
کوکاکولا؛ برند خون آشام ولی پرفروش ایران! / مصرف بالای کالایی که سوخت موشکهای دشمن شد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، پس از طوفان الأقصی بسیاری از کشورهای جهان شاهد کمپینهای رسانه ای تبلیغاتی علیه برندهای پرآوازه جهان بود که مستقیم یا غیر مستقیم به رژیم صهیونیستی کمک مالی میکنند. از دیزنی تا کوکاکولا که اولی بخشی از بازار مصرف فرهنگی ایران را درگیر خود کرده تا کوکاکولا که برندی نام آشنا با تولید داخلی و شرکتی تحت عنوان خوشگوار همچنان به صورت گسترده در بازار مصرف نوشیدنی ایران پخش میشود.
در حالی که امروز کشورمان ایران زخم خورده جنگی تحمیلی و مقدس و رو در روی اسرائیل است و ضروری است تحریم و بایکوت برندهایی که رابطه مستقیم با تأمین کنندگان یا مدیران در اولویت کاری بازار مصرفی ایران باشد، اما پر مصرف بودن آن جای سوال دارد که آیا بازار ایران دشمن شناس است؟
بر اساس آخرین آمار اسنپ مارکت در سال ۱۴۰۳ نوشابه ۱.۵ لیتری کوکاکولا بوده با ۳ میلیون قلم فروش به ارزش ۱۰۶ میلیارد تومان که پرفروش ترین کالای اسنپ مارکت بوده است. شاید هنوز برای برخی رابطه این برند با اسرائیل مبهم باشد. اما واقعیت این است که از سال 1966 به بعد، کوکاکولا از حامیان سرسخت اسرائیل بوده است.
به گفته کنسولگری اسرائیل در آتلانتا، “کنسولگری و کوکاکولا روابط قوی دارند و این شرکت یکی از شرکای تجاری نزدیک اسرائیل است.” کوکاکولا همیشه ارتباط نزدیکی با اتاق بازرگانی آمریکا و اسرائیل (AICC) داشته است. بیانیه ماموریت AICC تقویت اقتصاد اسرائیل با تقویت روابط تجاری بین اسرائیل و ایالات متحده است. از زمان تأسیس AICC در معاملات تکمیل شده با اسرائیل به ارزش بیش از 950 میلیون دلار مشارکت داشته است.
در سال 1997، هیئت اقتصادی دولت اسرائیل از کوکاکولا در مراسم شام جایزه تجاری اسرائیل به دلیل حمایت مستمر از اسرائیل در 30 سال گذشته و به دلیل “امتناع از تبعیت از تحریم اقتصادی اتحادیه عرب اسرائیل” تقدیر کرد. پس از سال 1992 پپسی نیز معامله خود با اسرائیل را آغاز میکند.
در سپتامبر 2009، کوکاکولا یک پذیرایی ویژه در مقر جهانی کوکاکولا برای قدردانی از سرتیپ بنیامین بن الیزر ، وزیر دفاع سابق اسرائیل برگزار کرد. این پذیرایی با حضور تقریباً 150 نفر از اعضای اتاق بازرگانی آمریکا و اسرائیل برگزار شد. سرتیپ بن الیزر یک جنایتکار جنگی تحت تعقیب است.
اتاق بازرگانی اسرائیل و آمریکا برای پنج سال متوالی (91-96) توسط یک عامل موساد به نام موشه ورتهایم اداره می شد. ورتهایم همراه با آبراهام فاینبرگ کوکا کولا را در سال 1968 به اسرائیل آوردند، ورتهایم درحال حاضر رئیس کوکاکولا اسرائیل است.
در بیشتر دو دهه گذشته، هر سال کوکا کولا از JCC (انجمن مرکز اجتماعات یهودی)، به ویژه کمپ های تابستانی JCC (به عنوان مثال 77500 دلار در سال 2007) و بازی های JCC Maccabi که در آن 6000 نوجوان یهودی از کشورهای مختلف در آن شرکت می کنند، حمایت مالی کرده است.
کوکاکولا اسرائیل همچنین از صندوق ملی یهودیان حمایت میکند و برنامههای آموزشی را برای کارگران خود در مورد موضوعاتی از جمله درگیری اسرائیل و اعراب حمایت میکند. محتوای دوره توسط یک شرکت با بودجه آژانس یهودی و دولت اسرائیل ایجاد می شود.
و از جمله:
۱- مخالفت صریح کوکاکولا از تحریم اسراییل توسط کشورهای اسراییل؛
۲- تبلیغات علیه اسلام و سخره گرفتن اعتقادات مسلمانان برای خشنودی اسراییل؛
۳- تاسیس کارخانه جدید در شهرک «کیریات گات» واقع حیفای فلسطین در سال ۲۰۰۲؛
۴- تقدیر اسرائیل از مدیران این شرکت، بخاطر بیتوجهی به تحریم کشورهای اسلامی از اسراییل و سیسال همکاری صمیمانه؛
۵- پشتیبانی مالی از تمامی همایشهای که برای حمایت از اسراییل گرفته میشود؛
۶- حامی جوایز اتاق بازرگانی آمریکایی_اسراییلی؛
۷- اسپانسر جوایز «استار ایگل» اتاق بازرگانی آمریکایی_اسراییلی که برای اهداف جنگطلبانه اسرائیل در غزه برگزار شد.
می توان گفت: این برند امروز حتی شریک موشکهایی است که مصرف بالای آن در ایران تبدیل به سوخت برای ضریه زدن به شهروندان ایرانی میشود و لازم است کمپین ها و پویش های رسانه ای و میدانی تحریم کالاها یا محصولاتی که مستقیم یا غیر مستقیم به حمایت اسرائیل میپردازند را با قدرت ادامه داد.