به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا کاظمی در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تدوین نقشه اجرایی سند تحول بنیادین با ۱۴۷ پروژه که کاملاً یک نقشه راه روشن و شفافی است، امروز در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است که ان شاءالله بتوانیم اجرا کنیم.
علیرضا کاظمی ادامه داد: تدوین نقشه اجرایی سند تحول بنیادین با ۱۴۷ پروژه که کاملاً یک نقشه راه روشن و شفافی است، امروز در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است که ان شاءالله بتوانیم اجرا کنیم.
علیرضا کاظمی گفت: توسعه عدالت آموزشی با رویکرد هم محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی هم کیفیت بخشی به فضای تعلیم و تربیت مساله مهم و از دغدغههای رئیس جمهور است دنبال میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یک اقدام خوب که در این حوزه انجام شده تدوین الگوی مدرسه تراز است که در همین شورا مصوب شد.
وی بیان کرد: این الگوی مدرسه تراز که از دستاوردهای مهم است و به کیفیت بخشی میتواند کمک بکنه امروز در حال اجراست.
کاظمی خاطرنشان کرد: از ابتدای مهر تقریبا این الگوی مدرسه تراز را داریم اجرا میکنیم و سه چهار پروژه مهم تحول آفرین منجمله تحول در برنامه درسی، تحول در ساختار و تحول در حوزههای درسی در دستور کار است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مشارکت پذیری فعالیت و محور بودن برنامه درسی از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: یکی از چالشهای اساسی نظام تعلیم و تربیت در عدم دستیابی به اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت، اشکالات اساسی است که در برنامه درسی و در ساختار نظام تعلیم و تربیت وجود دارد.
کاظمی ادامه داد: مقدم بر همه مسائل اصلاح ساختار نظام تعلیم و تربیت است، اگر نتوانیم ساختار را باز مهندسی بکنیم طبیعتاً در آن بخش هم ممکن است گیر داشته باشیم.
وی اضافه کرد: یکی از بخشهایی که خیلی مهم است یکپارچگی و جامعیت برنامه درسی است که الان نیست. الان ما مواجهیم با یک برنامه درسی داخل مدرسه که اینها کاملاً از هم گسسته است.
کاظمی اظهار کرد: بسیاری از فعالیتهای ما اصلاً هیچ ارتباطی به برنامه درسی ندارد یا اگر دارد ما نمیدانیم چه هدفی از اهداف این برنامه را برای ما محقق میکند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین ادامه داد: بحث بعدی ارزشیابی یکپارچه برنامه درسی است که الان این ارزشیابی واقعاً همه جانبه صورت نمیگیرد.
وی بیان کرد: متاسفانه صرفاً ارزشیابی ما دانشی است و این ارزشیابی دانشی باعث شده که تمرکز خانوادهها و اولویت مدیران بر حافظه و امتحان و آزمون باشد یعنی تمام هم و غم نظام تعلیم و تربیت در مدرسه همین است و برای همین ما موفق نمیشیم و امروز دچار بحرانهای هویتی و اعتقادی و بحرانهای مختلف در حوزه تربیتی شدیم؛ ما باید این اشکالات را برطرف کنیم.