آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۵۸۲۹۴

سه‌هزار و ۳۰۰ کامیون کالا از گمرک شهید رجایی ترخیص شد

معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران از ترخیص سه هزار و ۳۰۰ کامیون کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس در دو روز اخیر خبر داد.
سه‌هزار و ۳۰۰ کامیون کالا از گمرک شهید رجایی ترخیص شد

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ابراهیم نقدی معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران در گفتگوی تلویزیونی در خصوص گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس اظهار کرد: اولویت اصلی تیم مدیریتی گمرک ضمن دلجویی از همکاران مصدوم در این حادثه، راه‌اندازی تمامی رویه گمرکی بود، اما باتوجه‌به اینکه این بندر مربوط به منطقه ویژه اقتصادی است، بر اساس قوانین و مقررات موضوعه محدوده مناطق ویژه اقتصادی خارج از قلمرو گمرکی است و مقررات مربوط به خود منطقه حاکم است و مستند به قوانینی متعدد ازجمله تبصره ۲ ماده ۱۸ قانون امور گمرکی، ماده ۲۰ منطقه ویژه اقتصادی نگهداری و انبار خارج از حیطه گمرک است و گمرک تنها امور تشریفات را به عهده دارد.

وی با بیان اینکه همکاران ما اکنون در گمرک بندر شهید رجایی در حال خدمت‌رسانی هستند، تصریح کرد: در دو روز اخیر سه هزار و ۳۰۰ کامیون کالا از این گمرک ترخیص شده است. البته دغدغه اصلی انجام فرایند‌ها بود که خوشبختانه به‌منظور عدم وقفه در امورات، باوجود سامانه‌های الکترونیکی در گمرک و استقرار همکاران در ساختمان‌های همجوار و گمرک شهید باهنر، توانستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن کلیه فرایند‌های گمرکی را به حالت عادی برگردانیم.

نقدی به دلایل رسوب کالا‌ها در گمرکات اشاره کرد و افزود: این موضوع، یک دغدغه‌ای است که باید جدی و ریشه‌ای آسیب‌شناسی و درمان شود. در انجام فرایند‌ها سه رویه اصلی واردات، صادرات و عبور (ترانزیت) وجود دارد که در صادرات و عبور فرایند‌ها با سهولت و سرعت قابل‌قبولی در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه باید بین رسوب، ماندگاری و اطاله فرایند ورود کالا تفاوت قائل شویم، بیان کرد: رسوب زمانی مصداق پیدا می‌کند که کالا وارد بنادر شده، اما قابلیت ترخیص به علت عدم اخذ مجوز‌های اولیه و قانونی را ندارد، برای ورود کالا به جهات مختلف سلامت مردم، ایمنی جامعه و کنترل‌های قانونی مستلزم اخذ مجوز از سوی مراجع اصلی و کنترلی است. برخی کالا‌ها مجوز اولیه را دارند، اما مجوز‌های مربوط به ترخیص که لازمه ورود، مصرف یا ترخیص است را ندارند.

معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران با عنوان اینکه عوامل مختلفی در ماندگاری یا طولانی‌شدن فرایند‌ها وجود دارد، گفت: تعدد مراجع تصمیم‌گیر و مقرره گذار در این حوزه، تعدد قوانین و مقرراتی که جنبه تهدیدی و محدودیتی برای واردات پیش‌بینی‌شده و متمرکز شدن اکثر کنترل‌ها به زمان ترخیص و خروج کالا که بسیاری کشور‌ها از این مرحله عبور کردند به طوری که درگذشته اکثر کشور‌های دنیا به‌عنوان یک مرجع وصول درآمد بودند، اما اکنون به‌عنوان سازمان و مرجع نظارتی کنترلی بر واردات هستند، اما در ایران متأسفانه همچنان اکثر کنترل‌ها به زمان ترخیص متمرکز می‌شوند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار