
انتقاد مخبر دزفولی از تغییرات مکرر روسای دانشگاهها / کنکور حذف شدنی نیست+ فیلم
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ محمدرضا دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم، با اشاره به نقش زنان در آموزش عالی، اعلام کرد که پیش از انقلاب اسلامی، سهم اعضای هیئت علمی زن در دانشگاهها بسیار اندک بود و بین ۱۰ تا ۱۳ درصد گزارش شده است. وی افزود: امروز این سهم به حدود ۳۳ درصد رسیده و زنان نقش برجستهای در آموزش عالی کشور ایفا میکنند.
سهم زنان در آموزش عالی پس از انقلاب سه برابر شده است
دزفولی همچنین به موفقیتهای حوزه پزشکی و سلامت اشاره کرد و گفت: در وزارت بهداشت و درمان، زنان نزدیک به ۴۵ درصد از اعضای هیئت علمی را تشکیل میدهند و این تحول بزرگ ناشی از نگاه حکمرانی امام و رهبر معظم انقلاب است.
رئیس فرهنگستان علوم در پایان تأکید کرد که هرچند در این مسیر دستاوردهای قابل توجهی حاصل شده، اما با چالشها و ناکامیهایی نیز مواجه بودهایم که نیازمند توجه و اصلاح است.
سهم ایران در تولید علم جهانی از ۰.۳ درصد به ۲ درصد افزایش یافته است
محمدرضا دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم، در سخنانی اعلام کرد که سهم ایران در تولید علم جهانی در اوایل دهه ۹۰ میلادی تنها ۰.۳ درصد بود، رقمی مشابه با عراق و بدون جایگاه قابل توجه در نظامهای رتبهبندی جهانی.
وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران سهم خود را به حدود ۲ درصد رسانده و در میان کشورهای جهان رتبه ۱۴ تا ۱۶ تولید علم را به خود اختصاص داده است.
دزفولی تأکید کرد که برای کنترل رشد کمی مقالات، نظام آمایش آموزش عالی بهصورت جدی و بر مبنای جمعیت و نیازهای هر منطقه تدوین شده است تا کیفیت آموزش و پژوهش بهبود یابد.
رئیس فرهنگستان علوم بر ضرورت رعایت عدالت در پذیرش دانشجویان تأکید کرد و گفت: بیش از ۵۰ هزار داوطلب با معدل بالای ۱۹ در کنکور رشته تجربی وجود دارد که ظرفیت دانشگاههای کشور پاسخگوی این تعداد نیست و بسیاری از آنها پشت درهای دانشگاهها میمانند.
وی افزود: در مقابل، برخی دانشجویان با معدل پایینتر در دانشگاههای خارج از کشور پذیرفته میشوند، که این مسئله با عدالت آموزشی مغایرت دارد.
دزفولی تأکید کرد که حمایت از دانشجویان خارج از کشور ضروری است، اما باید همزمان ظرفیت و امکانات دانشگاههای داخلی نیز به گونهای ارتقا یابد که فرصت برابر برای همه فراهم شود.
رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به تعداد بالای دانشجویان پزشکی ایرانی گفت: باید تصمیمات اساسی در جهت افزایش ظرفیتها و بهبود کیفیت آموزش دانشگاههای داخل کشور اتخاذ شود تا خانوادههای ایرانی، که ممکن است توان مالی یا فرهنگی فرستادن فرزندانشان به خارج را نداشته باشند، از آموزش عالی برخوردار شوند.
ثبات مدیریت دانشگاهها کلید پیشرفت علمی است
رئیس فرهنگستان علوم، با انتقاد از تغییرات مکرر روسای دانشگاهها همزمان با تغییر دولتها، بر ضرورت ایجاد ثبات در مدیریت علمی کشور تأکید کرد.
وی گفت: رویکرد تغییر سریع مدیران دانشگاهها منطقی نیست و باید از جناحبندیهای سیاسی فراتر رفت.
دزفولی افزود: در برخی موارد، روسای دانشگاهها حتی در ورود به محل کارشان با مقاومت مواجه میشوند که این مشکل بزرگی برای جامعه علمی است.» وی با یادآوری اظهارات یک وزیر علوم سابق در شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت که هماهنگی سیاسی شرط انتصاب نیست و در عرصه علم باید نگاه ملی و همهجانبه حاکم باشد.
رئیس فرهنگستان علوم تأکید کرد که اگر رؤسای دانشگاهها توانمند باشند و عملکرد موفقی داشته باشند، نیازی به تغییر آنها نیست و در صورت جایگزینی، باید ضوابط و معیارهای علمی بهدقت رعایت شود.
وی نسبت به وضعیت دانشگاه تهران ابراز نگرانی کرد و خواستار همدلی و همکاری برای حل مسائل مدیریتی دانشگاهها شد.
آزمونهای تستی عدالت آموزشی را زیر سؤال میبرند
محمدرضا دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم، با تأکید بر اهداف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این مصوبه بر اهمیت مدرسه، جایگاه معلم و کتاب درسی بهعنوان منابع اصلی آموزش تأکید دارد.
وی افزود: در حالی که برخی روش تستزنی را ترویج میکنند، هدف ما توانمندسازی دانشآموزان بر اساس آموزشهای مدرسه است، نه صرفاً مهارت در پاسخگویی سریع به تستها است.
دزفولی به نابرابریهای آموزشی در نقاط دورافتاده کشور اشاره کرد و گفت: دانشآموزانی که به کلاسهای کنکور و کتابهای کمکآموزشی دسترسی ندارند، با این سیستم آزمونهای تستی متضرر میشوند و این امر با عدالت آموزشی همخوانی ندارد.
وی تأکید کرد که ارزیابی دانشآموز باید بر پایه یادگیری واقعی در مدرسه باشد و نظام آموزشی باید به گونهای اصلاح شود که همه دانشآموزان از فرصتهای برابر برخوردار باشند.
محمدرضا دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم، با بیان اینکه آزمونهای ورودی دانشگاهها قابل حذف نیستند، تأکید کرد که به تدریج باید مسئولیت پذیرش دانشجویان به دانشگاهها واگذار شود. وی گفت: «دانشگاهها، مانند دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، میتوانند بهتر از سازمان سنجش فرآیند پذیرش را مدیریت کنند.
دزفولی افزود: سازمان سنجش نباید بهطور کامل منحل شود، بلکه باید بهعنوان مرجع سنجش باقی بماند. مشکل اصلی زمانی بود که این سازمان به وزارت علوم منتقل شد و مرجع بالاتر برای رسیدگی به شکایات وجود نداشت.
وی تأکید کرد که برای واگذاری پذیرش به دانشگاهها باید به تدریج و با دقت عمل کرد تا اختلالی ایجاد نشود و نظام آموزشی کشور به سمت غیرمتمرکز شدن پیش برود.
ساماندهی سهمیههای کنکور با هدف عدالت آموزشی در دستور کار است
دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم، درباره طرح ساماندهی سهمیههای کنکور گفت: این طرح که از آغاز انقلاب فرهنگی مطرح بوده، هماکنون توسط وزیر محترم علوم و کارگروهی ویژه پیگیری میشود تا نقاط ضعف آن بررسی و اصلاح شود.
وی افزود: در گذشته، برخی سهمیهها بر اساس مصلحتها و نیازهای آن زمان مانند دوران دفاع مقدس تصویب شدهاند، اما اکنون باید به گونهای ساماندهی شود که حق عموم جامعه تضییع نشود.
دزفولی با اشاره به تنوع سهمیهها، از جمله سهمیه برای قاریان، حافظان، المپیادیها، نخبگان، رزمندگان و ایثارگران، تأکید کرد: برخی سهمیهها مانند سهمیه هیئت علمی نیز در این ساماندهی مورد بازنگری قرار خواهند گرفت.
وی خاطرنشان کرد که وزیر علوم این طرح را به رئیسجمهور ارائه کرده و پس از بررسیهای لازم، به زودی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهد شد. دزفولی افزود: ساماندهی سهمیهها به معنای حذف کامل آنها نیست، بلکه هدف ایجاد عدالت و فرصت برابر برای دانشآموزان مستعد است.
رئیس فرهنگستان علوم تأکید کرد که برای تحقق این عدالت، باید ظرفیت دانشگاهها افزایش یابد یا ظرفیت مازاد تعریف شود تا فرصت ورود دانشجویان با استعداد بیشتر به آموزش عالی فراهم شود.