آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۸۲۳۶۷

سعید جلیلی: در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، علاوه بر رژیم صهیونیستی، کشور‌های اروپایی، آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تمام قدرت خود به میدان آمدند

سعید جلیلی معتقد است که در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، علاوه بر رژیم صهیونیستی، کشور‌های اروپایی، آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تمام قدرت خود به میدان آمدند.
سعید جلیلی: در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، علاوه بر رژیم صهیونیستی، کشور‌های اروپایی، آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تمام قدرت خود به میدان آمدند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو سعید جلیلی در صد و دومین جلسه حکمت سیاسی اسلام در قرآن گفت: تأمل در دعا‌هایی که از امام سجاد (ع) به ما رسیده است، به ما در شناخت و پیمودن مسیر درست کمک می‌کند. اگر ما معتقدیم که اندیشه سیاسی اسلام برای ما یک مدینه‌ی فاضله را ترسیم کرده است، رسیدن به این مدینه فاضله نیازمند ایمان و عمل بر مبنای این اندیشه است.

وی افزود: امام سجاد (ع) در دعای مکارم الاخلاق از خداوند می‌خواهند که «رب إستعملنی لما تسئلنی غداً عنه» خداوندا مرا در مسیری به‌کار بگیر که در آینده (و روز قیامت) نسبت به آن مرا مورد پرسش قرار خواهی داد. اگر ما می‌بینیم در مسائل سیاسی و اجتماعی عده‌ای دچار بی‌عملی و انفعال شده‌اند، به این علت است که در جایگاه مناسب خود قرار نگرفته‌اند.

جلیلی اضافه کرد: تفاوت امام حسین (ع) با سایر مسلمانان زمانشان که بعضا ایشان را دعوت به صلح و عدم قیام می‌کردند، در این بود که ایشان به وظیفه خودشان عمل کردند. امام سجاد (ع) در دعای مکارم الاخلاق، مجموعه‌ای از ویژگی‌های پسندیده و برخی از آفات احتمالی آنها را بیان می‌کنند؛ به عنوان مثال، عُجب را به عنوان آفت عبودیت معرفی می‌نمایند و یا فخرفروشی را آفت اخلاق حسنه می‌دانند. حضرت زین‌العابدین (ع)، انحراف از مسیر حق را به عنوان آفت احتمالی حرکت در این مسیر معرفی می‌کنند و در دعای مکارم الاخلاق، از خداوند می‌خواهند در هر مسیری که انسان طی می‌کند، دچار آفات و آسیب‌ها نشود.

وی ادامه داد: در آیه ۱۳۹ سوره آل‌عمران، خداوند شرط برتر بودن را، عمل به الزامات ایمان می‌دانند. وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ. جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، فقط حمله رژیم صهیونیستی به کشورمان نبود بلکه دولت‌های اروپایی، آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تمام قدرت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود به میدان آمدند و مومنان زمانی که تجمع جبهه باطل را در مقابل خود می‌بینند، نه تنها از دشمن نمی‌ترسند بلکه ایمانشان بیشتر می‌شود.

جلیلی گفت: اگر کسی به کسی جز خدا اتکا کرد، نه‌تنها شامل نصرت و وعده‌های الهی نمی‌شود، بلکه نسبت خود را با خدا قطع کرده است. لَا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَٰلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیْءٍ. آنچه که دشمنان از حقد و کینه خود در ظاهر عنوان می‌کنند، بسیار کمتر از آن چیزیست که در جلسات خصوصی خود مطرح می‌کنند و کینه‌ای که در دلشان نسبت به ما دارند، بسیار بیشتر است. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِکُمْ لَا یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ

وی افزود: خداوند در آیه پایانی سوره آل‌عمران می‌فرمایند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ». «اصْبِرُوا» به معنای صبر فردیست، اما خداوند متعال پس از این کلمه، عبارت «صَابِرُوا» را بیان می‌کند که به معنای صبر اجتماعی و دعوت دیگران به صبر است؛ اما «رَابِطُوا» فراتر از دو عبارت پیشین است و به معنای امتداد دادن صبر در همه‌ی زمان‌ها (صلح و جنگ) است. در تمام این آیه، «صبر» به معنای عدم انفعال است.

به گفته جلیلی روزنامه فایننشال تایمز چند روز پیش عنوان کرد که «ملت ایران، محاسبات دشمن را به‌هم ریخت». علت این اشتباه محاسباتی دشمن، این بود که نمی‌دانستند ملت ایران نقش خود را در جبهه‌ای که شکل گرفته است پیدا کرده و متناسب با آن، به میدان می‌آید. دشمنان نسبت به ملت ایران نگاه غلطی داشتند. خداوند در قرآن کریم، الزامات جامعه ایمانی را بیان می‌کند؛ از «اصلاح مناسبات اقتصادی» (لَا تَأْکُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً) تا «وحدت حول حبل الله» (وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا) جامعه باید حول عدم اعتماد به دشمن و انفعال در مقابل دشمن، وحدت داشته باشد. با نگاه به دو طرف جنگ ۱۲ روزه، در یک طرف ترامپی را می‌بینیم که در سراسر جهان با الفاظی مانند «قمارباز» و «احمق» شناخته می‌شود، اما در طرف دیگر، رهبر معظم انقلاب قرار دارند که تمام جهان بر ایمان و تدبیر ایشان شهادت می‌دهند. قرآن کریم می‌فرماید: «أَفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَ اللَّهِ کَمَنْ بَاءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ»

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار