فرزند ارشد شهيد مطهري گفت: شهيد مطهري مانند شهيد آويني منصفانه هر دو طرف را يعني هم دسته متحجر و هم دسته اصلاح طلبان تند رو را نقد مي كرد و در واقع خود را فداي آرمان هايش مي كرد.
به گزارش خبرنگار سياسي «خبرگزاري دانشجو»، حجت الاسلام مجتبي مطهري، فرزند ارشد شهيد مرتضي مطهري همزمان با سالروز شهادت اين شهيد بزرگوار در ديدار با اعضاي انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خطاب به دانشجويان گفت: شهيد مطهري محي الدين هستند و به تعبير حضرت امام (ره) از جمله افرادي هستند كه زنده كننده دين محسوب مي شوند.
وي با بيان اينكه شهيد مطهري براي وصل كردن انسان ها آمده بود نه جداي انداختن بين آنها، ادامه داد: فرهنگ وصل يعني پيوند زدن بين دين، سياست و ساير علوم و هر جا كه پيوند بين دين و ساير علوم گسسته شود، دين آسيب مي بيند.
مطهري به كم لطفي برخي اساتيد در مورد آثار استاد شهيد مطهري اشاره و تصريح كرد: نقد بر كتاب هاي استاد براي خلق آثار جديد منطقي است، اما هر نقدي درست و قابل قبول نيست.
فرزند شهيد مطهري به ابعاد شخصيتي شهيد مطهري اشاره كرد و بيان داشت: شهيد مطهري به هيچ وجه حاضر نبود الفاظي چون متفكر و آيت الله در خصوص ايشان استفاده شود، اين در حالي بود كه ايشان يك فيلسوف بزرگ بودند و با خون خود آثارشان را امضا مي كردند.
وي با بيان اينكه شهيد مطهري مانند شهيد آويني منصفانه هر دو طرف را نقد مي كرد و در واقع خود را فداي آرمان هايش مي كرد، اظهار داشت: شهيد مطهري در مسير حق قرار داشت؛ يعني هم دسته متحجر و هم دسته اصلاح طلبان تند رو را نقد مي كرد.
آيت الله مطهري با بيان اينكه شهيد مطهري دليل انحطاط مسلمانان را دور افتادن از علوم تجربي و پرداختن به علوم انساني و الهيات مي دانست، خاطرنشان كرد: به نظر وي مسلط بودن به همه علوم براي پيشرفت مسلمانان لازم است.
فرزنده شهيد مطهري در ادامه گفت: به عقيده شهيد مطهري اسلام فرهنگ و تمدني غني با خود آورد و اين تمدن و فرهنگ در زمان حكومت حضرت مهدي (عج) بالاتر از تمام زمان خواهد بود.
در اين ديدار سینا توكلي، دبیرسیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن قدرداني از حضور حجت الاسلام مطهري در جمع دانشجويان با طرح سوالي از وي پرسيد: در آثار شهيد مرتضي مطهري رابطه دقيقي بين عدالت و آزادي است، چطور مي توان به عدالت مطلوب رسيد، بدون آنکه آزادي قرباني آن شود؟ وي اين گونه پاسخ داد: آزادي به معناي واقعي يعني رسيدن به تفكر آزاد، اگر فردي اعتقادي به نظام ما ندارد، ولي نظام به علم او نياز دارد؛ در صورتي كه لطمه اي از جانب وي به نظام و كشور وارد نشود به منظور كثرت وحدت بايد از علم او استفاده كرد.
آيت الله مطهري در ادامه با بيان اينكه مقام معظم رهبري عامل وحدت و كثرت جامعه هستند، گفت: بايد به افراد جامعه ضمن رعايت ادب و اخلاق و پايبندي به خط قرمزهاي رهبري و نظام، اجازه داد آزادانه تفكر خود را بيان كنند؛ زيرا جامعه نيازمند عدالت و آزادي است.
وي تصريح كرد: آزادي به معني بي بند و باري و رفتارهاي حيواني كه از نظر اديان محكوم است نيست، بلكه آزادي تفكر و نو انديشي، تساهل و تسامح تطهير شده از ويژگي هاي فرهنگ و تمدن اسلامي است، بنابراين بايد در اين زمينه از افراط و تفريط پرهيز كرد.
