گروههای موسیقی هوش مصنوعی، عصر جدیدی را برای تجارت موسیقی رقم میزنند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، موج فزایندهی گروههای موسیقی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) دوران جدیدی را آغاز میکند که در آن کار برای نوازندگان کمیابتر خواهد شد.
چه از پروژههای موسیقی راک دهه ۱۹۷۰ گروه ولوت سانداون با نامهای «آونتیس» و «شیطان درون» باشد، گروههایی که اعضای آنها کاملاً توسط هوش مصنوعی خلق شدهاند، بیش از یک میلیون بار در غول استریم موسیقی اسپاتیفای پخش میشوند.
هیچ سرویس پخش آنلاین بزرگی، به جز Deezer فرانسه، آهنگهایی را که کاملاً از هوش مصنوعی میآیند، به طور واضح برچسبگذاری نمیکند.
در همین حال، تهیهکنندگان این آهنگها معمولاً غیرقابل دسترسی هستند.
لئو سیدران، تهیهکننده موسیقی، آهنگساز و اجراکننده، گفت: «احساس میکنم به جایی رسیدهایم که هیچکس واقعاً در موردش صحبت نمیکند، اما ما آن را حس میکنیم.»
«قرار است کلی موسیقی منتشر شود که واقعاً نمیتوانیم بگوییم چه کسی یا چگونه ساخته شدهاند.»
این هنرمند برنده جایزه اسکار، ظهور موسیقی هوش مصنوعی را شاید نشانهای از چگونگی «ژنریک و فرمولی شدن» ژانرها میداند.
یونگ اسپیلبرگ، تهیهکننده و آهنگساز، در پادکست Imagine AI Live گفت: هوش مصنوعی شکاف بین موسیقیای که مردم «منفعل» به آن گوش میدهند و در حال انجام کارهای دیگر هستند و گوش دادن «فعال» که در آن طرفداران به آنچه هنرمندان منتقل میکنند اهمیت میدهند را برجسته میکند.
اسپیلبرگ معتقد است که نوازندگان با شنوندگان «فعال» بر هوش مصنوعی پیروز خواهند شد، اما وقتی صحبت از آهنگهایی میشود که افراد هنگام پختن شام یا انجام کارهای روزمره در پسزمینه پخش میکنند، تحت فشار قرار خواهند گرفت.
اسپیلبرگ پیشبینی کرد اگر شنوندگان نتوانند تشخیص دهند کدام آهنگها توسط هوش مصنوعی ساخته شدهاند، ناشران و ناشران احتمالاً گروههای موسیقی مصنوعی را انتخاب میکنند که حق امتیازی دریافت نمیکنند.
متیو گندرو، دانشیار دانشگاه روآن در نیوجرسی و از مدیران اجرایی صنعت موسیقی، میگوید: «هوش مصنوعی همین حالا هم در صنعت موسیقی حضور دارد و به دلیل ارزان و راحت بودن، از بین نخواهد رفت.»
این امر امرار معاش را برای نوازندگان دشوارتر خواهد کرد.
به گفته دنیس دسانتیس، استاد دانشکده موسیقی دانشگاه روچستر، پلتفرمهای پخش موسیقی همین حالا هم لیستهای پخش را با موسیقیهای حال و هوای هنرمندانی پر میکنند که هیچ اطلاعاتی درباره آنها وجود ندارد.
دسانتیس افزود، در همین حال، موسیقی متن تولید شده توسط هوش مصنوعی به گزینههای وسوسهانگیز و مقرونبهصرفه در فیلمها، برنامههای تلویزیونی، تبلیغات، مغازهها، آسانسورها و سایر مکانها تبدیل شدهاند.
هوش مصنوعی همه چیز را در بر میگیرد؟
سیدران، آهنگساز، میگوید او و همکارانش در صنعت موسیقی از اواخر سال گذشته شاهد کاهش شدید کار بودهاند.
سیدران، مجری پادکست «داستان سوم»، گفت: «من گمان میکنم که هوش مصنوعی بخش بزرگی از دلیل این امر است.
«احساس میکنم بسیاری از مشتریانی که برای موسیقی اورجینال یا حتی موسیقی از کتابخانه آثار ما به من مراجعه میکنند، از هوش مصنوعی برای حل این مشکلات استفاده میکنند.
فناوری بارها و بارها به شکلگیری صنعت موسیقی کمک کرده است، از گیتارهای برقی و سینتیسایزرها گرفته تا ضبط چند ترکه و مدولاتورهای صدا.
جورج هاوارد، استاد کالج موسیقی معتبر برکلی، هشدار داد که برخلاف چنین فناوریهایی که ابزارها و تکنیکهای جدیدی را در اختیار هنرمندان قرار میدهند، هوش مصنوعی میتواند به «از بین بردن شانس پایداری برای اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان» منجر شود.
هاوارد گفت: «هوش مصنوعی چالشی بسیار متفاوت از هر نوآوری تکنولوژیکی تاریخی دیگر است؛ و چالشی که احتمالاً حاصل جمع صفر خواهد بود.»
هاوارد امیدوار است که دادگاهها در نبردهای حقوقی متعدد با غولهای هوش مصنوعی مولد که مدلهایشان از سبکها یا آثار آنها تقلید میکند، طرف هنرمندان را بگیرند.
گندرو موسیقی هوش مصنوعی را ماندگار میداند و به دانشآموزان میآموزد که برای بقا در این حرفه، علاوه بر هنرمند بودن، کارآفرین نیز باشند.
سیدران به نوازندگان توصیه میکند که بر آنچه آنها را منحصربهفرد میکند، تأکید کنند و از کارهای مورد انتظار در آثارشان اجتناب کنند، زیرا «هوش مصنوعی این کار را انجام خواهد داد.»
و حداقل فعلاً، نوازندگان باید از اجراهای زندهای که گروههای هوش مصنوعی هنوز روی صحنه نرفتهاند، نهایت استفاده را ببرند.