به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو ، پژمان جمشیدی به عنوان بازیگر نقش جدی و طنز این سال ها در بسیاری از فیلم ها ، سریال های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی فعالیت داشته است. کارنامه بلند بالای هنری خود را نیز از سال 1392 بعد کناره گیری از فوتبال آغاز کرد و با توجه به فعالیت های بسیارش در عرصه بازیگری لقب پولسازترین و فعالترین بازیگران سینما را پیش کش خود کرد.
هر طرف در سینما و تلویزیون که سر می چرخانیم پژمان جمشیدی است که در حال فعالیت است.جمشیدی با بازی در سریال «پژمان» آغاز به کار کرد و در فیلمهایی چون «خوب، بد، جلف»، «تگزاس»، «شیشلیک»، «صبحانه با زرافهها»، و «شهر هرت» و... با ژانری کمدی روی پرده سینما دیده شد همچنین در سالهای اخیر نیز در آثار جدیدی مانند «دایناسور» و «بیبدن» به عنوان بازیگر نقش جدی حضور داشت.
«زیرخاکی» و «دیوار به دیوار» از آثار تلویزیونی او در چند سال اخیر است ، جمشیدی از به سینما و تلویزیون قانع نشد و در شبکه نمایش خانگی هم تا کنون 6 اثر از خود به جای گذاشته است که «افعی تهران» و «آفتابپرست» از مثال های اوست. اغلب فیلم های روی پرده سینما چهره پژمان جمشیدی است که از داستان و گریمی به داستانی دیگر مبدل می شود.
دنباله نام پژمان جمشیدی ، حتما "بازیگر پولساز ایرانی" نیز گفته می شود و همین موضوع سبب شده تا علاوه بر تهیه کنندگان ، صاحبان برند ها تجاری نیز علاقه مند باشند تا از چهره او استفاده کنند و فروش خود را بالا ببرند، هرچند دستمزد های نجومی ای که در این میان به جمشیدی پیشنهاد می شود تا کنون توانسته او را ترغیب کند تا با یک برند فرش همراهی کند و علاوه بر بیلبورد های سطح شهر در تبلیغات تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی هم به عنوان بازیگر تبلیغاتی ظهور کند.
اخیرا حسین فرحبخش، تهیهکننده و کارگردان سینما در خصوص وی گفته است :" پژمان جمشیدی اکنون ۷ سال است که یکتنه بار سینما را به دوش میکشد؛ نکته مهمی که اگر اغراق نباشد، من در مرحوم فردین هم ندیدم. بعضی مدام میگویند که چرا پژمان در هر فیلمی هست. خب طبیعی است چون تهیه کنندگان او را رها نمیکنند. او تا میخواهد کمی استراحت کند، چندین درخواست به سمتش سرازیر میشود چون حضور این بازیگر در فیلمی باعث میشود تا تماشاگر به سینما بیاید."
پژمان جمشیدی بازیگری است که بسیاری از منتقدان و کارشناسان از بازیگری خوب وی تعریف و تمجید می کنند برخی هم از ابعاد انتقادی آن را تحلیل می کنند.
نکته مشخص این است که دراغلب نقش ها جمشیدی تغییر چشمگیری در نوع بازیگری خود نمی دهد، سبک بازیگر طنز وی در یک قالب است و در فیلم ها و سریال های مختلف تنها دیالوگ و داستان است که تغییر ایجاد می دهد . شاید پس چندین کار طنز بازیگری یک نقش جدی از او به چشم بیاید ، اما با ادامه فیلم های جدی او متوجه می شویم این تکرار شخصیت در نقش های جدی نیز ادامه دارد.
جمشیدی بیشتر از یک چهره هنری ، تبدیل به یک چهره تجاری شده است ، در چرخه ای است که تهیه کنندگان برای فروش بیشتر از چهره او استفاده می کنند ، او هم در فیلم هایی مشابه نقش همیشگی خود را ایفا می کند ، باورپذیری بینندگان هم به دلیل اشباع چهره اش در هر فیلم و سریال به خودی خود اتفاق می افتد.
با توجه به روند فعلی، پژمان جمشیدی در وضعیتی قرار دارد که نیاز به بازنگری در انتخابهای خود دارد. اگرچه او به عنوان یک بازیگر پولساز شناخته میشود، اما تداوم این موفقیت در گرو توانایی او در تنوع بخشیدن به نقشها و خروج از حیطههای تکراری است. این چالش نه تنها برای خود او، بلکه برای صنعت سینما نیز اهمیت دارد؛ چرا که تکرار مداوم یک چهره میتواند به کاهش کیفیت آثار و همچنین بیعلاقگی مخاطبان منجر شود.
خبرنگار مهلا رنجبران