آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۶۷۱۲۹
مدیر پروژه انتقال سهمیه بنزین در گفتگو با SNNTV:

سوختگیری با کارت بانکی انجام خواهد شد/ میزان سهمیه و نرخ سوخت ثابت می‌ماند+فیلم

مهدی ساسانی گفت: در طرح حذف کارت سوخت، میزان سهمیه سوخت و نرخ آن تغییری نخواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهدی ساسانی مدیر پروژه انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی صاحبان خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی دانشجو گفت: در طرح حذف کارت سوخت، میزان سهمیه سوخت و نرخ آن تغییری نخواهد کرد. قانون به‌صراحت اعلام کرده است که تنها باید استفاده از کارت سوخت حذف شده و به‌جای آن، کارت‌های بانکی افراد برای سوخت‌گیری مورد استفاده قرار گیرد. در چارچوب این طرح، تنها شیوه سوخت‌گیری تغییر می‌کند و سایر شرایط بدون تغییر باقی می‌ماند.

 

او ادامه داد: شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای اجرای این طرح، روش‌های مختلفی را مورد بررسی قرار داده و در حال پیگیری است. هر یک از این روش‌ها دارای پیچیدگی‌ها و هزینه‌های خاص خود هستند که باید در نظر گرفته شوند.

 

وی افزود: برخی از افراد حاضر در شرکت پالایش و پخش عنوان کرده‌اند که اجرای این شیوه جدید به آنها کمک خواهد کرد تا قانون را به‌طور کامل و مؤثر اجرا کنند. از نظر آنها، این تغییر صرفاً در راستای تبعیت از قانون و بهبود فرآیند عرضه سوخت انجام می‌گیرد.

 

کد ویدیو

 

ساسانی بیان داشت: در صورت هک شدن نرم‌افزار آنلاین «سوخت من»، جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که سرور‌های پشتیبان برای این سامانه در نظر گرفته شده‌اند. این سرور‌ها به‌محض بروز هرگونه حمله سایبری یا اختلال، وارد مدار می‌شوند و امکان دسترسی به خدمات را فراهم می‌کنند. به این ترتیب، روند سوخت‌گیری به هیچ عنوان متوقف نخواهد شد و اختلالی در ارائه خدمات به مردم ایجاد نمی‌شود.

 

او تشریح کرد: موضوع پدافند غیرعامل نیز به‌طور ویژه بر این نکته تأکید دارد که سامانه توزیع سوخت کشور باید به‌گونه‌ای طراحی و اجرا شود که در هر شرایطی، از جمله در زمان وقوع حملات سایبری یا بحران‌های احتمالی، روند سوخت‌رسانی متوقف نشود و شبکه عرضه سوخت پایدار باقی بماند.

 

کد ویدیو

 

وی اضافه کرد: این سامانه برای مدیریت و عرضه بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی طراحی شده و قابلیت استفاده در این حوزه‌ها را دارد. با این حال، برای حامل‌های انرژی دیگر مانند برق و گاز کاربردی ندارد و در این موارد از سامانه‌های مجزایی استفاده می‌شود.

 

مدیر پروژه انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی صاحبان خودرو گفت: اینکه سامانه مذکور برای کدام یک از فرآورده‌های نفتی به کار گرفته شود، به تصمیم دولت بستگی دارد. دولت با توجه به سیاست‌های انرژی، نیاز‌های کشور و الزامات اجرایی، تعیین می‌کند که این سامانه در چه حوزه‌هایی مورد استفاده قرار گیرد و چه نوع سوخت‌هایی را تحت پوشش قرار دهد.

 

کد ویدیو

 

او در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر هیچ الزامی وجود ندارد که فرد برای استفاده از سامانه سوخت، حتماً یک حساب بانکی مشخص یا متعلق به یک بانک خاص داشته باشد. روند به‌گونه‌ای پیش رفته که محدودیتی از نظر بانک عامل وجود ندارد و حرکت به سمت حذف انحصار بانکی صورت گرفته است.

 

وی همچنین گفت: با این حال، نکته مهم این است که حساب بانکی مورد استفاده برای اتصال به سامانه سوخت باید به نام صاحب خودرو باشد. این الزام برای حفظ هماهنگی میان اطلاعات خودرو و مالک حساب بانکی اعمال شده است.

 

ساسانی توضیح داد: علاوه بر این، امکان واگذاری فرآیند سوخت‌گیری به دیگران نیز فراهم شده است. اعضای خانواده یا هر فرد دیگری که صاحب خودرو صلاح بداند، می‌تواند با استفاده از کارت بانکی ثبت‌شده اقدام به سوخت‌گیری کند. این انعطاف در استفاده، سهولت بیشتری را برای مالکان خودرو فراهم می‌کند.

 

کد ویدیو

 

او گفت: در مرحله نخست اجرای این طرح، توافق شده که یک جایگاه سوخت به‌طور کامل در شهر تهران در اختیار گرفته شود. این جایگاه قرار است ظرف یک هفته آینده تحویل داده شود تا اجرای آزمایشی طرح در آن آغاز گردد. بر اساس این برنامه‌ریزی، جایگاه مورد نظر برای مدت زمانی مشخص در اختیار خواهد بود تا پس از پایان مرحله آزمایشی، زمینه برای گسترش و اجرای سراسری طرح در کل کشور فراهم شود.

 

وی تأکید کرد: اجرای این فرآیند به‌صورت ناگهانی و یک‌باره امکان‌پذیر نیست. این طرح نیازمند زمان، بررسی‌های دقیق و هماهنگی‌های لازم است و به همین دلیل، روند اجرای آن به‌صورت تدریجی و با آرامش پیش خواهد رفت.

 

کد ویدیو

 

مدیر پروژه انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی صاحبان خودرو ادامه داد: در طراحی این طرح، سه اصل اساسی مدنظر قرار گرفته است. نخستین اصل، تسهیل فرآیند سوخت‌گیری و کاهش مدت زمان آن بوده است. هدف این بوده که افراد بتوانند با سرعت و سهولت بیشتری عملیات سوخت‌گیری را انجام دهند و معطلی در جایگاه‌ها به حداقل برسد.

 

او تشریح کرد: دومین اصل، موضوع اعمال حاکمیت و قاعده‌گذاری است. این طرح با هدف ایجاد چارچوب‌های روشن و قابل نظارت در زمینه توزیع سوخت طراحی شده تا نظارت و مدیریت بهتری از سوی نهاد‌های مسئول صورت گیرد.

 

ساسانی در نهایت گفت: اصل سوم نیز مسئله شفافیت است. با اجرای این طرح، به دلیل اتصال فرآیند سوخت‌گیری به حساب بانکی و اطلاعات هویتی افراد، شفافیت قابل توجهی ایجاد می‌شود. در شیوه فعلی، اطلاعات دقیقی در دست نیست و مشخص نیست چه کسی در حال سوخت‌گیری است، اما با اجرای روش جدید، این ابهام برطرف خواهد شد و رصد دقیق‌تری ممکن می‌شود.

 

کد ویدیو
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار