به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شهرداری تهران با گامی بلند در جهت بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی صوتی، نوسازی گسترده ناوگان حمل و نقل عمومی خود را با ورود انبوه تاکسیها و اتوبوسهای برقی آغاز کرده است. این اقدام که با تخصیص بودجه قابل توجهی همراه بوده، نویدبخش آیندهای سبزتر و پاکتر برای پایتخت ایران است. به علاوه، برنامههای گستردهتری برای واردات موتورسیکلت، ون و واگن متروهای برقی و حتی راهاندازی خطوط تراموا در دستور کار قرار دارد.
مدیریت شهری تهران با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و کاهش قابل توجه آلودگی هوا و صدا، اقدام به نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت کرده است. در این راستا، ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی مدل آیون ویپلاس، از طریق قراردادهای منعقد شده با شرکتهای معتبر چینی، وارد ناوگان تاکسیرانی تهران شدهاند.
این خودروهای شاسیبلند و لوکس، علاوه بر عدم تولید آلودگی هوا و صدا، تجربه سفر راحتتر و با کیفیتتری را برای شهروندان به ارمغان خواهند آورد. این تاکسیها در مرحله اول در محدوده طرح ترافیک به مسافران خدمات ارائه میدهند و به تدریج به دیگر مناطق تهران گسترش مییابند.
در حال حاضر، فرایند دریافت پلاک و تعیین قیمت نهایی برای واگذاری این تاکسیها به متقاضیان در حال انجام است. این اقدام نشان از عزم جدی شهرداری تهران برای جایگزینی تاکسیهای فرسوده و آلاینده با نسل جدیدی از تاکسیهای دوستدار محیط زیست دارد. شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، با اشاره به کیفیت بالای این خودروها، اعلام کرده است که ورود این تاکسیها تحولی چشمگیر در چهره حمل و نقل عمومی تهران ایجاد خواهد کرد.
شهرداری تهران در کنار نوسازی ناوگان تاکسیرانی، توجه ویژهای به بهبود و توسعه ناوگان اتوبوسرانی نیز داشته است. تاکنون ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی جدید به ناوگان اتوبوسرانی تهران افزوده شدهاند و برنامهریزیها نشان از رسیدن به تعداد ۵۰۰ دستگاه تا بهار سال آینده دارد.
این اقدام در کنار احداث چهار توقفگاه شارژ برقی در فاز اول، بستر مناسبی را برای استفاده بهینه از این اتوبوسها فراهم خواهد کرد. فرآیند واردات اتوبوسهای برقی جدید از چین آغاز شده و نخستین محموله به گمرک بندرعباس تحویل داده شده است. ورود تدریجی این اتوبوسها به تهران نشان از برنامهریزی دقیق و منسجم شهرداری برای نوسازی کامل ناوگان اتوبوسرانی دارد.
توسعه حمل و نقل عمومی برقی در تهران، موجب تخصیص بخش قابلتوجهی از بودجه شهرداری به این حوزه شده است. در برنامهریزیهای بودجهای سال ۱۴۰۴، ۵۰ درصد از کل بودجه شهرداری تهران به توسعه و بهبود زیرساختهای حمل و نقل عمومی، به ویژه ناوگان برقی، اختصاص یافته است. این سرمایهگذاری نشاندهنده اولویتبندی حمل و نقل پایدار و تلاش شهرداری برای کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از ترافیک شهری است.
توسعه حمل و نقل برقی در تهران فراتر از تاکسی و اتوبوس است. مذاکرات و قراردادهای لازم برای واردات موتورسیکلتها و ونهای برقی با کشور چین انجام شده و امید میرود که به زودی شاهد ورود این وسایل نقلیه به خیابانهای تهران باشیم. علاوه بر واردات، تلاشها برای افزایش توان تولید داخلی موتورسیکلتهای برقی نیز در حال انجام است. این برنامههای بلندمدت نشان از تعهد شهرداری به توسعه حمل و نقل پاک و پایدار در پایتخت دارد.
در کنار اقدامات گسترده در حوزه برقیسازی ناوگان حمل و نقل، خبرهای خوشی در زمینه راهاندازی خطوط تراموا در تهران به گوش میرسد. این پروژه که از مدتها قبل در دست بررسی بوده، به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد. راهاندازی خطوط تراموا، گامی مهم در جهت تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی تهران و کاهش بار ترافیکی در سطح شهر خواهد بود. این سیستم حمل و نقل با کمترین میزان آلایندگی و صدا، به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک شایانی خواهد کرد.
به طور کلی، اقدامات انجام شده توسط شهرداری تهران در زمینه نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، با تمرکز بر استفاده از خودروهای برقی، گامی بزرگ در جهت بهبود کیفیت زندگی شهروندان و حفاظت از محیط زیست برداشته است. سرمایهگذاریهای گسترده در این حوزه، نویدبخش آیندهای پاکتر و با ترافیک کمتر برای پایتخت ایران است. با توجه به هدفگذاریهای بلندپروازانه شهرداری و اقدامات در حال اجرا، میتوان به آیندهای سبز و پایدار برای تهران امیدوار بود. ورود تراموا به تهران نیز فصل تازهای را در توسعه حمل و نقل عمومی این کلانشهر رقم خواهد زد.