به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو از وزارت اموراقتصادی و دارایی، مهدی قمصریان بیان کرد: ایده نوینی در سطح بینالمللی برای توسعه اقتصادی و حل معضل پیچیده بروکراسی، مطرح و با شتاب بسیار در حال گسترش است و آن نهضت مقرراتزدایی، حذف قوانین و مقررات منسوخ و تسهیل امور خدمت رسانی دولتها است. با علم به این روند، ما معتقدیم که علیرغم وجود مقررات متعدد و بعضاً بسیار قدیمی در صنعت بیمه؛ قانون بیمه اجباری شخص ثالث، قانون نسبتاً مترقی و توسعهیافتهای است که ابعاد مختلف آن مورد غفلت قرار گرفته است و درصورتیکه اهتمام لازم در اجرای یکپارچه این قانون در سطح حاکمیت صورت پذیرد، گرههای بسیاری از مسئله حوادث ترافیکی را در سطح حاکمیت، صنعت و عموم مردم باز خواهد کرد.
وی در خصوص راهبردها و برنامههای صندوق تأمین خسارتهای بدنی در دولت چهاردهم اظهار داشت: بهطورکلی ما سه مأموریت اصلی در صندوق تدوین کردهایم و راهبردهای صندوق را ذیل این سه مأموریت، تعریف و پیگیری میکنیم که مأموریت و هدف اصلی صندوق ایفای نقش محوری در یکپارچهسازی مدیریت حوادث ترافیکی در سطح حاکمیت باهدف حفاظت و تأمین سلامت شهروندان از طریق اجماع و تعامل همه نهادها ذیربط است.
قمصریان گفت: در سطح دوم، تمرکز جدی ما بر کاهش تلفات حوادث رانندگی با بسیج کلیه منابع و امکانات دستگاههای اجرایی، خدمترسانی، انتظامی و اجتماعی است.
وی بیان داشت: در سطح سوم نیز کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و اقتصادی حوادث جادهای را مدنظر قرار دادهایم.
قمصریان یادآور شد: برای این مأموریتها متناسب با سطوح و ابعاد آن، راهبردها و برنامههای عملیاتی تنظیم و تدوین شده است؛ نهادها، ذینفعان، سیاستگذاران، قوانین، مجریان و مسئولان هر برنامه شناسایی و زمانبندی اجرای هریک تنظیم و طراحی شده است.
مدیر عامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی در ادامه به برخی از مهمترین دستاوردهای برنامههای اجرا شده این صندوق اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی و نظارت الکترونیک بر کنترل بیمهنامههای شخص ثالث از طریق تعامل با نیروی انتظامی و بیمه مرکزی، توسعه نظام ارائه خدمات به زیاندیدگان حوادث رانندگی از طریق استقرار و توسعه سامانهها و سرویسهای الکترونیکی و طراحی و اجرای سامانههای پرداخت مستقیم خسارت بهحساب ذینفع، بازتعریف نظام اطلاعرسانی بهمنظور شفافسازی فرآیند پرداخت خسارت و جلوگیری از مراجعه حضوری آسیبدیدگان؛ تمرکز ویژه بر بازیافت خسارت از مقصرین حوادث فاقد بیمهنامه، اصلاح فرآیندها و تفویض اختیار به شعب استانی بهمنظور توسعه شبکه، ارتقاء سطح اعتماد و رضایت عمومی از خدمات صندوق در سطح صنعت و مولدسازی اموال و دارایی و حفاظت از منابع صندوق در قانون بودجه که همگی با مساعدت ویژه وزیر اقتصاد تحقق پیدا کردند.
وی با اشاره به تکالیف برنامه هفتم توسعه و فرصت ایجاد شده به دنبال اجرای کروکی برخط در سطح کشور از تدوین طرح نوین استقرار سامانه جامع پرداخت خسارت حوادث رانندگی با همراهی بیمه مرکزی و نیروی انتظامی خبر داد و افزود: اجرای این طرح تحول اساسی در فرآیند تشکیل پرونده، ارزیابی و پرداخت بهموقع خسارت را در کشور به دنبال خواهد داشت و بهزودی و پس از جمعبندی نهایی میان متولیان، در مرحله اول با طراحی و پیادهسازی در سامانه صندوق انجام خواهد شد که طبق برآوردهای انجام شده، زمان پرداخت خسارت به زیاندیدگان را بهصورت چشمگیر کاهش خواهد داد.
مدیر عامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی ادامه داد: طرح بهرهبرداری از هوش مصنوعی در فرآیند تشکیل پرونده و آنالیز خسارت و کشف حوادث صوری در حال امکانسنجی و ارزیابی است که مطابق برنامهریزیهای صورتگرفته و بهرهگیری از تجارب شرکتهای برتر بهزودی در صندوق محقق خواهد شد.
قمصریان ضمن ابراز نگرانی از حوادث ترافیکی روزهای اخیر در جادههای کشور، داغدار شدن خانوادههای دانشآموزان و تأثیرات اخبار این رخدادها بر عموم افراد جامعه، تأکید کرد که صندوق تأمین خسارتهای بدنی مجدانه تعاملات بینبخشی را در سطح حاکمیت بهمنظور اجرای یکپارچه تکالیف نهادها و دستگاههای اجرایی پیگیری میکند؛ همچنان که دولت چهاردهم خود را موظف میداند با عزم ملی و فعالسازی همه ظرفیتهای ممکن اقدام اساسی برای کاهش حوادث رانندگی و حفاظت سلامت شهروندان انجام دهد.
