افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت مسیرهای ریلی و جادهای

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ابوالقاسم سعیدی، دبیر انجمن شرکتهای حملونقل ریلی مسافری در این زمینه گفت: همه ساله با توجه به نرخ تورم عمومی کشور، شرکتهای حمل و نقلی از ابتدای سال تقاضای افزایش نرخ بلیت را به مراجع تصمیم گیر ارایه میکنند.
وی بیانداشت: فروردینماه امسال تقاضای ۴۰ درصدی افزایش نرخ بلیت به شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ارائه شد و پس از تصویب در هیات مدیره راهآهن، خرداد ماه افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت مورد موافقت قرار گرفت.
سعیدی با بیان اینکه زمان ابلاغ نرخها با جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان مصادف شد، اظهار داشت: در ایام جنگ ابلاغ نرخهای جدید را به صلاح ندیدیم، اما با برقراری آتشبس و فروکش کردن درگیریها، از امروز نرخهای جدید ابلاغ شد که امید میرود با اجرای آن زیان انباشته شرکتهای حمل و نقلی با نرخهای جدید کاهش یابد.
همچنین احمدرضا عامری، مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری در این زمینه افزود: مطابق آمارها و محاسبات سال گذشته، هزینه تمام شده حمل و نقل جادهای بهازای هر نفر - کیلومتر هزار و ۸۵۰ تومان بود، اما آنچه در عمل دریافت میشد ۶۵۰ تومان در هر کیلومتر بود.
وی اظهار داشت: خرداد ماه امسال طی نشستی با مسئولان حمل و نقل کشور، مقرر شد از ابتدای تابستان افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیتها اعمال شود، اما به دلیل تهاجم ناجوانمردانه رژیم نامشروع صهیونیستی و پس از آن مصادف شدن با ایام عزاداری امام حسین (ع) اجرای آن به تاخیر افتاد.
این مقام صنفی خاطرنشانکرد: در نهایت مقرر شد افزایش ۳۰ درصدی نرخها پس از عاشورا اعمال شود که از امروز اجرایی شد.
وی گفت: سه سال پیش ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در کل کشور فعال بود که به دلیل زیانهای موجود، اکنون به پنج هزار دستگاه کاهش یافته است. همچنین قیمت ۱.۵ میلیارد تومانی یک دستگاه اتوبوس مدل ۱۴۰۰، امروز (همان مدل کارکرده) به حدود ۳۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.
عامری تاکید کرد: با توجه به اینکه مشتریان حمل و نقل اتوبوسی اغلب از اقشار کمتر برخوردار جامعه هستند و افزایش نرخها دارای تاثیر سوء بر سفرهای آنان است، انتظار میرود مسئولان امر توجه بیشتری به حمل و نقل جادهای در کشور داشته باشند تا حداقل امکانات برای جابهجایی مردم فراهم شود.