حجت الاسلام مطهري در پاسخ به سوال يكي ديگر از دانشجويان مبني بر اينكه مهمترين توصيه شهيد مطهري براي فرزندانشان و دانشجويانش چه بود، گفت: بيداري جامعه اسلامي و برقراري حكومت الهي در سراسر جهان آرزوي شهيد مطهري بود و توصيه ايشان براي فرزندانشان شركت كردن در امور سياسي بود.
فرزند شهيد مطهري افزود: تفكر ايشان اين بود كه دانشجو بايد سياسي باشد، ولي به خاطر سياست از علم و فرهنگ كناره گيري نكند، بنابراين وظيفه دانشجو در ابتدا علم و فرهنگ و پس از آن سياست است.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه تكليف ما در مورد علوم انساني وارداتي چيست، بيان داشت: فرهنگ غرب بايد نقد شود و مردم به دردهاي اخلاقي فرهنگي غرب آشنا شوند، ولي اين به معناي دور ريختن فرهنگ غرب نيست؛ چرا كه ابتدا بايد اين فرهنگ نقد شود و سپس در مورد آن نظر داده شود.
آيت الله مطهري در ادامه با بيان اينكه نقد به معناي نفي نيست، غرب هم زشت است و هم زيبا، افزود: امام خميني (ره) در مقابل مهندس بازرگان كه براي زيباتر شدن ايران، جمهوري دموكراتيك را پيشنهاد كرد، فرمودند: « اسلام به خودي خود هم جامع است و هم زيبا»، بنابراين به هيچ وجه نمي توان مسلمان را وسيله سنجش اسلام قرار داد؛ زيرا كه انسان در اسلام محور علوم انساني است و لزوم پيشرفت اسلام پرداختن به راه وسط، حق و برقراري تعادل است.
سینا توکلی این سوال را مطرح کرد که چرا كتاب اقتصاد اسلامي شهید مطهری توزیع و انتشار خوبی نداشت و چرا مباحثي همچون ارتباط اقتصاد اسلامي با عدالت اجتماعي و رابطه عدالت اجتماعي با عدالت اقتصادي در نگاه اسلام، دقيق مورد بررسي قرار نگرفته است؟ كه فرزند شهيد مطهري پاسخ دادند: بايد امنيت اقتصادي براي سرمايه گذار محيا شود؛ عدالت اقسام مختلفي دارد كه عدالت اجتماعي از عدالت اقتصادي جدا نيست.
آيت الله مطهري ادامه داد: يكي از مشكلات كشور در حوزه اقتصاد است كه چاپ وسيع و انبوه كتب اقتصادي استاد مطهري در سال هاي آينده مي تواند در كمك به حل اين مشكل راهنما باشد.
وي افزود: امام (ره) مخالف انتشار آثار اقتصادي استاد بودند؛ چرا كه نگران بودند با نشر اين كتب شايد شخصيت والاي استاد زير سوال برود.
فرزنده شهيد مطهري اظهار داشت: خط فكري شهيد مطهري مبناي فكري جامعه اسلامي بود و همانطور كه آيت الله خامنه اي فرمودند: نبايد در آثار استاد توقف شود.
خانم ميرنظامي از اساتيد دانشگاه آزادي و عدالت در جامعه امروز را نسبت به تفكر استاد چگونه ارزيابي مي كنيد و اين وضع نسبت به سال های اول انقلاب چگونه شده است؟
وي در پاسخ به سوال دانشجويان اظهار داشت: در جامعه امروز عدالت كمرنگ شده است و رابطه جاي ضابطه را پر كرده است، بنابراين ما بايد از اخلاق در سياست پيروي كنيم تا نمونه بارز جامعه اسلامي باشيم.
ميرنظامي ادامه داد: شهيد مطهري نبود آزادي سالم و شرعي و وحدت را يكي از اموال انحطاط اسلام عنوان كردند، ولي در عين حال لفظ و محتواي آزادي را مغاير با بي بند و باري دانستند.
در ادامه دكتر دباغ، معاونت دانشجويي و فرهنگي دانشگاه نيز از دكتر سوالي پرسيدند مبني بر اينكه رفتار استاد در خانواده چگونه بود؟ كه وي در پاسخ اظهار داشت: حرف هاي ايشان هميشه هدايت گر بود و با حكمت بيان مي شد و هميشه راه را به انسان نشان مي داد.
فرزند شهيد مطهري افزود: ايشان فرزندانشان را به اجبار به كاري وا نمي داشتند و هميشه اين نكته را تذكر مي دادند كه زندگي بدون خدا ارزشي ندارد و علم بايد در خدمت به بشريت به كار گرفته شود، در غير اين صورت فاقد هرگونه ارزشي است.
سینا توکلی این نکته را یادآور شد که شهید مطهری در فرموده هایشان عنایت و لطف الهی در حق خویش را، مدیون احترام گذاشتن خود به پدر و مادر می دانست و سوال یکی دیگر از دانشجویان از وي اين بود كه با توجه به تفكر شهيد مطهري حضور زنان را در جامعه چگونه ارزيابي مي كنيد؟ كه فرزند شهيد مطهري در پاسخ به سوالات اظهار داشت: زن موجودي آسماني است كه مي تواند در تمامي زمينه هاي زندگي كارگردان باشد؛ نه عروسكي كه تنها بازي كننده يك نقش است و زن در تمامي زمينه ها مي تواند فعاليت كند، ولي اختلاط نبايد بين زن و مرد صورت گيرد و فضاي زنان از مردان بايد جدا شود و نشستن آنها در كنار هم درست نيست و دانشگاه بايد از پوشش خوب برخوردار باشد و رابطه بين دانشجويان بايد كاملا علمي باشد.
فرزند شهيد مطهري دليل در ادامه تصريح كرد: دوري جوانان از اسلام مي تواند دو دليل عمده داشته باشد: يكي ديد عميقي از اسلام ندارند و ديگر اينكه در محيط نامناسب قرار گيرند؛ در صورتي كه محيط نامناسب باشد، فرصت براي رشد در تمامي زمينه ها بخصوص در زمينه علمي وجود نخواهد داشت، مگر براي نوابغ.
آيت الله مطهري در انتهاي اين بحث به لزوم احترام دانشجويان به تمامي اساتيد اشاره كرد و بيان داشت: استاد به علامه طباطبايي و امام خميني (ره) احترام خاصي مي گذاشتند.
سینا توکلی با بیان این سوال كه مهمترین نقد شهید مطهری در آرا و عقاید دکتر شریعتی چه بود؟ كه وي پاسخ داد: استاد به دكتر شريعتي علاقه خاصي داشتند و عقيده داشتند كه ايشان مصلح اجتماعي و روشن فكر ديني است. تحصيلات دكتر شريعتي در غرب بود و مي خواست اسلام را با قالب هاي ديني جديد ترويج دهد.
وي ادامه داد: استاد مطهري مي فرمود: روشن فكري ديني بايد بر اساس نور و عرفان و حكمت باشد. فقه پويا فقط و فقط يك نوع است و آن فقه پويا و اسلامي است.
فرزنده شهيدمطهري افزود: ايراد دكتر شريعتي از نظر استاد اين بود كه ايشان در شناخت اسلام و فلسفه ضعيف بود، ولي در تاريخ و ادبيات و هنر بسيار زيبا و ارزشمند ظاهر شد. تفكر دكتر شريعتي اين بود كه جامعه به ابوذر نياز دارد، ولي شهيد مطهري معتقد بود جامعه اسلامي هم به ابوذر و هم به ابن سينا نياز دارد.
استاد مطهري با دكتر زرين كوب و مهندس بازرگان رابطه دوستانه اي داشت و معتقد بود بايد از علم آنها استفاده كرد و هم چنين ايشان معتقد بودند كه نبايد از دكتر شريعتي يك اسطوره ساخت يا استعدادهاي ايشان را ناديده گرفت.
در خاتمه جلسه با اهداي يك هديه به دكتر مطهري و گرفتن عكس يادگاري با ايشان به اتمام رسيد./انتهاي پيام/