به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام مجتبی یزدان پرست استاد حوزه و دانشگاه در جمع دانشجویان فراگیر دومین دوره رشد و توانمندسازی ریحانه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب برگزار شد، اظهار کرد: وقتی فردی به خودشناسی میرسد در درجه اول به آنچه دارد آگاه میشود؛ بسیاری از افراد به خاطر عدم خودآگاهی دچار هزینههای زیادی در طول زندگی میشوند به این علت که ظرفیتها و نقاط قوت و ضعف خود را نشناخته و بر مبنای خطا و کوشش زندگی کردهاند.
معاون اسبق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: در فضای فرهنگی هم باید با شناخت کافی وارد عرصه شد و هرگونه فعالیت و برنامه ریزی فرهنگی باید مبتنی بر شناخت تحلیلی، عمیق، دقیق و همه جانبه از وضعیت موجود باشد. به هر میزان وضعیت موجود بیشتر و بهتر شناخته شود، امکان طراحی و اجرای مطلوب برنامهها و فعالیتهای فرهنگی مناسب، بیشتر خواهد بود.
وی اضافه کرد: مخاطبین مدیریتهای فرهنگی، انسانها هستند. شناخت انسان ها، در واقع، شناخت روحیات، نیازها، قابلیت ها، تواناییها و ویژگیهای آنان است. مراد از مخاطب شناسی، تنها شناخت شناسنامهای مخاطبان نیست گرچه اطلاع از سن و گسترهی سنی مخاطبین، نوع خانواده و اموری از این دست تا حدی راهگشای مدیران فرهنگی در طراحی و اجرای برنامههای فرهنگی است.
حجت الاسلام یزدان پرست گفت: مسیر شناخت وضعیت موجود، شناخت مشکلات و موانع نیز ضروری است. مراد از مشکلات، دشواریها و عوامل مخلّ یا مزاحم فرا روی فعالیتهای فرهنگی است که به نوعی بازگشت به موارد قبلی دارد؛ یعنی لازمهی شناخت مخاطبان، جریانات و شناسایی مشکلات و تنگناهای فرا روی کار فرهنگی نیز میباشد.
ایشان در پایان گفت:اجرای کار فرهنگی که از اهمیت بسیاری برخوردار است و البته عینیت و نمود خارجی نیز دارد، نیازمند دانش، تجربه و ذوق هنری است. به هر میزان مدیر از دانش بیشتری در حوزهی مدیریت فرهنگی برخوردار باشد و مطالعات تطبیقی داشته باشد و بیشتر بتواند از یافتههای دیگران بهرهمند گردد و نیز خود تجربه کاری مناسبی در حوزه مدیریت فرهنگی داشته باشد و به علاوه ذوق و خلاقیت کاری داشته باشد، بیشتر میتواند فعالیتها و روشهای ابتکاری و نوی را در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی به کار گیرد.