آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۵۹۳۲۸

کارگردان «بچه مردم»: فیلم‌سازی فرمول واحد ندارد

محمود کریمی پس از اکران ویژه اولین فیلمش در جشنواره فیلم ۱۰۰، در نشست پرسش و پاسخ با سینماگران جوان، درباره تجربه ساخت «بچه مردم» و نحوه فیلم‌ساز شدنش توضیح داد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمود کریمی کارگردان فیلم سینمایی «بچه مردم» که در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب ۳ جایزه شده بود، با حضور در نشست پرسش و پاسخ با فیلم‌سازان جوان که در حاشیه جشنواره فیلم ۱۰۰ و پس از اکران این فیلم برگزار شد گفت: آقای یوسف اصلانی به من گفت سال‌هاست می‌خواهد درباره شهیدان بهزیستی کاری بکند. با همسرم روی آن سوژه تحقیق کردیم، کمک گرفتیم و بعد طرح یک صفحه‌ای فیلم را با عوامل مطرح کردیم.

کریمی بیان کرد: چرا باید فیلمی درباره مسائل محترمی مانند شهدا فیلم بسازیم ولی هیچ کس نبیند؟ اساساً باید یادمان باشد که سینما به مخاطب زنده است و این که فیلمی بسازیم که علیرغم دارا بودن محتوای محترم، دیدنی نیست، به معنای یک شکست کامل است و اسمش دیگر سینما نیست؛ چون سینما به مخاطب زنده است. در فیلم بچه مردم هم باید کاری می‌کردیم که تماشاچی دوست داشته باشد آن را ببیند؛ و ترکیب این موضوع با محتوا و داستان ما که از قضا تلخ و گزنده هم بود کار پیچیده‌ی این پروژه بود. باید بدانیم که سینما بدون مخاطب پول حرام کردن است و به هیچ دردی نمی‌خورد.

کارگردان فیلم سینمایی «بچه مردم» تصریح کرد: راستش را بخواهید من دلیل این همه سیاهی و تلخی برخی آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی را نمی‌فهمم. نمایش این همه خشونت واقعا چه دلیلی دارد؟ قرار است نتیجه این آثار در جامعه چه چیزی باشد؟ من هیچوقت چنین نگاهی را نفهمیده‌ام و خودم هم هیچوقت مشتری چنین آثار تلخ و گزنده‌ای نبوده و نیستم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پیش از کارگردان شدن چگونه امرار معاش می‌کردید، توضیح داد: من همیشه دوست داشتم کارگردان یک فیلم سینمایی بلند باشم و با توجه به حضورم از نوجوانی در سینما فکر می‌کردم این رویا چندان دور از ذهن نباشد. ولی هرچه جلوتر آمدیم این اتفاق نمی‌افتاد. وقتی پیش دانشگاهی بودم و سودای کارگردان شدن داشتم پیشنهاد عکاسی و تهیه یک پروژه صنعتی را قبول کردم تا از آن طریق پول دانشگاهم را تهیه کنم و همین آغاز راهی شد که من تا سال‌ها از طریق تهیه چنین مستند‌هایی امرار معاش می‌کردم. تا آن که به گروه آقای محمدرضا شهیدی فرد اضافه شدم و برای برنامه «مردم ایران سلام» و «پارک ملت» آیتم ساختم و بعد هم که خندوانه پیش آمد که من کارگردان بیرون از استودیوی آن شدم.

کارگردان «بچه مردم» ادامه داد: همه آن کار‌ها را با دغدغه مالی انجام می‌دادم تا بعد بتوانم روزی فیلمم را بسازم، اما هیچ وقت به ثبات مالی نرسیدم و هیچ تهیه‌کننده‌ای را هم پیدا نمی‌کردم. البته راستش را بخواهید این مشکل برای خیلی‌های دیگر هم وجود دارد و برای خودم من هم هنوز حل نشده و باید دنبال تهیه‌کننده بگردیم.

کریمی در توضیح میزان تاثیرگزاری مسائل مختلف در کارگردان شدن خود، گفت: تیزر‌ها و کار‌های کوتاهی که ساختم، در موجز گفتن، غافلگیر کردن و همه موارد به من کمک ویژه کرد. تیزر‌های فرهنگی زیادی ساختم و همیشه در معرض این بودم که باید در ۴۰ یا ۵۰ ثانیه شروع، شخصیت پردازی کاراکتر، اوج و پایان و در نهایت نتیجه را بگنجانم. این موضوع باعث می‌شد وقت تلف نکنم و همان جایی که نیاز دارم را در تصویر بیاورم. این سبک از کار ناخودآگاه به ما یاد داده بود که برای زدن حرفتان بجنبید. خصوصا در روزگاری که همه سر‌ها در موبایل است کسی حوصله ندارد ۹۰ دقیقه پای یک فیلم کند و دارای قسمت‌های اضافی بنشیند

وی ادامه داد: به این فکر کردیم که دغدغه این کاراکتر‌ها چه چیزی می‌تواند باشد. برجسته‌ترین موضوع، بحران هویت بود. به نظرمان مهم‌ترین چیزی که آدم را رها نمی‌کند موضوع هویت است و حس کردیم برای بچه‌های بهزیستی این امر، موضوعیت زیادی دارد.

این فیلم‌ساز سینما همچنین بیان کرد: واقعا برای فیلم‌ساز شدن هیچ فرمول واحدی وجود ندارد و اگر هم داشته باشد من آن را کشف نکردم. برادرم تهیه‌کننده است ولی هیچ وقت جور نشد که کار مرا انجام دهد، چون سینما جای خشنی است و بازی در خشن‌ترین حالت ممکن است و حتی ممکن است به کارگردان هم می‌گویند سر جایت بنشین تا صدایت کنند. البته حق هم دارند، چون حرف ده‌ها میلیارد تومان پول وسط است. چرا باید یک تهیه کننده این همه پول را دست ما بدهد؟

کریمی ادامه داد: برای این که بتوانید در این مسیر موفق باشید باید یک دنده و پوست کلفت باشید. شاید جایی برای خودتان شب‌ها گریه کنید و از نشدن‌های مکرر و متوالی به خدا پناه ببرید ولی اگر این مسیر را دوست دارید باید اینها را تحمل کنید.

وی همچنین به فیلم‌سازان جوان توصیه کرد: سعی کنید در کارتان متمایز باشید. وقتی حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشید موفق می‌شوید وگرنه چرا باید در کنار این همه کارگردان دیگر به چشم بیایید؟ چیزی که می‌تواند باعث شود شما دیده شوید همین تمایز و تفاوت با بقیه است. وقتی حرفی برای گفتن داشته باشید هم موفق می‌شوید هم کارهایتان دیده می‌شود.

کارگردان فیلم سینمایی «بچه مردم» در پایان گفت: ایجاز گویی و مختصر حرف زدنی که از دل تولیدات کوتاه برای من شکل گرفت کمک زیادی به موفقیت بچه مردم کرد؛ و یک کارگردان باید بداند در این روزگار که حوصله‌ی همه آدم‌ها به خاطر شبکه‌های اجتماعی کم شده باید ثانیه به ثانیه اضافات فیلم خود را حذف کند تا فیلم دیدنی‌ای تحویل دهد.

گفتنی است، نمایش فیلم سینمایی و نشست‌پرسش و پاسخ با کارگردان اثر، امشب با حضور رسول صدرعاملی و نمایش فیلم «زیبا صدایم کن» در چهاردهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ ادامه خواهد یافت.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار