
کاهش ۴۸ هزارنفری بیننده با افزایش ذرهبینی فروش سینما نسبت به سال گذشته / تحلیل آمار فروش هفته چهارم فرودین
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، در هفتهای که گذشت سینماهای ایران ۳۸ میلیارد تومان فروختند و ۵۴۲ هزار نفر روانه سینماها شدند. چهار فیلم اول فروش این هفته «دایناسور» به کارگردانی مسعود اطیابی، «موسی کلیمالله» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، «کوکتل مولوتوف» به کارگردانی حسین دوماری، «هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری است.
کاهش مخاطبان اما افزایش فروش
این در حالی است که سینما در آخرین هفته فروردین ماه سال گذشته-۱۴۰۳ در مجموع میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب در ۱۷ هزار سانس بود که توانست ۳۱ میلیارد و ۵۶۴ میلیون و ۵۱۳ هزار تومان فروش داشته باشد، اما امسال در پایان هفته چهارم فروردین ماه این رقم کاهش ۴۸ هزار نفری را برای امسال رقم زده است، با وجود کاهش تعداد مخاطبان، میزان درآمد سینماها رشد داشته که نشاندهنده تغییراتی در الگوی بلیتفروشی است.
یکی از دلایل اصلی رشد فروش، افزایش قیمت بلیتهای سینما نسبت به سال قبل است. هرچند تعداد مخاطبان اندکی کاهش یافته، اما درآمد کلی بیشتر شده است.
پربیننده ترین های هفته سینما
در هفتهای که گذشت فیلم سینمایی «دایناسور» موفق شد از مرز فروش ۱۰۰ میلیاردی عبور کند و وارد رقابت با فیلمهایی در سطح بالاتر شود. این فیلم در هفتهای که گذشت ۱۲ میلیارد در فروش هفتگی سینماها سهم داشت. فیلمهای «موسی کلیمالله» و «کوکتل مولوتوف» در جایگاه دوم و سوم ایستاند و جالب اینجاست که خانه چهارم جدول فروش هفتگی سینماها کماکان در اختیار «هفتاد سی» بهرام افشاری است که از سال گذشته تا کنون روی پرده سینماست و استقبال چشمگیری از آن شده است.
این هفته، رقابت میان فیلمهای پرفروش به اوج خود رسید و فیلمهای شاخصی توانستند جایگاه خود را تثبیت کنند.
فیلم سینمایی «دایناسور»؛ رکورددار
فیلم «دایناسور» به کارگردانی سید مسعود اطیابی، موفق شد از مرز ۱۰۰ میلیارد تومان فروش عبور کند و عنوان اولین فیلم ۱۰۰ میلیاردی گیشه ۱۴۰۴ را از آن خود کند. با فروش ۱۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان در این هفته، «دایناسور» همچنان صدرنشین جدول فروش است. این فیلم از زمان آغاز اکران در ۸ اسفند، تاکنون توانسته است یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مخاطب جذب کند و همچنان مورد استقبال سینمادوستان قرار دارد.
فیلم «موسی کلیمالله (ع)»؛ جایگاه دوم پرفروش ها
در رتبه دوم جدول فروش، فیلم «موسی کلیمالله (ع)» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا قرار دارد. این اثر با فروش ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در هفته اخیر، جایگاه خود را در بالای جدول تثبیت کرده و همچنان مخاطبان بسیاری را به سینماها کشانده است. فروش کل این فیلم تاکنون به ۴۷ میلیارد تومان رسیده است و با ۱۱۱ هزار نفر مخاطب در هفته گذشته، نشاندهنده میزان استقبال بالا از آثار مذهبی و تاریخی در سینمای ایران است.
«کوکتل مولوتوف» پربازیگر اما کم فروش
فیلم «کوکتل مولوتوف» ساخته حسین دوماری، با فروش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در هفته گذشته، جایگاه سوم جدول را حفظ کرده است. این فیلم که از ۱۵ اسفند روی پرده سینماها رفته است، تاکنون ۴۰ میلیارد تومان فروش داشته و توانسته توجه مخاطبان را به خود جلب کند. ۷۷ هزار نفر در هفته اخیر این فیلم را دیدهاند و استقبال از آن همچنان ادامه دارد اما با توجه به این که چهره های معروف در این فیلم بسیار هستند و امین حیایی هم پیش از اکران، نوید این را داده بود که «کوکتل مولوتف» قرار است رکورد فروش سینماها را بشکند انتظارات از این فیلم بسیار بالا رفته و این آمار فروش از این فیلم راضی کننده نیست!
