آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۹۶۶۳۲
در یکصدوچهاردهمین نشست کتاب‌خانه مرجع کانون؛

ژاله آموزگار: خرد انسانی، کلید پرورش نسل مبتکر در برابر چالش‌های هوش مصنوعی است

ژاله آموزگار در یکصدوچهاردهمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید کرد: پرورش خرد و تفکر انتقادی در نسل جدید، کلید مقابله با چالش‌های هوش مصنوعی و حفظ هویت فرهنگی است.
ژاله آموزگار: خرد انسانی، کلید پرورش نسل مبتکر در برابر چالش‌های هوش مصنوعی است

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، یکصدوچهاردهمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور ژاله آموزگار، استاد برجسته دانشگاه تهران و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با موضوع «سواد زندگی ۳: خرد و خردمندی» برگزار شد.

این نشست که به بررسی نقش خرد در مواجهه با فناوری‌های نوین و حفظ هویت فرهنگی اختصاص داشت، روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ در کتابخانه مرجع کانون برگزار شد.

این نشست با حضور ژاله آموزگار، استاد دانشگاه تهران، مولف، مترجم، پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، و همچنین چهره‌هایی، چون مصطفی رحماندوست، مرجان فولادوند، آذر رضایی، شهین نعمت‌زاده، ایران کلباسی و محمود برآبادی به‌صورت حضوری و برخط برگزار شد.

در این نشست، ژاله آموزگار به بررسی مفهوم سواد در دنیای مدرن پرداخت و اظهار داشت: «امروزه بی‌سوادی دیگر به معنای ناتوانی در خواندن و نوشتن نیست، بلکه به عدم درک فضای مجازی و فناوری‌های نوین اشاره دارد. از پرداخت قبض تا تعامل‌های روزمره، همه در این فضا انجام می‌شود.»

او افزود: برخی افراد این «بی‌سوادی» را می‌پذیرند و وظایف را به نسل جوان واگذار می‌کنند، در حالی که گروهی دیگر تلاش می‌کنند با یادگیری، خود را به‌روز نگه دارند.

آموزگار با اشاره به چالش‌های هوش مصنوعی، پرسید: «شعور هوش مصنوعی کجاست؟ وقتی فرزندان‌مان را به دست دستگاه‌ها می‌سپاریم، خطر این وجود دارد که آنها تنها به فشردن دکمه‌ها عادت کنند.»

او هشدار داد که بدون پرورش ابتکار و تفکر انتقادی، نسل آینده ممکن است به افرادی بدون خلاقیت تبدیل شوند که تنها با برنامه‌های از پیش تعیین‌شده عمل می‌کنند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: «اگر به فرزندان‌مان بیاموزیم داده‌ها را تحلیل کنند و خودشان فکر کنند، انسان‌هایی هوشمند خواهیم داشت.»

او همچنین به نقش خرد در پیشرفت‌های علمی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: «خرد و دانایی مادر همه پیشرفت‌هاست. حتی ابزار‌های پیشرفته امروزی نیز توسط خرد انسانی هدایت می‌شوند.»

آموزگار با اشاره به مریم میرزاخانی، ریاضیدان برجسته ایرانی، خرد را نیروی محرکه نوآوری‌های علمی دانست و افزود: «جامعه علمی جهان باید برای کاهش مضرات فناوری‌های نوین چاره‌اندیشی کند.»

آموزگار با استناد به متون پهلوی مانند «دادستان مینوی خرد»، به انواع خرد از جمله «خرد فراسویی»، «خرد مردمی» و «دُژ خردی» اشاره کرد و گفت: «دش‌خردی به معنای آگاهی‌های نادرست است که در آموزگاران یا فرمانروایان بد دیده می‌شود.» او هم‌چنین بر جایگاه ویژه خرد در فرهنگ ایران باستان تأکید و آن را با فرهنگ‌های دیگر مقایسه کرد.

او با بیان این‌که مخالف فناوری‌های نوین نیست، از دانشجویان خواست تا مطالب را بدون تفکر نپذیرند و از خرد خود برای تحلیل استفاده کنند.

آموزگار هم‌چنین با تأکید بر اهمیت هویت فرهنگی و عشق به سرزمین، اظهار داشت: «ایران‌دوستی ما به فرهنگ جهانی چیز‌های زیادی بخشیده است. وطن‌پرستی به معنای برتری‌جویی نیست، بلکه به معنای افتخار به هویت و سرزمین خودمان است.»

این نشست با بحث‌هایی درباره پرورش خردمندی در نسل جدید و حفظ تعادل میان فناوری و هویت فرهنگی به پایان رسید و مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار