
تصویب الگوی ارزیابی و سطحبندی مراکز آموزش علمیکاربردی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدرضا نیستانی سرپرست معاونت نظارت و سنجش صلاحیت حرفهای دانشگاه با اعلام این خبر افزود: این الگو در راستای تحقق اهداف کلان دانشگاه جامع علمی کاربردی، ارتقاء کیفیت آموزشهای علمیکاربردی و ایجاد ساز و کار شفاف برای سنجش و بهبود عملکرد مراکز و ارتقاء کیفیت آموزشهای مهارتی، حصول دادههای تمیز و تصمیمساز و بهبود فرایندهای نظارت و ارزیابی تصویب شد.
دکتر نیستانی تصریح کرد: این الگو با رویکردی جامع و هدفمند، در راستای اجرای دقیقتر آئیننامه نظارت و ارزیابی دانشگاه و تحقق سیاستهای کلان ابلاغی رییس دانشگاه، طراحی شده است. وی افزود: ارزیابی اختصاصی رشتهمحور به منظور تصمیمسازی درباره پذیرش دانشجو، ارزیابی عمومی و تحلیل مؤلفههای واسط و پشتیبان برای هدایت و ارتقاء عملکرد مراکز، سطحبندی مراکز آموزشی جهت اعمال تدابیر تشویقی و ترغیبی و اعتباربخشی مراکز آموزش علمیکاربردی در چهار سطح از اهداف کلان این الگو میباشد.
سرپرست معاونت نظارت و سنجش صلاحیت حرفهای دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه اظهار داشت: ایجاد فرصت خوداظهاری برای مراکز، استفاده از ظرفیتهای ستادی و استانی در فرآیند ارزیابی، تحلیل نشانگرهای تخصصی و کیفیتبخش، ایجاد نظام تحلیلی چندبُعدی برای توصیف و مقایسه عملکرد مراکز آموزشی از سایر کارکردهای کلیدی این الگوست که مقاصدی، چون تحرکبخشی، رقابتسازی و کیفیتسنجی در بستر ساز و کار مدون و منسجم را دنبال مینماید.
دکتر نیستانی افزود: شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی پس از تصویب این طرح، بر لزوم شفافیت و اطلاعرسانی کامل نسبت به مفاد، جزئیات و فرایندهای تحلیلی و محاسباتی الگوی ارزیابی و سطحبندی تاکید و مقرر نمود جزئیات در اختیار ذینفعان و بهرهبرداران بهنحو مقتضی قرار گیرد. وی تصریح کرد: آگاهی مراکز آموزشی نسبت به مؤلفههای کیفیت، اشراف نسبت به نشانگرهای پایه و تامین موازین آموزشهای علمیکاربردی، پیشرانی و تحرک مراکز در راستای تحقق نشانگرهای متعالی و کیفیتبخش از دلایل نشر مفاد و جزئیات این طرح بوده است که منطبق با ارزشهای مندرج در منشور اخلاقی نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی-ناتک- نیز میباشد.
سرپرست معاونت نظارت و سنجش صلاحیت حرفهای دانشگاه جامع علمی کاربردی در خاتمه اظهار داشت: جزئیات این الگو شامل اهداف، روش اجرا، عوامل و نشانگرهای ارزیابی و سطحبندی و آرای نظارتی و مقاصد آن از طریق پرتال اطلاع رسانی دانشگاه قابل مشاهده است.