آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۶۸۰۶۹
‍ مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تشریح کرد

حرکت به‌سوی تمدن نوین اسلامی با نقشه راه فرهنگی وزارت علوم

‍ مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اولویت‌های راهبردی اداره‌کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی را تشریح کرد.
حرکت به‌سوی تمدن نوین اسلامی با نقشه راه فرهنگی وزارت علوم

 به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در جریان شصت‌وششمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور، مصطفی باقری خلیلی، از تبیین اولویت‌های راهبردی این اداره‌کل در راستای تحقق اهداف فرهنگی آموزش عالی خبر داد.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر لزوم بازنگری در مسیر حرکت فرهنگی دانشگاه‌ها، محور‌های کلیدی و راهبردی را به‌عنوان اولویت‌های اصلی اداره‌کل پشتیبانی برشمرد که به‌صورت ویژه در برنامه‌های سال جاری دنبال خواهند شد.

وی نخستین محور را «قرآن راه و رسم زندگی» یاد کرد و در تشریح این محور تاکید کرد: جایگاه قرآن در ترسیم سبک زندگی اسلامی و افزایش معرفت، جایگاهی بسیار محوری و رفیع است.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه سخنان خود دومین محور را «تجربه ایران» معرفی کرد و گفت: سعی خواهیم داشت امکان تجربه ایران را برای دانشجویان فراهم کنیم و از نزدیک آنها را با آداب و سنن و فرهنگ مناطق سراسر کشور آشنا کنیم.

«جهت‌دهی فعالیت‌های فرهنگی به سوی فناوری و نوآوری» اولویت بعدی اعلام‌شده از سوی مدیرکل پشتیبانی بود که باقری خلیلی در این باره گفت: ارتباط میان فعالیت‌های فرهنگی با زیست‌بوم فناوری و نوآوری باید تقویت شود. دانشگاه‌ها باید بستری برای خلق ایده‌های نوآورانه در حوزه فرهنگ باشند و دانشجویان را از مصرف‌کننده صرف به کنشگران فعال فرهنگی بدل کنند.

وی در ادامه به «حکمرانی داده‌محور در حوزه فرهنگی» اشاره کرد و افزود: برای تصمیم‌سازی بهتر، به داده‌های دقیق، به‌روز و یکپارچه نیاز داریم. سامانه جامع فرنما با قابلیت‌های متنوع از جمله فرنامه دانشجو، این ظرفیت را فراهم کرده تا تحلیل و پایش فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان به‌صورت هدفمند انجام گیرد.

از دیگر اولویت‌های اعلام‌شده، «افزایش میزان تصدی‌گری گروه‌های دانشجویی در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها» بود که مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره آن تصریح کرد: مدیریت برنامه‌های فرهنگی باید به‌تدریج به سمت گروه‌های دانشجویی واگذار شود تا حس مالکیت، مسئولیت‌پذیری و خلاقیت در میان آنان تقویت شود.

وی همچنین بر «تقویت هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی» به‌عنوان یکی از ارکان اصلی برنامه‌های فرهنگی تأکید کرد و افزود: هویت‌سازی فرهنگی در دانشگاه‌ها باید عمیق، پیوسته و بر پایه آموزه‌های اصیل تمدن ایرانی-اسلامی باشد.

انسجام‌بخشی به بازدید‌های علمی، صنعتی، گردشگری و فرهنگی دیگر محور مورد تأکید در این نشست بود که باقری خلیلی درباره آن اظهار کرد: این فعالیت‌ها تحت عنوان پویش ملی دانشگرد اجرا خواهند شد.

مدیرکل پشتیبانی وزارت علوم همچنین به اهمیت تقویت فعالیت‌های هنری دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: هنر، زبان گویای فرهنگ است و به ابزاری برای انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند.

در نهایت، «تقویت مشارکت دانشجویان در فرآیند تصمیم‌سازی‌های فرهنگی» از دیگر سیاست‌های کلیدی این اداره‌کل عنوان شد.

باقری خلیلی خاطرنشان کرد: دانشجویان باید نه‌فقط در اجرا، بلکه در طراحی، ارزیابی و بازنگری برنامه‌های فرهنگی نقش داشته باشند. این مشارکت تضمین‌کننده پویایی و کارآمدی فعالیت‌های فرهنگی خواهد بود.

وی در پایان نیز با تأکید بر لزوم نگاه بلندمدت و تمدن‌ساز در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی دانشگاه‌ها، تصریح کرد: تمامی این اولویت‌ها در راستای تحقق اهداف کلان بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی طراحی شده‌اند. بیانیه‌ای که رهبر معظم انقلاب در آن، جوانان را محور تحول، پیشرفت و خودسازی فردی و اجتماعی دانستند. بر همین اساس، دانشگاه و زیست‌بوم فرهنگی آن، جایگاه کلیدی در مسیر حرکت به‌سوی تمدن نوین اسلامی دارد و اداره‌کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی، وظیفه دارد زیرساخت‌های لازم برای این نقش‌آفرینی را فراهم آورد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار