
طهرانچی: دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری فرصتهای نیکی در دانشگاه آزاد خلق کرده است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تکریم و معارفه مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک اعیاد مبارک قربان و غدیر، گفت: ایام حضور حاجیان در منا را که نماد بندگی و تبری از شیطان است، پاس میداریم. امروز، روز پایانی مناسک جمرات است، مناسکی که با هفت بار سنگ زدن نمادین به شیطان، یکی از شعائر الله اجرا میشود. این شعائر، وجههای دارند که ما را به تبری از شیطان بزرگ و شیطانکهای همراهش دعوت میکند.
وی افزود: اتفاقاتی که در غزه و لبنان رخ میدهد، ظلم آشکاری است که مدعیان دموکراسی مرتکب میشوند. این ظلمها تمدنی را که داعیهدار حقوق بشر است، با چالشی جدی روبهرو خواهد کرد و وجدانهای بیدار دیگر فریب سخنان ظاهرفریب آنها را نخواهند خورد.
طهرانچی با اشاره به تغییرات در مجموعه مدیریتی دانشگاه گفت: امروز در جلسه تکریم و معارفهای قرار داریم که پس از شش سال همکاری با برادر بزرگوارم، حجتالاسلام شریفانی، انقطاعی ایجاد میشود. ایشان به سنگری دیگر در عرصه خدمت منتقل میشوند. این موضوع برای ما دشوار است، اما خوشحالیم که برادری عزیز و بزرگوار، جناب آقای قریشی، که از پیشتازان عرصه وحدت و حضور مؤثر روحانیت در دانشگاهاند، مسئولیت را برعهده میگیرند. همچنین از دکتر رستمی برای انتخاب این گزینه شایسته تشکر میکنم.
وی در ادامه به توضیح ساختار آموزش عالی کشور پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه در ایران ابتدا به صورت نهادی آزاد شکل گرفت. قبل از تأسیس وزارتخانه، دانشگاه تهران راهاندازی شد و سپس دانشگاههای ملی، شیراز و شریف تأسیس شدند. در سال ۱۳۴۴، با ایجاد دانشگاه ملی ساختارهای جدیدی شکل گرفتند و دانشگاهها بهتدریج هویت مستقلی از وزارتخانه پیدا کردند. شورای دانشگاهها مسئول اداره دانشگاهها شد، تا اینکه وزارت آموزش عالی تأسیس شد. این در حالی است که وزارت معارف بیشتر بر مدارس تمرکز داشت.
طهرانچی افزود: در ادامه، با توسعه آموزش عالی، تعداد دانشگاهها به حدود ۱۷۰ عدد رسید و امروزه حدود ۷۰۰ هزار دانشجو در دانشگاههای دولتی تحصیل میکنند. این دانشگاهها همچنان تحت حکمرانی شورایی خاص هستند که از ساختار دولتی پیروی میکند؛ ساختاری که متفاوت از کشورهای پیشرو است، جایی که دانشگاهها غالباً غیردولتی اداره میشوند. اما در ایران، دانشگاهها تحت سلطه قوانین سازمان مدیریت و سازمان امور استخدامی هستند.
وی درباره تحول ساختاری در دهه ۶۰ بیان کرد: در سال ۱۳۶۴، دانشکدههای علوم پزشکی از دانشگاههای دولتی جدا و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل شدند. این وزارتخانه دارای دو بخش مرکزی بود؛ یکی در حوزه بهداشت و درمان و دیگری در حوزه آموزش پزشکی، که مطابق با نظام دانشگاههای دولتی اداره میشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: پس از انقلاب اسلامی با پیشنهاد مرحوم هاشمی رفسنجانی و با حمایتهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و دیگر مسئولین نظام، دانشگاهی متفاوت با ساختاری مستقل از سیستم بروکراتیک دولتی شکل گرفت که نام “دانشگاه آزاد اسلامی” بر آن نهاده شد. این دانشگاه با حمایت مردمی، زاده انقلاب اسلامی است و امروزه حدود ۱.۴ میلیون دانشجو دارد. این در حالی است که دانشگاههای علوم پزشکی ۲۵۰ هزار و دانشگاههای دولتی حدود ۷۰۰ هزار دانشجو را در خود جای دادهاند.
وی تصریح کرد: مشکل ما آنجاست که انتظار داریم دانشگاه آزاد اسلامی همان ساختار دانشگاه دولتی را داشته باشد، در حالیکه فلسفه، مأموریت و ساختار آن متفاوت است. رسالت دانشگاه ممکن است یکی باشد، اما مأموریتها و ابزارها متفاوتاند. غرب از ساختار برای رسیدن به اهدافش استفاده میکند، اما ما بعضاً ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی را نادیده میگیریم و آن را با قیود دولتی محدود میکنیم. در حالیکه دانشگاه آزاد از آزادی عملهایی در ساختار برخوردار است.
طهرانچی ادامه داد: نمیتوان در یک کشور دو نظام مجزا برای تربیت نیروی انسانی داشت. ما امروز در دانشگاه آزاد اسلامی از ساختاری رها از بروکراسی بهرهمندیم که فرصتی بینظیر برای پیشرفت فراهم کرده است. مقام معظم رهبری حفظ کیان دانشگاه را یکی از سه مأموریت اصلی ما دانستند؛ در کنار ارتقاء علمی و گسترش فضای انقلابی.
وی در پایان گفت: متأسفانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از ابتدای فعالیت دانشگاه آزاد جایگاه منسجمی نداشت. اما از سال ۱۳۹۸، با تأسیس دفتر نهاد رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه، یکی از بهترین تحولات در مسیر هدایت حکمرانی یکپارچه دانشگاه رخ داد. این نهاد از طریق آموزش رسمی و غیررسمی، در این شش سال در معیت برادر عزیزم دکتر شریفانی، فرصتهای نیکی خلق کرده است. باید مراقب باشیم ساختار دانشگاه آزاد را با دانشگاههای دولتی قیاس نکنیم، چرا که این قیاس مانع بهرهبرداری از ظرفیتهای عظیم این دانشگاه در تربیت نسل جوان خواهد شد.