فیلم «هفتاد سی» از سال قبل تا این هفته
فیلم سینمایی «هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری اکران خود را از ۷ آذر آغاز کرده است در جایگاه چهارم قرار دارد که این هفته ۳ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان فروش داشته است. با ۴۹ هزار نفر مخاطب در هفته اخیر، این فیلم توانسته بالاتر از آثار دیگری مانند «پسر دلفینی ۲» و «رها» قرار بگیرد. نکته قابل توجه درباره این فیلم فروش کل آن است که به ۳۵۷ میلیارد تومان رسیده است، رقمی که نشان میدهد این اثر از محبوبترینهای گیشه سال بوده است.
روزهای نیمبها بر فروش سینمای ایران در هفته چهارم فروردین ۱۴۰۴چه تاثیری داشتند؟
فروش فیلمهای سینمایی در روزهای نیمبها، یکی از عوامل مهمی است که بر میزان استقبال مخاطبان و درآمد گیشه تأثیر میگذارد. بررسی میزان فروش فیلمهای پرفروش در این روزها نشان میدهد که برخی آثار توانستهاند سهم قابلتوجهی از درآمد خود را به این روزها اختصاص دهند، در حالی که برخی دیگر عمدتاً در روزهای عادی فروش داشتهاند.
فیلمهای صدرنشین این هفته، شامل «دایناسور»، «موسی کلیمالله»، «کوکتل مولوتوف» و «هفتاد سی»، در روزهای نیمبها با کاهش قیمت بلیت، توانستهاند توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند.
میزان فروش در این روزها بستگی زیادی به ژانر فیلم، میزان تبلیغات و مدت زمان اکران دارد. فیلمهای تاریخی و اجتماعی-کمدی مانند «موسی کلیمالله» و «کوکتل مولوتوف» توانستهاند درصد بیشتری از فروش خود را در این روزها به دست آورند، در حالی که فیلمهای کمدی و پرفروش مانند «دایناسور» همچنان عمده فروش خود را در روزهای عادی حفظ کردهاند.
دایناسور
با فروش ۳ میلیارد تومان در روزهای نیمبها، سهمی نزدیک به ۳٪ از کل درآمد ۱۰۱ میلیارد تومانی خود را در این روزها به دست آورده است. این نشان میدهد که این فیلم همچنان در روزهای عادی نیز محبوب بوده و تنها بخشی از مخاطبان ترجیح دادهاند آن را با هزینه کمتر ببینند.
موسی کلیمالله
این فیلم با فروش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در روزهای نیمبها، حدود ۴.۷٪ از فروش ۴۷ میلیارد تومانی خود را از این روزها به دست آورده است. این موضوع نشاندهنده میزان استقبال بالاتر مخاطبان از فیلمهای مذهبی و تاریخی در روزهای با قیمت پایینتر است.
کوکتل مولوتوف
فروش ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی این فیلم در روزهای نیمبها معادل ۳.۲٪ از کل درآمد ۴۰ میلیارد تومانی آن است. این رقم نشان میدهد که مخاطبان فیلمهای اجتماعی و درام همچنان مایل به تماشای آن در روزهای نیمبها هستند، اما بخش عمده فروش در روزهای عادی رخ داده است.
هفتاد سی
این فیلم با فروش ۸۴۴ میلیون تومان در روزهای نیمبها، کمترین سهم را از فروش نیمبها میان فیلمهای پرفروش داشته است. با توجه به فروش کل ۳۵۷ میلیارد تومانی فیلم، سهم فروش نیمبها کمتر از ۰.۲٪ بوده است که نشان میدهد بیشتر مخاطبان آن را در روزهای عادی ترجیح دادهاند.