آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۶۳۹۶۱
دبیر علمی همایش ملی «تجارب مسئولیت اجتماعی در ایران» عنوان کرد

نداشتن دستاورد به‌معنای ایستایی و نابودی هر شرکت سازمان و نهادی است

دبیر علمی همایش ملی «تجارب مسئولیت اجتماعی در ایران» با بیان این‌که نداشتن دستاورد به‌معنای ایستایی و نابودی هر شرکت سازمان و نهادی است، گفت: در دنیای امروز جامعه به‌شدت رو به تغییر است و سرعت تغییر آن با گذشته قابل مقایسه نیست.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، غلامرضا غفاری امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ در مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی «تجارب مسئولیت اجتماعی در ایران» در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با بیان این‌که تغییرات از سطح خانواده شروع و تا محله، ناحیه، شهر و استان و کشور ادامه دارد، اظهار کرد: چنان‌چه تغییر را نپذیریم به ایستایی دچار می‌شویم که مطلوب هیچ مجموعه‌ای نیست.

وی با بیان این‌که در گذشته دستاورد ماحصل تلاش یک یا دو مجموعه بوده است، افزود:، اما امروز برای رسیدن به دستاورد نیازمند مشارکت همه مجموعه‌ها هستیم و آن‌چه این سهیم بودن را رقم می‌زند چیزی جز مسئولیت اجتماعی نیست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که سال ۲۰۰۵ سال مسئولیت اجتماعی نامگذاری شد، گفت: قرن ۲۱ هم قرن مسئولیت اجتماعی در نزد عالمان و کارگزاران اجتماعی شناخته می‌شود و مسئولیت اجتماعی از دغدغه‌های مهم در سطوح مختلف است این امر مهم کنشگری مضاعف داوطلبانه، جمعی، بخردانه و واقع‌گرایانه را می‌طلبد.

غفاری تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی موجبات ایجاد سرمایه اجتماعی در جوامع مختلف شده و باعث رشد و توسعه فراوان فرهنگی و اجتماعی این جوامع خواهد شد. آنچه که امروز مطرح می‌شود، نگاه تجمیعی نسبت به مسئولیت اجتماعی است و لذا چنین نگاهی در درون خود نگاهی فراگیر را می‌طلبد و نیازمند این است که همایش‌های مختلفی برگزار شده و هم‌اندیشی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

امروز گفتمان و صنعت مسئولیت اجتماعی مطرح است

دبیر همایش ملی مسئولیت اجتماعی در ایران گفت: امروزه در قرن ۲۱ صحبت از گفتمان و صنعت مسئولیت اجتماعی است. البته این صنعت بدین معناست که مسئولیت اجتماعی در وجه نظری و کرداری در دستور کار عالمان اجتماعی و مدیران حوزه‌های مختلف یک جامعه قرار دارد، از این‌رو در این زمینه با مفهومی وسیع سروکار داریم.

وی با بیان این‌که فراخوان این همایش در آبان‌ماه سال گذشته منتشر شد، گفت: طی فرصتی که درنظر گرفته شده بود، ۷۹ چکیده مقاله دریافت شد که در نهایت به ۳۷ مقاله کامل انجامید که تعداد ۲۴ مقاله از این تعداد طی دو روز همایش ارائه شده و ۱۳ مقاله نیز به صورت پوستر چاپ شده است. برای این‌که این همایش از غنای بیشتری برخوردار باشد، هفت پیش‌نشست نیز به صورت ویژه برای همایش برگزار شد.

غفاری یادآور شد: طی دو روز برگزاری همایش نیز ۱۲ نشست تخصصی برگزار خواهد شد که در هر کدام از این نشست‌ها صاحب‌نظران حوزه مسئولیت اجتماعی نسبت به ارائه مطالب تخصصی خود اقدام می‌کنند.

مسئولیت اجتماعی حوزه‌ای مهم در زمینه رفع فقر، اشتغال و همکاری‌های اجتماعی است

در ادامه مراسم جمال رحیمیان، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران گفت: پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی تهران چند ماهی است که درگیر بحث مسئولیت اجتماعی شده است. مسئولیت اجتماعی حوزه‌ای بسیار مهم و در عین حال خطیر و البته پرخطر است. مسئولیت اجتماعی حوزه‌ای بسیار مهم در حوزه رفع فقر، اشتغال، همکاری‌های اجتماعی و ... است و از این‌رو جهاد دانشگاهی به‌صورت ویژه به این حوزه پرداخته است.

وی اظهار امیدواری کرد که با تلاش نهاد‌ها و شرکت‌های مختلف، این همایش در دوره‌های بعدی با توسعه و رونق بسیار بیشتری برگزار شود و پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی باید به جایی برسد که موتور پیشران حرکت در حوزه‌های اجتماعی به‌ویژه مسئولیت اجتماعی باشد.

نخستین همایش ملی «تجارب مسئولیت اجتماعی در ایران» به همت پژوهشکده مطالعات و توسعه جهاد دانشگاهی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران به‌همراه نمایشگاه جانبی در محوطه دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

«بازاندیشی و ایضاح مفهومی- نظری مسئولیت اجتماعی در عرصه‌های مختلف»، «دانشگاه و مسئولیت اجتماعی»، «محیط زیست و مسئولیت اجتماعی» و مسئولیت اجتماعی پایداری از عنوان‌های نشست‌های تخصصی این همایش ملی است.

از دیگر عنوان‌های این همایش ملی می‌توان به صنعت نفت و مسئولیت اجتماعی، فن‌آوری‌های نوین و مسئولیت اجتماعی و صنعت معدن و مسئولیت اجتماعی، «گزارش‌دهی پایداری»، «روایت‌هایی از مسئولیت اجتماعی»، «حوزه آب و مسئولیت اجتماعی» و «فرهنگ، آموزش و ترویج مسئولیت اجتماعی» اشاره کرد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار