
طهرانچی: ساختارهای پایدار انقلاب اسلامی پس از پیروزی، میراث ماندگار امام خمینی است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد امروز در حسینیه جماران گفت: فرصتی فراهم شد تا در این حسینیه عزیز که برای ما یادآور خاطرات بسیاری است، چند لحظهای در خدمت شما باشم. واقعیت این است که نگاه به امام از دو منظر شکل میگیرد: برای ما که حیات و زندگیمان را مدیون او هستیم، سال ۵۷ نوجوانی ۱۳ ساله بودیم که دوران رشد خود را در سایه این بزرگمرد تجربه کردیم. امام برای ما امام زندگی است؛ اما جوانانی که در سه دهه اخیر متولد شدهاند و امروز در این مجلس حضور دارند، امام برایشان شخصیتی تاریخی است؛ بنابراین نیاز است تا آنانی که امام را درک کردند، بیشتر درباره او بگویند و بشنویم از مردی که در تاریخ ایران بینظیر است.
وی در ادامه بیان کرد: اولین سوالی که میخواهم پاسخ دهم این است: آیا انقلاب اسلامی محدود به یک نسل بود؟ آیا خواسته یک نسل خاص بود یا امری فراتر و عمیقتر بود؟ دقت کنید که مردم ایران مردمی تمدنخواه و آزادهاند؛ هرگز مستعمره مستقیم نبودهاند، حتی زمانی که خارجیها از طریق سفارتخانههایشان به حکام دستور میدادند، باز هم ایران به طور مستقیم مستعمره نشده بود. دلیلش این است که مردم ایران مردمی بزرگمنش، آزاده و تمدنخواه هستند.
طهرانچی گفت: آنچه در انقلاب اسلامی رخ داد، محدود به دوره تاریخی سالهای ۴۲ تا ۵۷ نبود؛ بلکه تلاش مستمر مردم ایران برای خروج از نظام شاهنشاهی بود. مردم ایران که پیشرفتخواه و تمدنطلباند، به این نتیجه رسیدند که حکومتی که صرفاً بر اساس نسب و وابستگی فامیلی شکل میگیرد و جوانی شایسته را کنار میگذارد، شایسته آنها نیست. این جریان، ادامه انتخابی بود که از زمان قائممقام فراهانی شروع شد، در دوره امیرکبیر سرکوب شد، در دوران مشروطه به نتیجه نرسید و نهایتاً در انقلاب اسلامی به ثمر نشست. پس انقلاب یا جمهوری اسلامی صرفاً خواسته یک نسل یا یک دوره کوتاه نبود، بلکه تلاشی مستمر و پیوسته در تاریخ بزرگ ایران بود که به رهبری تحولآفرین نیاز داشت.
وی در ادمه خاطرنشان کرد: مردم ایران سالها انتظار آمدن رهبر تحولی جامع و آگاه را کشیدند؛ آمدن و رفتنها زیاد بود تا اینکه امام خمینی (ره) آمد؛ رهبری که تمام ویژگیهای تحولآفرینی را داشت و خواست مردم ایران را به ظهور رساند؛ بنابراین انقلاب اسلامی محصول خواست یک نسل یا یک دوره خاص نیست، بلکه ریشهای عمیق در تحولخواهی مردم بزرگ ایران دارد. یکی از نکات مهم در این تحولات، خود تحول است. وقتی به آیات قرآن مانند آیه شریفه سوره حج نگاه میکنیم، خداوند زنده شدن زمین پس از مردگی را مثال میزند برای عاقلان و اندیشمندان. این زنده شدن، دارای سه مرحله است: اهتزاز، رشد و نمو. آنچه در بهمن ۵۷ رخ داد، زنده شدن و جوش و خروش مردم بود. امام در ایجاد این حرکت هنری بینظیر داشت. آن زمان خبری از شبکههای اجتماعی و موبایل نبود؛ اعلامیهها تکثیر محدود داشتند، اما امام از سال ۴۲ تا ۵۷ شبکهای گسترده ساخت که همه مردم ایران را دربرمیگرفت. اعلامیههای ایشان از نجف، پاریس و نقاط دیگر در کمتر از چند ساعت به سراسر ایران میرسید.
طهرانچی در پایان گفت: پس از ایجاد این جوش و خروش، رشد و نمو انقلاب نیازمند دو چیز بود: پایدارسازی و کارآمدسازی. هنر امام در پایدارسازی انقلاب بینظیر بود. در یک سال پس از بهمن ۵۷، ساختارهای مناسب برای تثبیت حکومت شکل گرفت. بسیاری از کودتاها خنثی شدند و با ساختارسازیهای دقیق، انقلاب از آسیبها محافظت شد. مجلس قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و نظریه ولایت فقیه همگی از دل همین تلاشها شکل گرفتند.یکی از نکات بسیار مهم، رابطهای بود که امام اجازه نداد ارتش منحل شود و در کنار آن، سپاه شکل گرفت. اکنون پس از بیش از ۴۰ سال، با نگاهی به مقاومت در غزه، لبنان و یمن، درمییابیم امام چقدر بلند نظر و مؤثر بود؛ نه تنها برای ایران، بلکه برای مظلومان جهان الگویی پایدار ساخت در نهایت، کارآمدسازی موضوعی بود که امام با آن نیز به خوبی مواجه شد، اما برای بیان آن نیاز به زمان بیشتری داریم. قرآن کریم در سوره اسراء آیات مهمی دارد که میتواند چراغ راهی برای درک عمیقتر این مسئله باشد.