به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دفتر سیاسی مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به پیشرانهای دیپلماسی مجامع پارلمانی کارآمد، پرداخته که در ادامه به این گزارش میپردازیم.
بنابراین گزارش، اعتبارزدایی و کم رنگ سازی فعالیتهای دیپلماتیک مجلس دوازدهم در مجامع بین المللی، یکی از مهمترین اهداف معماران جنگ روایتها و شناختی برای انزوای جمهوری اسلامی ایران در سازمانهای بین المللی است که بیشتر در قالب جنگ پارلمانی بروز و ظهور کرده است.
در طرف مقابل، نگاه راهبردی، جامع و تحول گرایانه مجلس شورای اسلامی به مشارکت فعال هیئتهای دیپلماتیک، گروههای دوستی و انتفاع حداکثری از پتانسیلهای دیپلماسی پارلمانی سران، به ریل گذاری منویات حکیمانه رهبر بصیر انقلاب (مدظله العالی) برای خلق ارزش افزوده دیپلماسی پارلمانی کمک شایانی میکند.
در این میان، نداشتن کرسیهای مدیریتی در اتحادیه بین المجالس جهانی، عدم اشراف برخی نمایندگان به مجامع پارلمانی و فنون و مهارتهای دیپلماتیک، غفلت از ظرفیتهای منطقه گرایی پارلمانی، فقدان نقشه راه چهار ساله دیپلماسی مجامع پارلمانی و کم رنگ بودن نقش فراکسیونها در مراودات دیپلماتیک با احزاب پارلمانی سایر کشورها از مهمترین موانع کارآمدسازی فعالیتهای دیپلماتیک مجلس دوازدهم در مجامع بین المللی است.
در این میان تقویت دیپلماسی متوازن با مجامع پارلمانی، انتفاع حداکثری از پتانسیلهای بی بدیل رئیس قوه مقننه در قالب دیپلماسی پارلمانی سران و رایزنی ایشان در متن و حاشیه کنفرانسهای بین المللی، ارتقای شاخصهای کیفی حضور در شوراهای اجرایی مجامع پارلمانی، استفاده از فنون شبیه سازی و هوش مصنوعی در رفتارکاوی مجامع پارلمانی و تعبیه سامانه دیپلماسی همیار مجامع پارلمانی، برخی ابتکاراتی است که فرایند گذار از دیپلماسی پارلمانی سنتی به نوین را تسریع و تسهیل میکند.