مدیر عامل صندوق ابراز امیدواری کرد، در قالب برنامه راهبردی سهساله این صندوق و از طریق تعامل سازنده با نهادهای مربوطه در حل مشکل و چالش کشور در خصوص وضعیت تأسفبرانگیز جانباختگان و مصدومان حوادث رانندگی تغییرات مثبت صورت پذیرد.
وی همچنین از پیادهسازی و راهاندازی سامانه فهرست خاکستری کارت سوخت وسایل نقلیه موتوری زمینی بنزینی فاقد بیمهنامه در دیماه سال جاری با همکاری بیمه مرکزی، ستاد حملونقل و سوخت و شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم این سامانه برای خودروهای دیزلی طراحی و اجرا شده بود، اما در خصوص خودروهای بنزینی و موتورسیکلتها به دلیل پیچیدگیهای متعدد، این اقدام صورت نگرفته بود لذا برای اولینبار در دولت چهاردهم این سامانه برای وسایل نقلیه با سوخت بنزین طراحی و پیادهسازی شده است.
قمصریان تأکید کرد: طبق نظر مساعد و دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس مجمع صندوق تأمین خسارتهای بدنی با طراحی یک بسته اطلاعرسانی و تشویقی و با اجرای طرح هدفمند بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه نامه شخص ثالث، نسبت به آگاهیبخشی عمومی و ایجاد یک فرصت مجدد همگانی اقدام شد و هم زمان با هماهنگیهای صورتگرفته مقرر شده است بعد از پایان مهلت بخشودگی و با استفاده از ظرفیتهای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث مشخصات و اطلاعات وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه در سامانه فهرست خاکستری وسایل نقلیه بنزین سوز درج و کارت و سهمیه سوخت این وسایل طبق تکلیف قانون در زمانبندی مشخص، غیرفعال خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد: دارندگان وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمهنامه شخص ثالث با استفاده از فرصت بخشودگی تعریف شده، نسبت به تهیه یا تمدید بیمهنامه وسایل نقلیه خود اقدام کنند.
مدیر عامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی به اقدام بزرگ دیگری که با پیگیریهای صندوق به ثمر نشست اشاره کرد و گفت: در حوزه وسایل نقلیه ریلی، موضوع تهیه بیمهنامه شخص ثالث مغفول واقع شده بود که در اولویت برنامههای عملیاتی صندوق قرار گرفت و با یک تلاش همهجانبه و همت مشترک در سطح صنعت بیمه و حمایت دولت و هیأت وزیران، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای حملونقل ریلی درونشهری و کلیه ناوگان ریلی که مکلف بودند نسبت به تهیه بیمهنامه شخص ثالث اقدام کنند، اما به دلیل نبودن نرخ حق بیمه وسایل نقلیه ریلی امکان صدور بیمهنامه برای آنها میسر نبود، از ابتدای سال ۱۴۰۲ شرایط تهیه بیمهنامه شخص ثالث برای آنها فراهم شد.
قمصریان ضمن تأکید بر امر پیشگیری و فرهنگسازی در حوزه حوادث رانندگی گفت: با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت آموزشوپرورش، وزارت کشور، پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداریها، طرحهای متنوع فرهنگسازی استفاده از کلاه ایمنی و ارتقای سطح ایمنی راکبان موتورسیکلت پیادهسازی و اجرا شده است که یکی از این برنامهها توزیع حدود ۱۰ هزار کلاه ایمنی در سطح کشور بهصورت رایگان به موتورسواران دارای بیمهنامه شخص ثالث بوده است.
حضور فعال در مدارس و مراکز علمی آموزشی سراسر کشور بهمنظور برجستهسازی و تأکید بر نقش مهم بیمه در حفاظت از آینده نوجوانان و جوانان ایران عزیز با همراهی آموزش یاران افتخاری صندوق از دیگر اقدامات صندوق بود که در توضیحات قمصریان به آنها اشاره شد.
مدیر عامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی در بخش دیگری از این گفتوگو اظهار داشت: صندوق تأمین خسارتهای بدنی بهعنوان نماد و افتخار نهادهای اجتماعی و اقتصادی انقلاب اسلامی ایران توانسته است از آسیبهای مختلف و سقوط اقتصادی و اجتماعی بسیاری از زیاندیدگان و مقصران حوادث رانندگی جلوگیری کند. در سال ۱۴۰۳ تاکنون بیش از ۵۶ هزار میلیارد ریال خسارت به ۲۰ هزار و ۴۰۷ زیاندیده پرداخت شده است و نیز از زندانیشدن یا عسروحرج بیش از ۵ هزار مقصر فاقد بیمهنامه شخص ثالث پیشگیری شده است.
قمصریان در پایان ابراز امیدواری کرد که با تأکیدات رئیسجمهور بر موضوع کاهش آسیبدیدگان حوادث رانندگی و احاطه کامل وزیر اقتصاد بر صنعت بیمه و با تحقق مسئولیتهای نهادهای مختلف در زمینه مدیریت حوادث ترافیکی و پیگیری مأموریتها، برنامه و راهبردهای اتخاذ شده، شاهد کاهش آلام شهروندان با صیانت از انفاس و داراییهای مردم عزیز کشورمان باشیم.