوان هنرمندی دغدغهمند و جریانساز در عرصه فرهنگ و هنر ایران مطرح شود.